Permalänk
Medlem

Bilmålvakt

Vi sitter och har en diskussion om hur det fungerar med bilmålvakter... har läst http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080825-bilmalvakter/inde... och sett skräckexempel.

Frågan e hur kan det vara att kronofogden inte kan ta bilarna eller att målvakten inte kan hindras från att registrera fler bilar?

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

"– Oftast kan vi inte utmäta någon egendom, inte ens de bilar som genererar de här skulderna. Enligt dagens lagstiftning måste vi ha fler bevis på äganderätten, säger Alena Koren vid Kronofogdemyndigheten till SVT Rapport."

Jag fattar inte riktigt, den står i målvaktens namn? Innebär inte det att bilen är i hans ägo, eller hur man nu säger? Alltså en del som kronofogden kan utmäta?

Eller är det så dumt att man kan äga något men säga att det är någon annans?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Hedersmedlem

De har väl helt enkelt ingen aning om vem som disponerar bilen, eller var den befinner sig.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Om man kör med ett oförsäkrat fordon och är med i en trafikolycka så blir det dyrt. Man behöver inte trafikförsäkra alla fordon, men de som vistas ute i trafiken måste det. Jag vet inte riktigt hur det är med fordon som jämt kan korsa någon allmän väg med skyldighet till försäkring, dock blir det dyrt om en olycka händer.

Så all prat om att kränka integriteten för att förhindra folk kör oförsäkrade, tycker jag är överdriven. Då försäkringen egentligen kunde vara frivillig.

Jag tycker det är värre med målvakter som begår andra brott, där det finns många. Målvakter för fordon för att slippa biltull & parkeringsböter ligger nära till hands. Tar vi parkeringsböter så går problemet lösas genom att beslagta fordon med mer än ett visst antal obetalda böter.

Annars om någon har väldigt stora skulder och har gått i personlig kornkurrs, så kunde gott vägverket kolla mot denna innan de tillåter fordon registreras på personen. Fast ska personer med personlig konkurs ej få ha någon bil? Kanske max ett fordon på en sådan skulle minska problemet.

Nå jag tycker problemet ligger i att enstaka som av någon anledning har hamnat utanför samhället, inte i dagens samhälle har något att förlora genom att begå en massa småbrott.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
De har väl helt enkelt ingen aning om vem som disponerar bilen, eller var den befinner sig.

Borde man inte kunna ställa krav från kronofogdens sida att den som äger bilen skulle kunna veta vem som disponerar den samt om inte kronofogden kan göra en utmätning då borde väl kronofogden kunna efterlysa bilen via polisen?

Som jag förstår det så kan man efter en personlig konkurs göra vad man vill utan att någon ska kunna hindra en eller kunna utmäta egendom man uppenbarligen införskaffat med svarta pengar.

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

Ni verkar blanda ihop begrepp.

Äganderätt förvärvas genom vad som kallas laga fång, vilket kan göras på ett flertal sätt. Vad gäller bilar och denna frågeställning så är det i princip bara derivativa fång som blir aktuella. Ett derivativt fång innebär att man förvärvar äganderätten via köp, arv, gåva etc.

Vägtrafikregistret ska registrera ägare till fordonen. Det här bygger på äganderätten, men är separat från den. Om ett fordon är registrerat på någon som inte är ägare är det ett fel i registret. Det är möjligt att det är förenat med något lindrigare straff för ägaren att ge felaktiga uppgifter här, men jag har inte kollat upp lagtexten. Poängen är i varje fall att det inte går att säkerställa vem ägaren till en bil är enbart med ledning av vägtrafikregistret. Det är inte registret som bestämmer vem som äger vad.

För att KFM ska kunna göra en utmätning måste de ha en exekutionstitel. En exekutionstitel är t.ex. en dom eller ett beslut från KFM som fastställer betalningsansvar. Däremot är det omöjligt att ordna en exekutionstitel utan att någon person är identifierad. Eftersom ägaren inte kan utrönas blir utmätning enligt standardförfarandet omöjlig.

Det är dock fullt möjligt att göra om reglerna så att bilar börjar behandlas som t.ex. luftfartyg. Där presumerar registreringen äganderätt vid utmätning. Just vad gäller bilar tror jag däremot det blir lite klurigare, eftersom dagens betalningsansvar i många fall utgår från registreringen (och jag tror oavsett om den är felaktig eller inte), så det skulle i så fall kräva ytterligare lagändringar för att inte bara förskjuta problemet ett steg.