Hur många procent av befolkningen kan fortfarande stava?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Sen måste jag säga att jag finner det irriterande när du skriver meningar med bara ett ord när du lika gärna kan använda kommatecken istället.

Så länge kommunikationen emellan oss inte förbistras så är det enkom du som lider av mina språkförbistringar och det rör ju inte mig i ryggen, så en felaktig användning av skiljetecken kan jag fortsätta med, i ett sådant fall.

För att peka på ytterligare en detalj angående detaljen så var punkten ytterst medveten. Inte bara för att ryttare ska ha något att hoppa över utan för att texten skall läsas som den är skriven, alltså med en lång paus innan nästa ord i nästa mening. Hade jag velat hade jag jävlats med ett semikolon i en längre mening, eller etter värre, ett kolon och en citerad uppräkning, bara för att jag kan. Men nu var det idén jag var ute efter.

Angående accent är ibland katastrofalt jättefel. Skillnaden mellan öl och trädrad är fysiskt jättestor. Jag vill än en gång påminna om att vi inte är datorer. Sant är att de flesta av oss inte ens skulle få plats i ett vanligt chassi.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Trädraden stavas ju med två "l"..

Edit/ Stavade fel till "stavas" .. i den här tråden också. Snyggt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Accenter är väl dock oanvända i svenska språket? De flesta ord skrivs utan dem men ibland har vi kvar accenterna för att det stavades så på franska.

Både ide och idé är väl korrekt stavning?

Björnen går i ide. Det var ingen dum idé. Sen om vi skulle hitta på ett ord, idè, skulle det låta helt annorlunda än dom första. Idé låter mer som idee, ide låter som i-de. Idè skulle låta som idä typ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Det var inte jag som började gaffla om Systembolagets skylt som "vertikalt särskriven".
Ett bindestreck skulle heller inte öka skyltens läsbarhet (men göra den fulare),
varför det är löjligt att hävda att den är särskriven & att man stör sig på det.
Det är andra & mer övergripande regler än rättstavning som bestämmer dess utformning.

Vad du tycker är irrelevant för diskussionen är din åsikt.
Jag formligen hatar särskrivningar, i dess diskussionsrelevanta - enradiga - mening.

Mvh

Du måste väl ändå inse att bindestreckets vara eller inte vara inte påverkas av stadsbyggnadskontoret? Jag började inte heller diskussionen om vertikalt särskriven, jag bara påpekar att ett bindestreck eller inte har inget med stadsbyggnadskontoret att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Så länge kommunikationen emellan oss inte förbistras så är det enkom du som lider av mina språkförbistringar och det rör ju inte mig i ryggen, så en felaktig användning av skiljetecken kan jag fortsätta med, i ett sådant fall.

Ja, alltså jag förstår ju vad du säger, jag bara menar att jag blir irriterad av det, på samma sätt som jag kan bli irriterad av andra särskrivningar, stavfel, syftningsfel etc. Jag är själv medveten om att jag också gör fel ibland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Eftersom kommunikationen sker emellan minst två parter så kan aldrig enkom ena parten vara skyldig till dålig kommunikation, förutsatt att parterna försöker upprätthålla en kommunikation. Om någon säger "jvi" till dig så avslår du det självklart inte som något idiotiskt som man bör ignorera utan man frågar, givetvis, vad som menas, varpå någon säger "jag vet inte".
Om du har en uppfinning på gång, en cykel, men är för full för att göra dig förstådd inför einstein-olympiska nobelpatentkommitén så skickar de inte hem dig utan frågar dig vad det är du försöker cykla omkring på, varpå du försöker igen. Hade de låtit bli hade världen varit en cykel fattigare.
Problemet ligger inte i sändaren, den ligger emellan sändaren och mottagaren.

Alltså. Istället för att anta att System Bolaget är ett uselt företag som särskriver sin budget så kan man anta att det ligger något utanför skrivregler till utformandet av deras gatuskylt., alternativt fråga dem om de särskriver sin budget. Inget förlorat, bara vunnet.

En utmärkt kommunikationsprincip:
Sändare - var noggrann.
Mottagare - var förlåtande.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag var bara tvungen efter att själv ha fått på rättstavningspälsen ovan.
Beklagar att det råkade vara du som kommaterade skojigt först.

Det är ju också lite av ett fenomen; bara för att man bryr sig om språket och anser att korrekt skriftspråk är viktigt, så antas man anse sig själv som en ofelbar expert.

Nu menar jag inte att du var ute efter att "sätta mig på plats", men det är ju inte direkt ovanligt att folk blir provocerade och letar med lupp efter fel att sätta dit "språkexperten" med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det är ju också lite av ett fenomen; bara för att man bryr sig om språket och anser att korrekt skriftspråk är viktigt, så antas man anse sig själv som en ofelbar expert.

Nu menar jag inte att du var ute efter att "sätta mig på plats", men det är ju inte direkt ovanligt att folk blir provocerade och letar med lupp efter fel att sätta dit "språkexperten" med.

"Inte direkt ovanligt" är nog dagens underdrift.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite respektlöst att inte ens försöka skriva korrekt. Ingen är perfekt men försöka kan man väl göra? Om jag och en person skriver till varandra och personen jag för konversationen med inte bryr sig om att se till att det han skriver är begripligt, då blir det liksom mitt jobb bara för att han/hon råkar vara lat.

Nu vet jag att vi läser en helhet och ganska enkelt kan läsa trots enskilda slarvfel men det är själva principen.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Du måste väl ändå inse att bindestreckets vara eller inte vara inte påverkas av stadsbyggnadskontoret? Jag började inte heller diskussionen om vertikalt särskriven, jag bara påpekar att ett bindestreck eller inte har inget med stadsbyggnadskontoret att göra.

Det behöver du inte påpeka för mig, även om det givetvis är helt rätt.
Jag menade att skylten eventuellt är tvåradig p.g.a. stadsbyggnadskontorets regler
avseende flaggskyltars längd ut från väggen, inget annat.

Om du & jag tillsammans skulle fått uppdraget att designa systembolagsskylten,
skulle även jag vilja droppa bindestrecket, eftersom det förfular skylten utan att öka
dess upplysningsvärde, samt att det är ett vedertaget sätt att utforma skyltar på, d.v.s. "gestalttext".

Sen får du/ni som använder begreppet "vertikal särskrivning" gärna källhänvisa
till hur det skulle vara rätt eller byta benämning. Jag hittar bara "radbruten särskrivning".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Nu menar jag inte att du var ute efter att "sätta mig på plats", men det är ju inte direkt ovanligt att folk blir provocerade och letar med lupp efter fel att sätta dit "språkexperten" med.

Som du märkte beklagade jag denna min brist redan när jag citerade dig ovan.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Det behöver du inte påpeka för mig, även om det givetvis är helt rätt.
Jag menade att skylten eventuellt är tvåradig p.g.a. stadsbyggnadskontorets regler
avseende flaggskyltars längd ut från väggen, inget annat.

Om du & jag tillsammans skulle fått uppdraget att designa systembolagsskylten,
skulle även jag vilja droppa bindestrecket, eftersom det förfular skylten utan att öka
dess upplysningsvärde, samt att det är ett vedertaget sätt att utforma skyltar på, d.v.s. "gestalttext".

Sen får du/ni som använder begreppet "vertikal särskrivning" gärna källhänvisa
till hur det skulle vara rätt eller byta benämning. Jag hittar bara "radbruten särskrivning".

Ja alltså du får göra som du vill, jag använder inte begreppet vertikal särskrivning. Jag bara påpekade att i den diskussionen som fördes i denna tråd var inte alternativet att ha en stor lång skylt det som diskuterades var huruvida bindestreck bör användas, därför kändes det onödigt att använda stadsbyggnadskontorets regler som argument.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Accent kan aldrig, aldrig, aldrig representera ägande i svenska. Det enda det används till är när man i vissa fall vill lägga betoningen på en viss vokal (t ex idé, allé), också vanligt förekommande i efternamn (Petrén, Dahlén).

Tänkte du använda apostrof (') men tryckte fel hade det varit fel det också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Ger man sig in i leken i en tråd om hur man stavar rätt får man rättstavningsleken tåla!

Ja, eftersom du sade det själv så ...

Apostrof används vid fyra tillfällen:
1) Som utelämningstecken vid mer ovanliga och tillfälliga uteslutningar av bokstäver: "ropa'" (ropar, ropade eller ropat), kväll'n (kvällen), på'n (på honom eller på den), tro't (tro det) etc.
2) Vid genitiv av egennamn om man anser att sammanhanget inte tydligt visar att genitiv avses och ordet slutar på -s, -x eller -z. Ex. Sveriges banker är fattigare än Schwiez' (banker). Det här är inte min hund, det är Anders'. Det spelar ingen roll om -s, -x och -z uttalas eller är stumt. Det är skriftbilden som är avgörande. Vid stumt x och x kan apostrof dock vara tillrådigt: [i]Det var de la Croix' residens; Josquin Desprez' motetter.
Vanliga ord med ordslut på -s, -z och -z undviker man helst att använda i genitiv obestämd form. I stället för exempelvis en tax egenskaper kan man skriva taxens egenskaper.
3) Som citattecken - enkla citattecken - runt inre citat (citat i citat).
4) I språkvetenskaplig litteratur runt uppgift om ett ords betydelse. Ordet demokrati, som betyder 'folkstyre', kommer från grekiskan.

Källa: Svenska skrivregler, andra upplagan (2000) - Svenska språknämnden

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja alltså du får göra som du vill, jag använder inte begreppet vertikal särskrivning. Jag bara påpekade att i den diskussionen som fördes i denna tråd var inte alternativet att ha en stor lång skylt det som diskuterades var huruvida bindestreck bör användas, därför kändes det onödigt att använda stadsbyggnadskontorets regler som argument.

Nej, du har rätt i att det i första hand var Mo0rbid på sidan 3. (det vertikala började också där)
Jag kollade runt på systembolagets hemsida lite & de skriver själva aldrig bindestreck.

Jag hävdar i alla fall som Robbaz eller vem det nu var att det är gestalttext,
utformad på det sätt den är p.g.a. andra regler än rättstavnings-,
samt att den i och med detta inte kan räknas som en särskriven skylt per definition.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Ja, eftersom du sade det själv så ...

Förklara gärna vad du vill säga med ditt inlägg som ett svar på mitt. Jag skrev att

1. Accent inte används vid ägande i svenska. Ditt inlägg handlade inte om accenter.

2. Hade han använt apostrof i meningen "wiki's [sic] särskrivningsexempel..." hade det varit fel.

Edit: Nu blev jag osäker, du kanske bara ville vidareutveckla mitt resonemang?

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg

Sen får du/ni som använder begreppet "vertikal särskrivning" gärna källhänvisa
till hur det skulle vara rätt eller byta benämning. Jag hittar bara "radbruten särskrivning".

I stand corrected. Jag får kalla det för radbruten särskrivning from here on.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Ja, fast de har ju som bekant helt olika betydelser.
Utan accenten går det ju inte att skilja dem åt i skriftspråk. Därför är accenten kvar.

I just det där fallet lyckas jag inte komma på något sätt på vilket missförstånd skulle kunna uppstå, men även om sådana skulle finnas är det väl inget vi brukar begränsa oss av?

Permalänk
Medlem

Nej, så länge något av dem är del av en mening, så man har t.ex."en", "ett",
eller rent av "björnar" att dra slutsatser med så går det ju fint vilket som,
det är värre om ordet står ensamt. Hur gör du i det fallet utan accenten?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Hur gör du i det fallet utan accenten?

Ungefär som när det gäller "arm", "hälsa", "lag" och liknande. Hur ofta är det egentligen viktigt att veta vad ett ensamt ord betyder?

Permalänk

Sen kan man ju lägga till de ord som stavas lika men har olika uttal och där en accent inte skulle göra någon nytta:

anden - and singular bestämd form
anden - ande singular bestämd form

tomten - tomt singular bestämd form
tomten - tomte singular bestämd form

banan - banan singular obestämd form
banan - bana singular bestämd form

finskorna - finsko plural bestämd form
finskorna - finska plural bestämd form

osv...

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Någon annan som lagt märke till det ökande användandet av citationstecken istället för paranteser?

EDIT: Lägger till lite exempel också. Rätt dåliga då jag inte finner de ursprungliga som jag letade efter. Men det är ungefär så de ser ut, fast med mer fel.

Jag åt mat igår "bacon med smör"

Jag gick förbi han igår "han såg sur ut"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Någon annan som lagt märke till det ökande användandet av citationstecken istället för paranteser?

Får mig osökt att tänka på http://www.unnecessaryquotes.com/

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Någon annan som lagt märke till det ökande användandet av citationstecken istället för paranteser?

EDIT: Lägger till lite exempel också. Rätt dåliga då jag inte finner de ursprungliga som jag letade efter. Men det är ungefär så de ser ut, fast med mer fel.

Jag åt mat igår "bacon med smör"

Jag gick förbi han igår "han såg sur ut"

lol Det har jag inte märkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Får mig osökt att tänka på http://www.unnecessaryquotes.com/

Jag fattar inte :S Varför skriver dem sådär?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
lol Det har jag inte märkt.

Jag fattar inte :S Varför skriver dem sådär?

Det är kanske samma anledning till varför folk kör citationstecken istället för parantes. Vissa vet helt enkelt inte vad citationstecken ska användas till.

Ska se om jag lyckas fånga några spännande felanvändningar på bild så att ni får se hur läskigt det ser ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Det är kanske samma anledning till varför folk kör citationstecken istället för parantes. Vissa vet helt enkelt inte vad citationstecken ska användas till.

Egentligen är det väl inte mycket konstigare att tycka att citationstecken förstärker och understryker text än att tycka att de gör den misstänkt eller ironisk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Förklara gärna vad du vill säga med ditt inlägg som ett svar på mitt. Jag skrev att

1. Accent inte används vid ägande i svenska. Ditt inlägg handlade inte om accenter.

2. Hade han använt apostrof i meningen "wiki's [sic] särskrivningsexempel..." hade det varit fel.

Edit: Nu blev jag osäker, du kanske bara ville vidareutveckla mitt resonemang?

Jag läste ditt inlägg som att du syftade på att apostrofgenitiv aldrig används i svenskan. Tvetydig syftning i ditt inlägg och jag var väl lite väl på hugget att bita tag i fel ände, om än inte avsiktligt.
Accent används som sagt inte som någon del av genitiv och i det specifika fallet han använde det hade även apostrofgenitiv varit fel.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Egentligen är det väl inte mycket konstigare att tycka att citationstecken förstärker och understryker text än att tycka att de gör den misstänkt eller ironisk?

Jag tycker det är mycket konstigare att folk ersätter parenteser med citationstecken.

Angående förstärkning så har jag inte tänkt på det förr, men visst ser man det hyffsat ofta. Det stör jag mig inte alls på i jämförelse med parentesgrejen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Accent används som sagt inte som någon del av genitiv och i det specifika fallet han använde det hade även apostrofgenitiv varit fel.

Jo, men jag gjorde det bara i högst tjugo minuter innan jag ändrade.
Folk är verkligen på hugget i sådana här trådar, vilket på ett vis är lite roligt.
Frågan är varför jag gjorde det? Är det engelskan som smittar, eller vad?

Jag lärde mig (autodidakt) att läsa/skriva "101" (apropå citationstecken), när jag var fyra-å-ett-halvt ungefär,
så jag borde vara hyfsad på svenska ändå (40 nu). Kan det vara amerikansk film som har fördärvat mig,
eller var det bara vanligt tråkigt slarv?

Mvh

Permalänk

Detta blev ju en riktigt rolig tråd till slut, även om den blev lite väl akademisk och har handlat på över en sida, om systembolaget.
Tanken med tråden från början var sådana fenomen som "våldtäckt", "sterio" och hela listan som här följer:
aborre/abborre

agusti/augusti

bestämmt/bestämt

cyckel/cykel

defenetivt/definitivt

fotölj/fåtölj

giftemål/giftermål

hämd/hämnd

igentligen/egentligen

interjuv/intervju

konferans/konferens

lungt/lugnt

matrial/material

medecin/medicin

mustach/mustasch

noggran/noggrann

recention/recension

religös/religiös

sevärdighet/sevärdhet

tvugna/tvungna

Med mera...

Jag själv ser inte felstavande akademiker som något reellt problem utan det är mera den "efterblivna felstavningen" som jag stör mig oerhört mycket på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
giftemål/giftermål

Detta hade jag ärligt talat ingen aning om. Det heter ju "ett gifte" så jag tycker att ett R mitt i ordet känns malplacerat. Men man lär sig något nytt varje dag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På Blocket kan man just nu hitta 26 annonser där säljaren meddelar att det är "pruttat och klart", kan ju vara bra att veta när man ska köpa något.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Detta blev ju en riktigt rolig tråd till slut, även om den blev lite väl akademisk och har handlat på över en sida, om systembolaget.
Tanken med tråden från början var sådana fenomen som "våldtäckt", "sterio" och hela listan som här följer:
aborre/abborre

agusti/augusti

bestämmt/bestämt

cyckel/cykel

defenetivt/definitivt

fotölj/fåtölj

giftemål/giftermål

hämd/hämnd

igentligen/egentligen

interjuv/intervju

konferans/konferens

lungt/lugnt

matrial/material

medecin/medicin

mustach/mustasch

noggran/noggrann

recention/recension

religös/religiös

sevärdighet/sevärdhet

tvugna/tvungna

Med mera...

Jag själv ser inte felstavande akademiker som något reellt problem utan det är mera den "efterblivna felstavningen" som jag stör mig oerhört mycket på.

jag har alltid stavat fåtölj fotölj, likdant med min flickvän, blev lite förvånad, men antar att båda är accepterade? har då aldrig fått något påpekat när jag skrivit fotölj.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
men antar att båda är accepterade?

Nej.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.