Original-HD hittas ej efter att ha satt i fler

Permalänk
Medlem

Original-HD hittas ej efter att ha satt i fler

Har ej hittat något svar i gamla trådar eller på Google så jag postar nu frågan här:

Jag har en ny dator med en (500GB Seagate Barracuda 7200.12, 7200rpm, 16 MB cache, S-ATA II) som boot-disk, installerad från start. Mitt moderkort är ett ASUS P5Q Deluxe, P45, socket 775. Jag har nyss även satt i två gamla SATA hårddiskar som tidigare suttit i min gamla dator: en (S-ATA 160 GB Seagate Barracuda 7200.7, 7200 rpm, 8 MB cache, S-ATA 150) och en (S-ATA 320 GB Seagate Barracuda 7200.10, 7200 rpm, 16 MB cache S-ATA II NCQ).

Nu till problemet:
När jag startar upp efter att ha monterat in de två gamla diskarna (i sata3 resp sata6-portarna på moderkortet) så hittas inte den 500GB originaldisken i BIOS längre, så datorn kan inte boota upp. Däremot så hittas de andra två, åtminstone tror jag att det är de andra för det står HDD: P1-ST3320620AS och HDD: P2-ST3160620AS under "Hard Disk Drives" i BIOS.

Vad kan problemet vara? Är det nån sladd som glappar (trots att de är sprillans nya allihop) eller är diskarna så gamla att det är nån bygling på dem som måste ändras? Eller måste man sätta SATA-sladdarna i nån viss ordning? Tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Jag hittade felet (och visst stod det nåt om det i samlingstråden).

"1. Disken syns inte i BIOS
En disk som inte syns i BIOS kan heller inte hanteras av operativsystemet.

b) Kolla/byt kablar. SATA-kablar är "glappiga"."

Det visade sig att bootdiskens SATA-sladd satt för löst. Sorry för en onödig tråd, men skönt med ett problem som är lätt avhjälpt. Kolla alltså era sladdar en extra gång om diskar försvinner spårlöst efter att ni mekat med datorn.