Samsung galaxy spica eller HTC tattoo

Permalänk
Avstängd

Samsung galaxy spica eller HTC tattoo

Hej!

Ska köpa ny mobil och har bestämt mig för att det får bli en touch. Jag funderar lite på antingen Samsung galaxy spica eller HTC tattoo. Jag skulle nu behöva lite köpråd från personer som har erfarenhet av båda telefonerna för att bestämma vilken jag ska ta. Om ni inte tycker jag ska ta någon utav dessa utan att det finns andra telefoner i samma prisklass som är bättre får ni självklart skriva det.

Här är en jämförelse mellan telefonerna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=486982,526607

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle köra på en Galaxy tack vare den högre upplösningen. Hur den är annars att använda vet jag inte...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Spican har ett par par viktiga fördelar.
Större, bättre skärm och dessutom kapacitiv touchscreen.
Snabbare processor - 800 vs 528 MHz.

Test av Tattoo: http://www.swedroid.se/recension-htc-tattoo
Test av Spica: http://www.swedroid.se/test-av-samsung-galaxy-spica

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Men jag funderar lite på Samsungens ROM-, RAM- och internminne som "endast" är 200 MB, 250 MB och 200 MB enligt prisjakten. Hur stor påverkan har detta och vilka/vilket av dessa minnen är utbyggningsbara?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa mobilen kontant, eller ska du ha nåt abonnemang med "förhöjd månadsavgift"?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ska du köpa mobilen kontant, eller ska du ha nåt abonnemang med "förhöjd månadsavgift"?

Jag ska köpa mobilen med något abonnemang fast utan förhöjd månadsavgift, jag betalar själva telefonen direkt. Men för tillfället finns den bara låst till Telia men förhoppningsvis släpps den till övriga operatörer om en månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Clocker
Jag ska köpa mobilen med något abonnemang fast utan förhöjd månadsavgift, jag betalar själva telefonen direkt. Men för tillfället finns den bara låst till Telia men förhoppningsvis släpps den till övriga operatörer om en månad.

Dum fråga... Vilken av dem?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Dum fråga... Vilken av dem?

Det lutar mot Samsungen.

Är det någon som vet ungefär vad den kommer få för något pris när den släpps till övriga operatörer? Btw någon som vet hur stor påverkan RAM- och ROM-minnet har på telefonens prestanda?

Permalänk

Galaxyn är najs förutom att den enbart kör android 1.5 och samsung tänker inte ge den 1.6 eller 2.0 "eclair". Jag hade haft is i magen och väntat och se vad alla kommer med q1 nu i år.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Galaxyn är najs förutom att den enbart kör android 1.5 och samsung tänker inte ge den 1.6 eller 2.0 "eclair". Jag hade haft is i magen och väntat och se vad alla kommer med q1 nu i år.

Det är den dyrare versionen (7500) du pratar om. Spica:n skall uppdateras till 2.0 i alla fall.

Har ingen källa på detta än, men jag editerar mitt svar så fort jag hittat den.

EDIT: http://www.swedroid.se/samsung-i5700-spica-far-android-2-0-me...

Permalänk
Medlem

Dock säger det ju en del om hur Samsung förhåller sig till mjukvaru-uppdateringar. Själv skulle jag tänka efter både en och två gånger innan jag köpte en Samsung

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta Spican alla dagar i veckan. För mig är apps viktigt, den mindre skärmen på Tattoon gör att alla apps inte kommer att funka. Har varit i ungefär samma sits som dig. Kollade på Tattoon först, men jag blev lite besviken på den lilla skärmen. Sedan så dök Spican upp, då var valet inte så svårt. Blir den så fort jag kan förlänga mitt abb.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Tattoo
Mer RAM och ROM
Snyggare (kan designas hur du vill..)
Smidigare, skön att hålla i handen
Sense UI

Spica
Snabbare Processor
Större skärm, därmed fler apps.
Kapacitiv skärm (vad jag vet)

Har aldrig testat en spica, men min bror har en Tattoo, och den är.. faktiskt underbar att använda, UI:t är så bra så det är inte sant.
Den känns verkligen som en riktig android-mobil, med rätt knappar under och allt.. Känns väldigt gedigen, det trodde jag inte eftersom den har utbytbara skal, trodde den skulle vara väldigt plastig..

Men sen är det ju den mindre skärmen..
Den är resistiv, men det fungerar väldigt bra, och är riktigt tryckkänslig, QWERTY fungerar hur bra som helst, och jag har väldigt stora fingrar..

Det är ju i princip en fråga om vilken storlek på skärmen du vill ha, stor skärm med fler apps eller mindre skärm och därmed smidigare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Tattoo
Mer RAM och ROM

Vilken och hur stor inverkan har det på prestandan?
Känns den märkbart snabbare eller nåt sånt? Samsungen har ju snabbare processor som du skrev.

Dessutom har den längre batteritid än tattoo:n enligt prisjakt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vilken och hur stor inverkan har det på prestandan?
Känns den märkbart snabbare eller nåt sånt? Samsungen har ju snabbare processor som du skrev.

Dessutom har den längre batteritid än tattoo:n enligt prisjakt.

Antar att det är ungefär samma som på dator, i så fall betyder det att den ska multitaska bättre, alltså kunna köra fler program samtidigt bättre.

Själv ser jag ingen anledning (iaf inte i 1.6) att ha en snabbare processor då tattoo:n fungerar utmärkt, Inget lagg över huvud taget vad jag märkt..

Sitter själv i samma sits faktiskt, och det lutar nog lite åt Tattoo, det finns tillräckligt med apps för mitt behov.
Samsungen har större skärm, men är bra ful enligt mig..
Tattoo:n är snygg, men har ju som sagt mindre skärm

Permalänk
Medlem

Testade Spica tidigare idag. Den var snyggare i verkligen än på bild, hade utan tvekan valt den framför tattoo:n p g a större och bättre skärm samt snabbare cpu.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar!

Enligt prisjakten är RAM-minnet 250MB på Spican men enligt vissa andra källor är minnet på 128MB. Är den någon som har en officiell specifikation som Samsung själva gett ut där det framgår hur stort RAM-minnet är.

Källa som stödjer att det är 128MB RAM-minne:
http://www.phonearena.com/htmls/Samsung-Galaxy-Spica-phone-p_...

Permalänk
Medlem

Konsigt att det inte står några specs på samsung.se det finns bara till galaxy...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

den finns visst där men den står under namnet I5700,
har då beställt en spica idag hoppas att ja får den på måndag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
den finns visst där men den står under namnet I5700,
har då beställt en spica idag hoppas att ja får den på måndag.

Jag gissar att det kanske är den här du menar:
http://www.samsung.com/ie/consumer/mobile-phones/mobile-phone...

Jag kan dock inte hitta hur mycket RAM den har där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Clocker
Jag gissar att det kanske är den här du menar:
http://www.samsung.com/ie/consumer/mobile-phones/mobile-phone...

Jag kan dock inte hitta hur mycket RAM den har där.

Nä det var dåligt av dem...
+ Att den inte heter samma sak överallt heller...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Nä det var dåligt av dem...
+ Att den inte heter samma sak överallt heller...

Ja det var dåligt av dem. Det blir väll till att kontakta Samsung själv om jag orkar anstränga mig så mycket.

Btw var nere i en Telia-butik för att känna lite på Spican och passade då på att fråga en anställd om hon visste hur mycket RAM-minne telefonen hade. Som svar fick jag att mobiltelefoner inte har RAM-minne, det är bara datorer som har det. Jag försökte då lite vänligt säga att många nya telefoner har RAM-minne. Då berättade hon att under sina fyra år som mobiltelefonförsäljare hade hon aldrig hört talas om RAM-minne och att jag därför måste ha fel. Hon frågade även sin kollega och han hade aldrig heller hört talas om RAM-minne hos mobiltelefoner. Sedan var diskussionen slut och jag insåg att det förmodligen inte är någon idé att fråga dem något mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Clocker
Ja det var dåligt av dem. Det blir väll till att kontakta Samsung själv om jag orkar anstränga mig så mycket.

Btw var nere i en Telia-butik för att känna lite på Spican och passade då på att fråga en anställd om hon visste hur mycket RAM-minne telefonen hade. Som svar fick jag att mobiltelefoner inte har RAM-minne, det är bara datorer som har det. Jag försökte då lite vänligt säga att många nya telefoner har RAM-minne. Då berättade hon att under sina fyra år som mobiltelefonförsäljare hade hon aldrig hört talas om RAM-minne och att jag därför måste ha fel. Hon frågade även sin kollega och han hade aldrig heller hört talas om RAM-minne hos mobiltelefoner. Sedan var diskussionen slut och jag insåg att det förmodligen inte är någon idé att fråga dem något mer.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta för alla inkompetenta säljare...

Hur kändes den då?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta för alla inkompetenta säljare...

Hur kändes den då?

Ja det är faktiskt pinsamt att vissa säljare inte har mer kunskap om sakerna de försöker sälja.

Telefonen kändes riktigt bra. Det får nog bli en sån när den kommit till fler återförsäljare. Nu står valet mellan vit/grön-färg eller svart/röd-färg, den vita har en fördel eftersom fingeravtryck inte syns lika tydligt mot vit yta, å andra sidan är den svarta/röda lite snyggare enligt mig. Vilken färg tycker ni är snyggast och mest praktisk?

Permalänk
Medlem

Den vit/gröna så klart
Vitt är det nya Svart!

Permalänk
Medlem

Varför inte slänga på en 500lapp och ta en Acer Liquid? Bättre än båda, både på papper och med all säkerhet i verkligheten också.

Permalänk
Medlem

Batteritiden på Spican är ev. bättre än på Liquid, sedan skiljer väl priset mer än 1000 kr om man köper Spican teliabunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Batteritiden på Spican är ev. bättre än på Liquid, sedan skiljer väl priset mer än 1000 kr om man köper Spican teliabunden.

Jaop, då är det skillnad. Annars så ligger spican på 3500 ifrån billigaste affären jag skulle våga köpa ifrån på prisjakt, vilket gör att det inte skiljer mer än 200 spänn ifrån Expansys pris på Liquid.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min spica kontant i en fysisk teliabutik för 2940, finns för 2790 på katching men med frakt så tyckte jag skillnaden var så liten att smidigheten att ha en fysisk butik att gå till om nåt strulade övervägde!
Men några 3500 ska man inte behöva betala iaf och har du inte bundet abonnemang så kan man ju få spican för ca 2400 med bindningstid!

Vad gäller RAM och ROM på spican så har den ca 150Mb RAM, varav android reserverar ungefär hälften och ca 70-75Mb är lediga på en nystartad telefon att ha uppstartade program osv i. De flesta program verkar ta ca 1-4Mb minne, webbläsaren kan ta en del mer i anspråk.

Det finns 200Mb ROM varav 151Mb var lediga då den var ny, att installera program på. För er som oroar er över att detta är lite kan jag bara säga att så inte är fallet, det är alltså bara till för att installera program på (de flesta tar från tiotalet kb upp till ett par mb för de största), det får alltså plats MÅNGA program. Filmer, musik och bilder läggs på minneskortet.
Har t.o.m. för mig jag läste någonstans att android 2.0 uppdateringen skulle komma med stöd för att installera program på minneskortet också.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Antagligen inte i 2.0 men Google har sagt att det kommer i framtida uppdateringar, antagligen någon gång senare i år tror inte Nexus One har stödet och den har 2.1.