Fractal R2, Hur,vilka och var (Fläktar)

Permalänk
Medlem

Fractal R2, Hur,vilka och var (Fläktar)

Tänker bygga ihop ett datorpaket med R2 chassit, då den har 5 stycken lediga fläktplatser så undrar jag hur många extra fläktar som behövs?

Dessutom undrar jag var man ska placera dom isåfall och ifall man ska använda dom som in eller ut blås?

Info om chassits fläktplatser:
Medföljande fläktar 1st 120mm fram och 1st 120mm bak (fractal 15dB)
Fläktplatser fram 2st 120mm
Fläktplatser bak 1st 120mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 2st 120/140mm
Fläktplatser botten 1st 120/140mm

Ifall jag tänker ha extra fläktar så tänkte jag ha dom här:
http://www.inet.se/artikel/8500301/fractal-design-120mm-silen...

Smart att köra på 120mm fläktar ifall jag ska ha fläktar på sidan/topp/botten även om jag kan ha 140mm fläktar där?

Permalänk
Medlem

Jag köpte till en 120mm fram, en 140mm i toppen längst bak samt en 140 i sidan.
Har bra temperaturer i lådan samtidigt som den är tyst.

Köpte fractals fläktar.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Inte för att verka otrevlig men testa och sök. Jag personligen har sett massa av dessa trådar på sistone. Och då just till ditt Fractal Design.

Mvh,

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag INTE köpt någon till fläkt, då du måste ta bort ljuddämpningsmattor vilket leder till högre ljud. Dett i kombination med den nya fläkten du adderar gör ju ljudnivånv sämre.

Vill du ha svala komponenter så skulle jag satsa på bättre CPU kylning, Bättre GPU kylning samt någon annan trevligt "moddning" så som att köpa någon form utav passiv HDD kylning, Byta kylflänsar på minnen, moderkort och liknande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Personligen skulle jag INTE köpt någon till fläkt, då du måste ta bort ljuddämpningsmattor vilket leder till högre ljud. Dett i kombination med den nya fläkten du adderar gör ju ljudnivånv sämre.

Vill du ha svala komponenter så skulle jag satsa på bättre CPU kylning, Bättre GPU kylning samt någon annan trevligt "moddning" så som att köpa någon form utav passiv HDD kylning, Byta kylflänsar på minnen, moderkort och liknande

fyi man kan sätta i två fläktar utöver de som följer med utan att ta bort några dämpande plattor, går in en i fronten och en i botten därefter så måste man börja fiffla med dämpningen och fractals fläktar låter inte ett dugg extra om man så adderar tio av dem.

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
fyi man kan sätta i två fläktar utöver de som följer med utan att ta bort några dämpande plattor, går in en i fronten och en i botten därefter så måste man börja fiffla med dämpningen och fractals fläktar låter inte ett dugg extra om man så adderar tio av dem.

Hmm...

Låt säga att fläkten låter 15dB:

1st: 15db

2st: 18db

3st: 21db

4st: 24 db

5st: 27 db

6st: 30db

7st: 33db

8st: 36db

9st: 39db

10st: 42db

Det vill säga, för varje fläkt du adderar adderas 3db, vid 3 extra fläktar låter det ca dubbelt så högt som med bara 1st, då 10db uppfattas dubbelt så högt...

10 st fläktar och det låter väldigt högt. addera alla vibrationer chassit kommer utsättas för och det kommer låta illa

Permalänk

Nja, grejen med fler fläktar är ju att man kan sänka hastigheten och ändå få samma luftflöde.

Permalänk
Medlem

De där blåser inte så bra, du bör satsa på 140mm i resten. Jag tänker beställa 140mm slip stream till mitt R2 när de kommer in i lager.

Permalänk

Jag kör ett 5850 kort, i5 klockad till 3,6Ghz och en HD. Till det har jag orginalfläktarna + nätaggets + en extra fractal silent 120mm i fronten (och en noctua 140mm på CPUn). Har låga och fina temperaturer.

Tänker du köra många komponenter eller klocka mycket kan du nog gra klokt i att sätta dit någon extra fläkt ytterligare. Försök i så fall matcha luftmängd in med luftmängd ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Hmm...

Låt säga att fläkten låter 15dB:

1st: 15db

2st: 18db

3st: 21db

4st: 24 db

5st: 27 db

6st: 30db

7st: 33db

8st: 36db

9st: 39db

10st: 42db

Det vill säga, för varje fläkt du adderar adderas 3db, vid 3 extra fläktar låter det ca dubbelt så högt som med bara 1st, då 10db uppfattas dubbelt så högt...

10 st fläktar och det låter väldigt högt. addera alla vibrationer chassit kommer utsättas för och det kommer låta illa

njaaa, för varje gång du fördubblar watt/fläktar så lägger du till 3db. För varje gång du fördubblar ljudtrycket ökar ljudet med 6db...

1st 15db

2st 18db

4st 21db

8st 24db

16st 27db

Dock så behöver det inte stämma i praktiken beroende just på vibrationer osv.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
njaaa, för varje gång du fördubblar watt/fläktar så lägger du till 3db. För varje gång du fördubblar ljudtrycket ökar ljudet med 6db...

1st 15db

2st 18db

4st 21db

8st 24db

16st 27db

Dock så behöver det inte stämma i praktiken beroende just på vibrationer osv.

Just ja, så var det ju :):D

Permalänk
Medlem

Varför ha en fläkt på sidan ? meningen med dammfilter då ?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk

Till mitt system (se nedan) @3,2GHz räcker det med (förutom CPU-kylarfläkt och nätaggsfläkt) en medföljande fläkt fram (in) och en noctua nf-s12b flx bak (ut). Möjligen kan man byta båda originalfläktarna till noctua för tysthet / större flöde om man så önskar. Om man ständigt vill ligga på 4GHz eller så. Mina originalfläktar smattrar lite.

Grafiken kör jag fläktlös, nu är det svalt och fint i det här chassit. Och tyst.

Tips: Om man ska ha högt tryck på inluften fram - fäst en bit tyg eller liknande (jag tog ljuddämpande skumplast) inte alltför lättandtändligt material, i botten över det extra fläkthålet där. Så trycks luften ut därbak istället. Jag fick på så vis bättre temperaturer.

Bättre också att använda någon/båda fläktplatserna fram eftersom där är lättare att rengöra från damm.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey