videokamera - vilken extern mikrofon?

Permalänk
Medlem

videokamera - vilken extern mikrofon?

Hej
Jag har en Sanyo Xacti HD1010. Det blir hyfsade resultat när man filmar både video och ljud. Men jag skulle vilja ha tips på en bra ( och billig ) extern mikrofon man kan koppla till. Det borde gå att få till bättre ljud tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=PFeznunsEVw
Resultat med den inbyggda mikrofonen.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pera
Hej
Jag har en Sanyo Xacti HD1010. Det blir hyfsade resultat när man filmar både video och ljud. Men jag skulle vilja ha tips på en bra ( och billig ) extern mikrofon man kan koppla till. Det borde gå att få till bättre ljud tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=PFeznunsEVw
Resultat med den inbyggda mikrofonen.

Jag skulle vilja säga att det blir någorlunda likadant oavsett vilken mic man använder. verkar ju vara högt i tak o rumsekot finns ju där hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Jag skulle vilja säga att det blir någorlunda likadant oavsett vilken mic man använder. verkar ju vara högt i tak o rumsekot finns ju där hursomhelst.

Jo, lokalen var inte optimal vid det tillfället, jag tänkte mig att det kanske kunde finnas ngn mic som kunde tagit upp ljudet mer riktat.
Jag har tagit upp ljud med en Zoom H2, det blir aningen bättre, lite renare ljud.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Jag har en Röde SVM (Stereo Video Mic). Blir ett mycket bra ljud i stereo, men den fångar ju upp ljud i alla riktningar (hela poängen med Stereo).

Du efterfrågar ju något som är mer riktat, då skulle jag rekommendera en shotgun mic. Finns i alla prisklasser, men en någorlunda budgetvariant som fortfarande är mycket bra är t.ex. Sennheiser MKE-400.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Jag har en Röde SVM (Stereo Video Mic). Blir ett mycket bra ljud i stereo, men den fångar ju upp ljud i alla riktningar (hela poängen med Stereo).

Du efterfrågar ju något som är mer riktat, då skulle jag rekommendera en shotgun mic. Finns i alla prisklasser, men en någorlunda budgetvariant som fortfarande är mycket bra är t.ex. Sennheiser MKE-400.

Stereo har väll inget med hur micen fångar upp ljudet? utan bara att det kommer ur L o R! micar fångar ju upp ljudet i mono o sen någonstans i kedjan kör man ljudet i båda högtalarna.

Edit: hur är det med utgångar på den micen. kollade upp den o är det 2 separata micar eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Stereo har väll inget med hur micen fångar upp ljudet? utan bara att det kommer ur L o R! micar fångar ju upp ljudet i mono o sen någonstans i kedjan kör man ljudet i båda högtalarna.

Edit: hur är det med utgångar på den micen. kollade upp den o är det 2 separata micar eller?

Det är olika hur mikrofoner är byggda. Zoom H2 ex. innehåller 4 separata mikrofoner o kan då fånga upp väldigt olika mycket. man kan ex. låta en kör stå i ring runt micen och fånga upp 360 grader.
Det jag nog skulle ha nytta av är en riktad monomikrofon i en del situationer.
Sennheiser MKE-400 är kanske inte så dum.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Beror på lite. Finns ju videomikrofoner som "vectrex" tipsar lite om. Sedan går
det ju köra på diverse andra stormembranare, eller om man vill ha något som
helt enkelt är väldigt riktat; en vanlig SM57:a. Men det beror på vad du klassar
som billigt och sådär?...

Permalänk
Medlem

Det bästa hade varit om du hade kunnat koppla in dig direkt på ljudanläggningen och spela in ljudet där. Hon har ju en mikrofon nära munnen och det ser ut att gå en sladd från gitarren också.

Rent allmänt vill man ha mikrofonen så nära ljudkällan som möjligt så att det ljudet som man vill fånga upp överröstar störande bakgrundsljud. På längre avstånd är det mindre nivåskillnad mellan bakgrundsljuden och ljudkällan. Just därför hade det ju varit perfekt att spela in sången direkt från mikrofonen hon sjunger i.

Permalänk
Medlem

Jo, det finns faktiskt micingång på kameran. så om man står nära mixerbord. så kan man koppla in sig direkt. Jag har inte provat det än, men ska göra det så småningom. Men oftast under lite större spelningar så finns inte den möjligheten. Man får stå hyfsat långt ifrån scen och har publik emellan kamera och ljudet. Det är dock en fördel med att inte ta från ljudkällan direkt ibland, man uppfattar inte ev. felspel lika lätt om man tar upp ljudet med kamera eller annan extern mic. Jag har använt Zoom H2 och fångat ljudet med ibland. Men det tar ju lite längre tid att synca ljud och film då.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det bästa hade varit om du hade kunnat koppla in dig direkt på ljudanläggningen och spela in ljudet där. Hon har ju en mikrofon nära munnen och det ser ut att gå en sladd från gitarren också.

Rent allmänt vill man ha mikrofonen så nära ljudkällan som möjligt så att det ljudet som man vill fånga upp överröstar störande bakgrundsljud. På längre avstånd är det mindre nivåskillnad mellan bakgrundsljuden och ljudkällan. Just därför hade det ju varit perfekt att spela in sången direkt från mikrofonen hon sjunger i.

http://www.youtube.com/watch?v=YtX5W9nzEMQ
Testade att köra in ZOOM H2 i mixerbordet. Det blev riktigt bra ljud, får nog satsa på det trots att det blir lite mer jobb med att synka video och ljud.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*