Kontroller kort sata 4 ports eller mer

Permalänk
Medlem

Kontroller kort sata 4 ports eller mer

Hejsan

Är på jakt efter ett bra kontroller kort till min dator för sata hdd.
Vill ha minst 4 ports men inget krav på raid funktioner utan vill ha "rena" anslutningar.

Ska användas till att ansluta hdd till lagring så inget krav på nån jätte prestanda.
PCI port anslutning på kortet.

Vad anser du/ni att jag ska köpa från något?

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010114049.aspx

SATA 1,5 Gbps dock bara. Men sketen vanlig PCI så lär inte spela nån större roll.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Ta första bästa i de lägre prisklasserna. Har själv en från Stlabs som jag är ganska nöjd med dock är anslutningarna lite dåligt planerade på den (funkar inte med vinklade kontakter)

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Brukar finnas 4-portare billigt på Tradera.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^
Ta första bästa i de lägre prisklasserna. Har själv en från Stlabs som jag är ganska nöjd med dock är anslutningarna lite dåligt planerade på den (funkar inte med vinklade kontakter)

Okej tack för info

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Brukar finnas 4-portare billigt på Tradera.

Okej ska ta mej en titt där

Mvh skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Denna har jag en st utav och har precis beställt 2 till efter gott resultat.
Fungerar klockrent i linux.
http://www.dustinhome.se/pd_5010114057.aspx?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cabraja
Denna har jag en st utav och har precis beställt 2 till efter gott resultat.
Fungerar klockrent i linux.
http://www.dustinhome.se/pd_5010114057.aspx?

Vilken storlek på HDD har du kopplat på den?

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Jag har följande i min Linux-server, som jag köpt på Blocket och Tradera.
Kör dem som vanliga sata-kort.

http://www.dustinhome.se/pd_5010069157.aspx
Blocket. 170kr.
Just nu: 4x1TB

http://www.dustinhome.se/pd_5010098606.aspx
Tradera. 80kr.
Just nu: 1x500GB.

Ofta finns det pci-kort för 100-300kr. En tjomme på Tradera säljer 4-portar konstant för 270kr har jag för mig.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag har följande i min Linux-server, som jag köpt på Blocket och Tradera.
Kör dem som vanliga sata-kort.

http://www.dustinhome.se/pd_5010069157.aspx
Blocket. 170kr.
Just nu: 4x1TB

http://www.dustinhome.se/pd_5010098606.aspx
Tradera. 80kr.
Just nu: 1x500GB.

Ofta finns det pci-kort för 100-300kr. En tjomme på Tradera säljer 4-portar konstant för 270kr har jag för mig.

Ja det var riktiga klipp du har gjort, kollat kundrecensionerna på länkarna?

Verkar för mig som det är 2 riktiga skräp kort du köpt av missnöjda ägare som troligtvis skaffat sig ett bättre kort.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
Ja det var riktiga klipp du har gjort, kollat kundrecensionerna på länkarna?

Verkar för mig som det är 2 riktiga skräp kort du köpt av missnöjda ägare som troligtvis skaffat sig ett bättre kort.

Att läsa vidare gnäller dom på deras raid funktioner men inte om deras sata funktioner som "enkla portar" och det är precis så han använder dom och precis så jag vill använda dom

Men annars har du rätt

@pappy tack ska kolla in dom korten

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Självklart är det skitkort för RAID5. Är man så knäpp så man köper ett RAID5-kort för under 3k får man skylla sig själv (vad tänkte de där? Vanlig PCI också, puckon som trodde att de skulle få ett bra Raid5-kort). Jag kör dem som SATA-kort rakt av och till detta är de utmärkta och riktigt billiga.
Det var väl det som tråden handlade om, eller ska trådskaparen ha ett bra raid-kiort? Isf ska du såklart inte titta på denna typ av kort. Då har jag missförstått det hela.

Vill du bara ha SATA-kontakterna så kolla på Tradera/Blocket. Kan bli riktigt billigt (troligtvis pga folk som inte vet vad de köper).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Självklart är det skitkort för RAID5. Är man så knäpp så man köper ett RAID5-kort för under 3k får man skylla sig själv (vad tänkte de där? Vanlig PCI också, puckon som trodde att de skulle få ett bra Raid5-kort). Jag kör dem som SATA-kort rakt av och till detta är de utmärkta och riktigt billiga.
Det var väl det som tråden handlade om, eller ska trådskaparen ha ett bra raid-kiort? Isf ska du såklart inte titta på denna typ av kort. Då har jag missförstått det hela.

Vill du bara ha SATA-kontakterna så kolla på Tradera/Blocket. Kan bli riktigt billigt (troligtvis pga folk som inte vet vad de köper).

mm precis

Ne vill bara komma åt fler sata anslutningar

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att SATA 1.5Gbps ("SATA I") maxar på ~150MB/s, och PCI på 133MB/s uppdelat på allt som sitter på bussen. Har du två diskar så lär du märka skillnad när de används samtidigt, och med 4 st lär det gå väldigt långsamt om du använder dem samtidigt, speciellt i RAID.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Tänk på att SATA 1.5Gbps ("SATA I") maxar på ~150MB/s, och PCI på 133MB/s uppdelat på allt som sitter på bussen. Har du två diskar så lär du märka skillnad när de används samtidigt, och med 4 st lär det gå väldigt långsamt om du använder dem samtidigt, speciellt i RAID.

Jadå det har jag redan räknat med
Men ska bara vara för "eget" bruk lagring så den "förlusten" i hastighet gör inte mig nåt ^^

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco