Åt vilket håll ska mina fläktar blåsa för optimal kylning?

Permalänk

Åt vilket håll ska mina fläktar blåsa för optimal kylning?

Tjäna.

Nu är det så att jag hade ett gäng fläktar över och det är något med fläktar och mig, kan ju vara det att det snurrar, jag vet inte.

I alla fall så undrar jag, hur ska dom egentligen blåsa för att det ska bli bra kylning?

Just nu har jag 5 fläktar (cpu och gpu ej inräknat).

1 st på framsidan som blåser in.

1 st på baksidan som blåser ut.

Sen har jag 2 st på sidan som blåser in.

Och slutligen en fläkt i nätagget som drar luft inifrån datorn och ut, det har jag funderat, kanske bättre om den suger luft utifrån och in?

Hur hade ni satt fläktarna?

Jag har ingen aning om vad chassit heter, kan försöka kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satt dom två sidofläktarna på att blåsa ut, men känn efter om de blåser varmt eller kallt in i datorn.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Ha så som du har

Visa signatur
Permalänk

Du kan med fördel ha övertryck i lådan, dvs fler fläktar som blåser in än som blåser ut. Men försök hålla det hyffsat jämnt, och se till så att du får ett bra flöde genom datorn. Allt handlar om att förflytta luft och ersätta den med ny. Just nu verkar du ha det bra fördelat; 3st in och 2st ut, som är hyffsat välplacerade.

Permalänk
Medlem

Nätagget ska suga luften inifrån lådan och ut annars blåser man in värmen från nätagget i lådan och då blir det tokvarmt där inne.

MVH Peter