Snabbare musrörelser horisontellt än vertikalt

Permalänk

Snabbare musrörelser horisontellt än vertikalt

Tja,

Jag har lite problem med musrörelse i vissa program (främst spel). Problemet är att rörelser har mycket lägre "sensitivity" vertikalt än horisontellt. Muspekaren/markören rör sig alltså snabbare höger/vänster än vad den gör upp/ned. Som ni förstår är detta mycket frustrerande, speciellt i spel. Vad kan detta bero på?

Jag har en 24" skärm med 1920x1080 upplösning och spelar alla spel i den upplösning, kan detta vara orsaken, att jag kör i widescreen? (eftersom det är större avstånd från högerkant till vänsterkant än från överkant till underkant...?). Om detta är problemet, hur ska man då lösa det, jag vill ju verkligen spela i den upplösningen.

Dessutom har jag en Logitech G5 mus, men detta tror jag faktiskt är mindre relevant.

Vet ni hur jag kan lösa detta? Har ni några förslag på vad jag kan göra?

Tacksam för svar och all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Tjena,

Finns väl inställningar i spelet om just det, vilket spel kör du?
Q3A som jag själv kör så finns till exempel cl_mouseaccelY och X.
Matar bara in ett värde och testar mig fram :).

Finns väl också i G5 inställningarna att spelet kan köra inställningarna från Logitechs egna program. Man "override" spelets inställningar så att säga, vet dock inte om det funkar.

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

med Razers spelmöss kan man ställa in sens för y och x led

sen kan man spara profiler, då kan du ha en spelprofil och surfprofil tex.

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Avstängd

Tja... om det inte finns några inställningar för känsligheten hos x och y rörelser, så vet jag iaf att det finns program för Razer möss där du kan ställa in detta.

Permalänk
Medlem

I 16:9 så ska 200dpi mindre i X axeln lösa dina problem.