Sweclockers artikel (toshiba 65gb minne till telefoner)+extra fråga om minnesplatses

Permalänk
Medlem

Sweclockers artikel (toshiba 65gb minne till telefoner)+extra fråga om minnesplatses

Läste den här artikeln från sweclockers, som jag är väldigt intresserad utav att veta "mer" om.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10274-toshiba_integrerar_64_...

Jag har länge dragit mig för att köpa en ny mobil, i väntan på att det ska komma minneskort med lite extra kapacitet, de som är nu kan knappast hålla någon större del utav mitt musik"bibliotek".

Det är egentligen en ganska simpel fråga (antar jag).
De skriver i artikeln att mobilerna ska kunna ha dessa minneskort (NAND), men vad jag har förstått det så heter minnestyperna "MS Micro (M2)" som telefonerna använder sig utav idag.
Är det samma minnestyp som sweclockers artikeln tar upp? Om inte, är telefoner på väg att skaffa sig den nya typens minne?
-----------------------------------------------------------------

Fråga två. Varför finns det inte vad jag har förstått det mobiler som har flera minneskortplatser? Det skulle räcka med att göra telefonen 2 mm tjockare för att få in med 5 extra minnesmoduler... Eller är det bara jag som är o-observant?

Om det inte finns någon vettig förklaring på varför / eller att det redan finns. Är det på väg att börjas med detta?

Permalänk
Avstängd

Det finns lurar idag som har 32gb minne. Inte behöver du väl mer än så ? Kan inte tänka mig scenario där du kan lyssna igenom så pass mycket musik.....

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

1. De flesta vill inte ha 5 minnen i mobilen. 16gb räcker för de flesta.
2. Det krävs nog inte bara 2mm eftersom minnesmodulerna måste sitta i något kretskort med som ska ha plats för alla minnena.
3. Det skulle bli väldigt dyrt med 5st stora minnen i mobilen. Billigaste 16gb microSD på prisjakt ligger på 400kr, vilket då blir 2000kr för 5st.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

hellre mindre "inbyggt" minne + minneskorts plats... skulle telefonen få för sig att av någon anledning "ge upp" hej då med bilder/musik/osv osv

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag vill ha möjligheten att inte behöva välja ut låtar hit och dit, dels för att det är jobbigt och jag kommer ändra mig väldigt ofta.
Sedan vill jag ha möjligheten att kunna välja och bläddra bland alla olika av de artisters album jag äger. Jag skulle gärna ha mer än 100 gb.

Dom exempel jag gav på 2 mm / eller exakt 5 st minneskort, var något jag kom på för stunden, dock tror jag inte det är långt ifrån dom siffrorna som skulle krävas.
Att det kostar pengar att lägga in minnena, det är ju upp till dom som köper dom att fylla ut om de tycker att det behövs. På samma sätt som det säkert finns andra inställningar/möjligheter som jag inte behöver på vissa mobilmodeller.
Att ha stort inbyggt minne gör att telefonen blir mycket dyrare, plus att du måste betala för dessa minnen varje gång du köper ny mobil. Samtidigt är det lättare att byta / låna minneskort med folk (om någon vill ha, bilder, musik eller film man har) än att byta/låna mobiler.
-----------------------------------------------------------------
Men i alla fall, den första frågan har inte blivit berörd. Är det någon som har en aning om det? (utesluter inte att man man får/jag är intresserad av svar på andra frågan )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schnuff
-----------------------------------------------------------------
Men i alla fall, den första frågan har inte blivit berörd. Är det någon som har en aning om det? (utesluter inte att man man får/jag är intresserad av svar på andra frågan ) [/B]

Jag skulle gärna vilja få reda på det här, har tänkt köpa mig en Nokia n900 den ska kunna hantera dessa minneskort.

Mvh Schnuff

Permalänk
Medlem

Varför ha ett stort minneskort när man kan använda spotify i mobilen, då har man all musik man vill ha med sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För då måste man betala för premium, ha en mobil som stödjer det och ha fri surf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Varför ha ett stort minneskort när man kan använda spotify i mobilen, då har man all musik man vill ha med sig.

Samt att det förutsätter att musiken som man lyssnar på finns där.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Samt att det förutsätter att musiken som man lyssnar på finns där.

Yup, håller med dig om detta. Väldigt ofta när man vill höra en låt på spotify så finns den inte där. Föredrar också själv att ha musiken på telefonen istället för att ha den streamad som via spotify.

Annars så kommer nog min kommande n900+ev 32GB minneskort duga för mig. 64GB till film och musik är ju inte helt dumt :). Men att tekniken går framåt är ju alltid trevligt ^^.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Sweclockers artikel (toshiba 65gb minne till telefoner)+extra fråga om minnesplatses

1.
Nand kretsar är ju en typ av funktionskretsar.
M2 är typ av minneskort, likt SecureDigital(SD), miniSD, Compactflash, osv.
Minneskort är ju uppbyggda av minnen + andra elektroniska komponenter.

Nand kretsarna i sig är ju inget nytt, det som ska vara nytt är att dom integrerat en stor del av dessa minneskretsar (av NAND typ), på en enda minnesmodul.

En bilmetafor:
Stolar är minneskretsarna
Biltyp(sedan,cab,minibuss) är M2/SD/CompactFlash
Om vi tar nyheten har vi nu alltså lyckats pressa in 6st stolar i våran bil istället för 4st.

Nandkretsarna finns ju redan. 64gb till mobilerna kommer säkert i framtiden. Hur långt fram kan vi bara spekulera i. Fast det är väl bara o se på dagens mobiler, som levereras med 1-4gb minne. Med undantag för vissa smartphone/mobila gadgets.

2.
Listan kan göras lång, men det mesta leder nog till orsaken pengar.
Låg efterfrågan, för att inte tala om hur slöa dessa mobiler säkerligen blir, volymen blir större, flera komponenter som kan gå sönder, designändring, flera kretsar, osv, osv.

64GB lär nog kosta en slant, ett tag framöver.
Behöver du så mycket utrymme skulle jag nog rekommendera en portabel mediaspelare/mp3 spelare istället för en mobil i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Yup, håller med dig om detta. Väldigt ofta när man vill höra en låt på spotify så finns den inte där. Föredrar också själv att ha musiken på telefonen istället för att ha den streamad som via spotify.

Annars så kommer nog min kommande n900+ev 32GB minneskort duga för mig. 64GB till film och musik är ju inte helt dumt :). Men att tekniken går framåt är ju alltid trevligt ^^.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
För då måste man betala för premium, ha en mobil som stödjer det och ha fri surf.

Har man tillgång till Wi-fi kan man ju dra ner hela listan på mobilen så slipper man ha tillgång till nätet senare

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Har man tillgång till Wi-fi kan man ju dra ner hela listan på mobilen så slipper man ha tillgång till nätet senare

Ja, är fullt medveten om att det finns offline läge på spotify. Dock så saknas som sagt ofta den musik man vill lyssna på. Men visst, spotify till mobilen är inte helt fel för den stora allmänheten.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sweclockers artikel (toshiba 65gb minne till telefoner)+extra fråga om minnes

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
1.
Nand kretsar är ju en typ av funktionskretsar.
M2 är typ av minneskort, likt SecureDigital(SD), miniSD, Compactflash, osv.
Minneskort är ju uppbyggda av minnen + andra elektroniska komponenter.

Nand kretsarna i sig är ju inget nytt, det som ska vara nytt är att dom integrerat en stor del av dessa minneskretsar (av NAND typ), på en enda minnesmodul.

En bilmetafor:
Stolar är minneskretsarna
Biltyp(sedan,cab,minibuss) är M2/SD/CompactFlash
Om vi tar nyheten har vi nu alltså lyckats pressa in 6st stolar i våran bil istället för 4st.

Nandkretsarna finns ju redan. 64gb till mobilerna kommer säkert i framtiden. Hur långt fram kan vi bara spekulera i. Fast det är väl bara o se på dagens mobiler, som levereras med 1-4gb minne. Med undantag för vissa smartphone/mobila gadgets.

NAND = en sorts minneskrets = en stol

Företaget har fixat 64gb i en NAND/minneskrets/Stol.

Att man kan ha flera stolar i en bil / minneskretsar i en M2 så bör då alltså M2 kunna rymma mer än 64gb (64gb x ??)

Dessa NAND ska produceras 1a kvartalet 2010, låter inte riktigt rimligt med M2 med mer än 64gb inom max 3 månader (när det finns i nuläget bara 16gb?)