Permalänk
Avstängd

DG43GT vill inte starta ordentligt

Yo!

Köpte ett DG43GT, en E5300 och ett par minnen från Misco.se i veckan. Monterade ihop grejerna tillsammans med en Seagate 1 TB och ett FSP 400W och startade upp maskinen. Fick bild via hdmi och allt såg käckt ut, inga konstigheter. Startade om ett antal gånger för att hitta gå-in-i-bios-knappen (F2). När jag väl var inne i bioset så ändrade jag några små inställningar och sen tryckte jag på spara, då dog datorn helt.

Vissa moderkort stänger ju av allt när man sparar till cmos så jag blev inte förvånad. Den startade dock inte igen så jag fick trycka igång den på knappen, det lät bra men jag fick ingen bild alls. Skumt tänkte jag, hade inte ändrat något märkvärdigt. Återställde cmos och datorn startade, fick bild men när jag skulle starta om nästa gång så var det samma problem.

Gjorde såhär några gånger men det gick bara att starta den en gång per återställt bios. Nu går det inte ens om man gör det. Testade att ta bort batteriet över dagen men ingen skillnad.

Fläktarna, hårddisken och cd-läsaren går igång men inte mer än så.

Ska jag skicka tillbaka kortet eller har ni några tips på grejer jag kan försöka med?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

resetta du cmos enligt instruktionerna i manualen? brukar vara en jumper man ska flytta på ovanför batteriet och starta datorn och stänga av och ställa tillbaka jumpern igen eller liknande. Och sen antar jag du hade ström till datorn när du tog ur batteriet? för moderkortet använder bara batteriet när ingen annan strömkälla är i. så drog du inte ur strömsladden till datorn oxå så funkar det inte som du trodde.

så resetta korrekt och återkom

Permalänk
Avstängd

1. Observe the precautions in "Before You Begin" on page 27.
2. Turn off all peripheral devices connected to the computer. Turn off the computer.
Disconnect the computer’s power cord from the AC power source (wall outlet or
power adapter).
3. Remove the computer cover.
4. Find the Clear CMOS jumper block (see Figure 27).
5. To clear the CMOS memory, place a jumper on pins 1 and 2.
6. Replace the cover, plug in the computer, turn on the computer, and allow it to
boot.
7. The computer starts the Setup program. Setup displays the Maintenance menu.

Så... jag kortslöt pinnarna och tryckte på on. Enligt manualen ska den ju starta då men det har den aldrig gjort. Första gångerna funkade det dock för när jag startade datorn efter att jag hade tagit bort jumpern så var klockan nollställd.

Sen var självklart strömmen avstängd när jag plockade ur batteriet

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.