Permalänk
Medlem

Ett högst underligt problem.

Spel hackar oavsett grafikinställningar, tills jag avinstallerar grafikkortets drivrutiner(ATI, CCC) (samt driver sweepar) och installer dem igen varefter det flyter på klockrent tills jag startar om datorn? Då hackar det igen. Likt något sorters uppdateringslagg. Olika spel hackar olika mycket och främst när man rör sig hastigt i spelet/rör kameran fort.
Små, små fryshack som gör de flesta spelen helt ospelbara.

Jag har provat det mesta och förstår verkligen inte vad problemet kan komma att bero på. Jag är helt mållös med andra ord.

Det jag provat än så länge är bland annat:
Nyaste drivrutiner till allt.
Klockat ner datorn till stock.
Provat ett par andra minnen.
Provat en massa olika grafikinställningar och upplösningar.
Formaterat.
Provat en massa olika spel.

System:
Windows 7 64-bit
P5Q-E
HD4870
E8400 @ 3,6ghz
4gb corsair 1066mhz

Tack.

Permalänk
Medlem

Medan jag provade andra minnen så hörde jag ett smärre missljud från hårddisken windows körs ifrån. Ett sorters tuggande likt riktigt gamla, slitna patadiskar. Disken i fråga är bara drygt ett år gammal. Jag har lite svårt att tro att något sådant ska ställa till detta underliga problem då jag inte märkt några andra hårddiskrelaterade problem. Men vad vet jag?

All eventuell hjälp är högst uppskattad.

Permalänk
Medlem

Hackigheten varierar starkt från spel till spel.
Modern Warfare 2 flyter på rätt bra med högst momentana hackigheter emellanåt medan GTAIV är helt ospelbart, det rullar på i typ 15-20fps. Även introt hackar i GTAIV.

Permalänk
Medlem

läs länken så ska det nog lösa sig hoppas jag

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Men det hjälpte tyvärr inte :<
Om det var grafikkortets klockhastighet som strulade hade det väl inte magiskt försvunnit efter ominstallation av drivrutinerna?

Jag skulle dock kunna vara sugen att flasha om grafikkortet med nyare bios i vilket fall. Jag har dock inte ett sapphire utan ett asus hd4870 512mb gddr5.

Till saken hör att jag har rätt mycket skit på autostart som kanske står till svars för problemet. Bland annat Asus Smartdoctor och Speedfan.

Permalänk
Medlem

stäng av allt så du bara kör dom mest basic programen å testa

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

haha! precis vad jag gjorde. och än en gång hittar jag programmet som står till svars för hela problemet. när jag tänker efter har detta faktiskt hänt tidigare, och samma program var problemet. jag kom bara inte på det.

Asus Gamer OSD.
Så jävla dåligt program.

Ännu inte helt säkert men det flyter på nu efter reboot så jag är 90% säker.
Mmmmmmmmhm. Så skönt.

Permalänk

Hade du fps dropp när frysningarna kom? Jag har samma problem när jag lirar cs, (det enda som spel jag testat, kanske är så på alla spel) men precis som du beskriver verkar det komma vid snabba rörelse eller sidledsrörelse.

Har precis byggt ihop min dator, men har inte installerat något program från asus utan endast kört in drivrutinerna. Se dator i spec.

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]