Permalänk

5770 crossfire

Hej
Testar köra lite crossfire med Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5 , men det är så förbaskat lite plats mellan korten så det ena kortet får väldigt dålig kylning, efter ett tags spelande av battlefield bad company 2 betan når den 75grader, vilket jag tycker låter mycket, speciellt med tanke på att det höll 50-55grader stadigt utan det "blockande" kortet. Fast jag vet inte vad som är normal värme utveckling på ett grafikkort under load, men vill inte att det ska gå sönder, så kontant är jag inte.

Finns det nån bra, relativt billig och tunnare kylare till 5770? Tror nämligen att kylningen blir bättre ganska snabbt om jag får in lite mer luft mellan korten. Det är ca 3mm mellan dem nu...

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Hur snabbt snurrar fläktarna i spel? Du kan ju också försöka montera en fläkt framför det övre kortet kanske fast i hd buren?

Permalänk

Värme utvecklingen är när jag satt den på maxat fläktarnas hastighet så de låter som en mindre jetmotor... Jo, att montera en fläkt där är ju ett alternativ, får bara försöka komma på nåt sätt att montera den i så fall.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Har sett grafikkort som gått över hundra grader, så det är ingen egentlig fara med 75 grader. Dock så är det ju alltid bättre att försöka få ner tempen lite. Du kan ju som Gigabite skriver sätta in en extra fläkt. Om det är mycket trassel eller andra komponenter vid grafikkortet kan du försöka flytta dessa så det blir lite mer fri luft.

Permalänk

Hmm, är ju inte nåt trassel eller mycket komponenter, men där jag kan sätta den om jag sätter den på "motsatt" sida till där grafikkortsfläkten sitter nu, så kommer den blåsa rakt ut på processorm, vilket inte är så optimalt tror jag. Kör med ett silverstone Raven RV02 så moderkortet är vridet 90grader, vilket gör det lite svårare att montera en extra fläkt, men jo det borde som sagt gå att göra det ska bara komma på ett lämpligt sett att göra det <_<

Jag körde Furmark , för att testa värmeutvecklingen och stabiliteten, och då får jag upp det i 85grader, men sen avbryter jag testet, men verkade som om det skulle gå upp iaf en 10-15 grader till, så någon form av extra kylning eller byte av grafikkortskylare är nog bra.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

Håller på och försöker ta reda på hur man byter primary pci-express, för huvud-gpu'n har ju trots allt mkt högre load och det är en som får ont om luft just nu.

Har postat på asus forum om hur man gör det till p6t-se, någon här på swec som har någon susning om hur man gör det?

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

mitt brukar ligga på runt 80 grader i full load, så jag skulle säga att det är än normal temp

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Mjo, men om jag byter primary gpu, så borde jag kunne sänka tempen åtskilliga grader vilket aldrig är fel, och det borde vara en ganska simpel åtgärd för att göra det tycker man.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

vattenkyl korten.. så kan du ju samtidigt kyla ner dom till 35 grader i full load om du skaffar riktiga saker

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

75c är INGA problem på dagens grafikkort, kör själv två styckna 5770 och det är typ 2mm mellan korten så jag vet. Kör min fläktar på 60%.
Hur som helst, allt under 90c är lugnt.

Permalänk
Medlem

Kör också Crossfire, mina kort ligger runt 80 grader i load, och ca 45-55 idle. Personligen så tycker jag inte att du har så mycket att vara orolig för. Börja fundera på att byta kylare när du kliver över 95 sträcket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Kör också Crossfire, mina kort ligger runt 80 grader i load, och ca 45-55 idle. Personligen så tycker jag inte att du har så mycket att vara orolig för. Börja fundera på att byta kylare när du kliver över 95 sträcket.

kortet lägger av vid 93-94c för att skydda från överhettning, står dock kvar vid att allt under 85-90c är lungt.

Permalänk

Tänkte på en sak..

Vilken av "originalkylar designerna" är bäst för crossfire?

Den som vispar runt eller den som blåser ut?

Eller har det någon betydelse?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/