Seagate extern utan strömbrytare!

Permalänk
Inaktiv

Seagate extern utan strömbrytare!

Hämtade min seagate externa disk i dag och såg att den inte har någon strömbrytare, hur tolkar man detta? Skall den stå och snurra 24/7 eller är meningen att man skall rycka ut strömkabeln varje gång man använt den? Får inte ihop ekvationen, hur gör ni med samma diskar? Livslängden borde ju inte decimeras utan snarare halveras om den går hela tiden?

Gott nytt år, så gott det nu kan bli, till er alla från mej och Arne Weise.

Edit* Vaknade i natt och kunde inte somna, hörde ett konstigt vinande ljud som jag trodde var från värmeelementet, konstaterade att disken snurrar konstant även om datorn är avstängd och lampan på disken slocknar, blir väl till att dra ur sladden då jag endast skall ha disken till backup.

Permalänk
Medlem

Disken stängs av/på med datorn.

Själv kör jag med extra strömbrytare.

Permalänk
Inaktiv

"Stängs av på med datorn" Håller på att forma den nu, mer än jag visste, får se va som händer när jag lägger mej på spikmattan i natt, men om dator står på 24/ så går ju disken lik förbannat?=/ tja, kanske skall skaffa en brytare för hela anläggningen, borde ju även vara bra i sammanhanget åsknedslag osv?

God natt.

Permalänk
Medlem

finns det inte någon inställning där man kan välja om diskarna ska vara på i kontrollpanelen ? under typ "power saving mode" eller har jag helf fel?

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
finns det inte någon inställning där man kan välja om diskarna ska vara på i kontrollpanelen ? under typ "power saving mode" eller har jag helf fel?

Kan vara så, finns ju hur mycket so helst i datavcärlden **hick, som man inte kan ställa in. får kolla helt enkelt.