Permalänk
Medlem

Bootar inte, snälla hjälp!

Tjabba!

Jag slängde in ett nytt grafikkort i min dator och nu vägrar den boota genom grafikkortet. det fungerar genom det integrerade kortet om man väntar. Det lustiga är att det kort jag körde tidigare var ett 9800gtx+ (fungerade utmärkt) och har nu bytt till min brors 9800 gt, så jag har alltså gått till ett sämre kort med mindre kraftkonsumption.

men jag bytte även PSU från 750w corsair till 460w från en vanlig HP dator, samma agg som satt i brorsans dator då han körde 9800gt, så det bör väll inte vara för lite ström?

Jag har dubbelkollat alla kablar, jag har resettat BIOS, har kollat GPUn i en annan dator (inga problem), har även provat med andra grafikkort i samma system som också fungerar utan problem. Det enda jag inte testat är en ny Windows 7 version eller nytt nätagg, men kan det verkligen vara den om det fungerade tillsammans med grafikkortet i en annan dator?

Systemet är gammalt:
CPU: AMD 64bit 3200+ (singel core 2.2ghz)
Moderkort: Orion (MS-7168 Ver 0.A) m 2GB ram
GPU: 9800 GT
OS: Windows 7 Build 7100 (Betan som går ut i mars)

Permalänk
Medlem

Tjena.

Om du har kvar 750w nätagget så prova med den.
Koppla bara ström till denna samt ström till grafikkortet för att se om datorn bootar.
Yepp det blir två nätagg men bara för att säkerställa om ditt 460w inte klarar av detta system.

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Tack Syn7e7ik för så snabb respons!
Dock fungerade det tyvärr inte. jag kopplade 750Wattarn till GPUn men lät resten sitta i, precis samma sak igen.

Jag börjar tro att det helt enkelt handlar om att mitt moderkort inte är kompatibelt med 9800 gt eller att HP (för gpun satt tidigare i en färdigköppt hp dator) har låst det på nån vänster... antagligen är jag helt ute och cyklar men det känns som jag provat allt..

Permalänk
Medlem

Lugnt :).

Nja, det låter ju skumt det här..

Så om jag inte tolkat det fel, brorsan fick ditt agg samt grafikkort och du fick hans?

Och GT'n funkar i en Annan dator säger du, med annan menar du den som den satt i tidigare eller en tredje dator? (Inte din och inte brorsans dator)

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Eller hur!?!

Exakt, vi bytte eftersom min processor agerar flaskhals för GPUn, fast för en mellan betalning på 2200kr!! nice!

ne men tillbaka till verkligheten... jag testade det igen i brorsans dator med det nya agget installerat. så det har bara testats i två datorer inte tre, så jag kanske borde testa i ett system till för att klargöra att HP inte har låst det.
Jag testar det och återkommer! Kanske inte idag dock för jag har inte tillgång till en tredje dator just nu..

Tack för hjälpen so far!

Permalänk
Medlem

Tror inte att HP har låst Gkortet, isåfall kanske man kan försöka flasha om dess firmware när den ändå funkar i brorsans burk.

Annars är ju en tredje dator värt att testa på.

Dont mention it ;).
/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Hej!

Ursäkta att det dröjde med svar! men nu har jag faktiskt köppt en helt ny dator så problemet innan är old news nu, men tack i alla fall så mycket för hjälpen!!

Peace and Love my man!

Permalänk

Hmm, alltså när du kopplade ditt ena agget till GPU:n blir man ju lite fundersam hur du startade det agget? Det måste ju gå igång för att det ska funka, antar att du starta ena agget med startknappen men seriekopplade du dem eller kortslöt du kontakten för att starta det?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Jag Jumpstartade (kortslöt) PSUn

Du kopplar den enda gröna sladden på 24pin moderkortskontakten till vilken svart som helst på med typ ett gem! man lurar helt enkelt PSUn att den sitter i ett moderkort!