Permalänk
Medlem

Sprillans ny dator, bluescreens mm.

Tjena!

I förrgår fick jag min dator och byggde ihop den tillsammans med en kompis. Allt gick fin-fint och allting fungerade.

Men på morgonen efter så skulle jag logga in på windows och då blev skärmen helt brusig eller något. Testade en gång till och kom in men då så kom det massor av felmeddelande att processer var tvungna att stänga ner och efter det fick jag bara bluescreens. Även när jag försökte gå via safemode så blev det bluescreen, kan också tillägga att det blev bluescreen när jag tryckte i windowsskivan och tänkte formatera.

Men sen så öppnade jag datorn och pillade lite på kablarna, bytte plats på ram-minnena, gav lite mer ström till cpun och sedan lyckades jag formatera om. Installerade alla drivrutiner och program och trodde att läget var lugnt. I morse så dök samma problem upp igen.

Jag fick en bild av bluescreenen från idag:

Min dator:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate x64 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Phenom II X2 550 Black Edition
Moderkort: ASUS M4A785TD-V EVO
Minne: 2x 2gb Corsair 1333MHz XMS3-10600
Grafikkort: XFX Radeon HD5770 1gb
Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 HD502J 500gb
Nätaggregat: Corsair VX 450W 80+
Övriga komponenter: Sony Optiarc AD-7240S DVD-brännare

EDIT: Kommer lite då och då, alltid när jag försöker komma in i windows. Ifall jag kommer in i windows så brukar den hållas stabil, men så fort jag har datorn stängd i ett par timmar så blir det brus + reboot / bluescreen.
/Mathias

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det är nå strul med strömtillförseln till grafikkortet eller något. =O

Permalänk
Medlem

Vad händer om du startar upp Windows i felsäkert läge? Blir den mer, mindre eller lika (o)stabil som i normalt läge?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Den brukar antingen stängas ner direkt eller efter bluescreen. Jag brukar komma in efter 3-5 försök. Ibland mer.

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara nätagget som strejkar har problem.

Men några allmänna råd som jag brukar ge är att försök att minimera möjliga felkällor.

Testa att boota med endast en minnessticka och koppla ur dvdn.
Kontrollera att alla kablar sitter fast bra.

Annars får du låna ett annat nätagg av en kompis och testa.

Ev kan du också köra en minnestest program.
(Tex ubcd eller en ubuntu live cd innehåller minnestest program )

Permalänk

0x000000FC är väl drivrutinrelaterat om jag inte minns fel.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk

Har du ACPI=enabled i BIOS? Testa isåfall att stänga av den, den finns någonstans vid hdd kontroller inställningarna. Brukar finnas tre lägen, ACPI, RAID och ide/sata. Den brukar orsaka en massa konstiga fel och blåskärmar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Jag har IDE på alla SATA ingångarna.

Detta brukar lösas efter att gått in i safe mode, fått bluescreen och sedan gjort en startup repair.

Ikväll ska jag testa med minnena och dvdn.

Mer tips?

Permalänk
Medlem

Testat och har nog hittat problemet.

Det verkar vara så att så fort jag har i båda ram-stickorna så får jag bluescreens osv, men har jag bara en så funkar det hur bra som helst.

En kompis sa att man skulle ha dom på plats 1 och 3 (från processorn och utåt), stämmer det här?

Permalänk
Medlem

Är inte alls kunnig inom datorer MEN, jag har precis byggt ihop en själv, nu har jag tyvärr lite problem med den själv Men det stog tydligt i boken jag fick till moderkortet att dom skulle sitta i 1an och 3an, dock kanske det bara är på mitt moderkort, vet inte (har Gigabyte moderkort)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adam2k
Är inte alls kunnig inom datorer MEN, jag har precis byggt ihop en själv, nu har jag tyvärr lite problem med den själv Men det stog tydligt i boken jag fick till moderkortet att dom skulle sitta i 1an och 3an, dock kanske det bara är på mitt moderkort, vet inte (har Gigabyte moderkort)

Manualerna idag är så säkra att vem som helst kan bygga en dator så för att förstöra en dator måste man vara extremt klumpig.. Ta en titt över driverserna eftersom koden som BS visar brukar häröra i att viktiga drivrutiner har lagt av..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det brukar vara färgkodade slotts för minnesstickorna som ska matcha på alla md-kort idag, antar att det är dualchannel med den amd-processorn. Det du kan göra är att prova den andra kanalen med båda stickorna för o se om det är fel på slottsen för channel1, dvs kör bägge i channel 2. Annars kand du kolla instruktionsboken till ditt moderkort, där står allting angående minneskanalerna mm.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Jag testar o kollar

Permalänk
Medlem

Hmmm...

Allt fungerar bra när jag har en sticka åt gången (båda fungerar ensam), men så fort jag har i båda (i alla möjliga kombinationer) så får jag brus/bluescreen.

Något svar på det? :s

EDIT: Bjuder på en bild på brusskärmen.

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna text när jag kikade runt lite:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 19
BCP1: 0000000000000003
BCP2: FFFFFA80039627E0
BCP3: F7FFFA80039627E0
BCP4: FFFFFA80039627E0
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Säger det något?

Permalänk
Medlem

fick en likadan skärm som den du la upp nu sist när ett minne på ett av mina grafikkort gav upp.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
fick en likadan skärm som den du la upp nu sist när ett minne på ett av mina grafikkort gav upp.

Jaså :s

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du kör minnena med rätt spänning och i rätt hastighet? Eftersom systemet verkar funka med bara en sticka får det mig att tro att minnena får för lite kräm. Då kan man få alla möjliga konstiga symptom. Skulle börja med att kolla detta. Lite knepigt att det funkade från början i och för sig. Kostar inget att kolla!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Hmmm, ett av minnesstickorna verkar inte vara helt okej. Jag ska nog kolla upp med inet.se och köra nya på garantin.

Permalänk

öka volt på minne och nordbrygga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
öka volt på minne och nordbrygga!

Ska testa göra det

Permalänk
Medlem

Inget hjälpte! Skickar tillbaka minnena nu