Permalänk

Datorn hänger sig...

Hej!
Har problem med en dator hemma..

Problemet är att den lite när som helst (både vid spel, surfning och filmtittande) behagar att hänga sig.

Symptom:

  • Ljudet låter som att man har fryslagg

  • Lasern under musen slocknar ibland

  • Tangentbordet fungerar inte

  • Skärmbilden ser exakt likadan ut förutom att jag inte kan göra ett skit

System:
gigabyte p55 UD5
core i5 750
8 GB Corsair Dominator 1600 MHz DDR3
ATI 5870

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Hej!
Har problem med en dator hemma..

Problemet är att den lite när som helst (både vid spel, surfning och filmtittande) behagar att hänga sig.

Symptom:

  • Ljudet låter som att man har fryslagg

  • Lasern under musen slocknar ibland

  • Tangentbordet fungerar inte

  • Skärmbilden ser exakt likadan ut förutom att jag inte kan göra ett skit

System:
gigabyte p55 UD5
core i5 750
8 GB Corsair Dominator 1600 MHz DDR3
ATI 5870

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Du borde testa memtest. Hade det bara kommit vid spel hade det kunnat vara värmeproblem, så det kan du ju kolla efter du kört memtest

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

min dator hängde sig ganska ofta innan, förutom när jag spelade.

Men testa att reseta bios

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Du borde testa memtest. Hade det bara kommit vid spel hade det kunnat vara värmeproblem, så det kan du ju kolla efter du kört memtest

Memtest har jag nu kört i tio timmar utan fel. Hur mycket behöver man köra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Memtest har jag nu kört i tio timmar utan fel. Hur mycket behöver man köra?

Det är lugnt isåfall, klarar du 10 timmar är det inga fel... Vad har du för temps?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

vad har du för nätagg?

Vilken version av flash har du? Den senaste som ska använda funktioner i grafikkortet hänger min maskin sporadiskt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Innan senaste bios-versionen hade Gigabyte P55 problem med 5800-serien. Detta orsakade förutom den ökända förstorade muspekaren även hängningar när man tittar på youtube och annat konstigt.

Uppdatera bios är mitt tips, särskilt om du även lider av muspekarbuggen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Det är lugnt isåfall, klarar du 10 timmar är det inga fel... Vad har du för temps?

Processorn ligger på 33 grader i idle och 60 grader i load.

Nätagget är ett kilowattagg från Corsair.

Bios har jag provat att uppdatera från Windows. Programmet sade att det lyckades men jag ser ingen skillnad i biosversion, har F3 nu. Problemet är att jag inte har någon diskettläsare att flasha från.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Processorn ligger på 33 grader i idle och 60 grader i load.

Nätagget är ett kilowattagg från Corsair.

Bios har jag provat att uppdatera från Windows. Programmet sade att det lyckades men jag ser ingen skillnad i biosversion, har F3 nu. Problemet är att jag inte har någon diskettläsare att flasha från.

Du behöver inte använad diskett för att flasha BIOS

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Du behöver inte använad diskett för att flasha BIOS

att flasha från Windows fungerade inte...vilket alternativ finns då kvar. Jag känner bara till de två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
att flasha från Windows fungerade inte...vilket alternativ finns då kvar. Jag känner bara till de två.

Du kan använda ett USB-minne. Lägga bios på den och uppdatera vid uppstart av datorn. Verkar som ditt moderkort har stöd för det iaf.

Moderkortet, Du ser en bild till höger med ordet Q-flash på.
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

Q-flash, flasha med USB-minne.
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/NewTech/old_motherboard_n...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar