Pentium fortfarande populärast

Permalänk
Melding Plague

Pentium fortfarande populärast

Trots att nästan 17 år har gått sedan varumärkets lansering är Pentium-processorerna fortfarande de som säljer bäst i Intels sortiment.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det enda jag störde mig på vid de senare namngivningarna är att e5xxx och sämre kallas pentium dual core. Vilket enkelt kan misstolkas som pentium d.

Permalänk
Medlem

Min första och sista Pentium var en PII på 400 MHz. Har haft AMD sen dess.

Inget fel i märket så, har bara blivit så pga priset i mpnga fall

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det enda jag störde mig på vid de senare namngivningarna är att e5xxx och sämre kallas pentium dual core. Vilket enkelt kan misstolkas som pentium d.

Pentium är nya Celeron.
Har en Pentium Dual-core själv, dvs en C2D med mindre L2-cache, inte en hemsk Pentium D.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

första familjedatorn hade en såndär pentium 75mhz prolle som på bilden ^^

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Har fortfarande min Pentium III 933 MHz Coppermine hemma

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Har själv inte haft pentium sen min PIII 700mhz :x

Permalänk
Avstängd

Använder en häftig Pentium 4 560 på 3.6Ghz, rena fartmonstret

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en dator med pentiumprocessor om man bortser från gammal skit man hittat på skroten. Hade en gammal 486 för längesedan. Pentium 2 var för dyr när jag skulle köpa min första speldator så det blev en K6-2 i stället, när det sen var dags igen så hade Athlon kommit och de smiskade sönder P3 så där var det inte mycket att diskutera. Efter några år uppgraderades det igen och då hade de första Pentium 4 kommit men då de inte kunde konkurrera med Athlon XP så blev det en sådan. Efter ytterligare några år blev det en Athlon64 och nu är det Intels Core arkitektur som gäller. Ska bygga ihop en ny dator om drygt ett år, får se om AMD har tagit tillbaka prestandakronan igen med bulldozer arkitekturen annars blir det troligen Intel där med.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

att säga att pentium är störst är ju smått löjligt, de nya pentium har ju inget med de gamla att göra utan är bara ett påklistrat namn.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
att säga att pentium är störst är ju smått löjligt, de nya pentium har ju inget med de gamla att göra utan är bara ett påklistrat namn.

Ja namn. Vad annars?
Det är rätt stor skillnad på de första c2d och de nya c2d... samma namn .. men?

Varumärket pentium säljer flest.
Undrar vad som kommer därefter.. Celeron säljer nog mängder också.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Varumärket.. företagsdatorer.. HP, Dell etc.

Permalänk
Avstängd

Snabbaste Pentium jag har haft är en som ligger ute i garderoben, Pentium III 350MHz slot 1. Ser ut som en videokassett nästan

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Hehe, kan man förstå. Jag har flera e5200 och e5300 nu. Otroligt prisvärda. Slutresultatet är bara lite efter e8400, om man ser till klockning. Sen att man kan få intel VT-x på e5300 om man lyckas hitta rätt stepping är bara underbart.

// Nöjd Pentium användare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Snabbaste Pentium jag har haft är en som ligger ute i garderoben, Pentium III 350MHz slot 1. Ser ut som en videokassett nästan

Slot 1 <3

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Föräldrarnas gamla P4 tickar på ännu. Den är otroligt slö men det är en annan historia......

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

lirar mw2 på en p4 med HT och det funkar skit bra
väntar på nya delar, därav p4an

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Pentium är nya Celeron.
Har en Pentium Dual-core själv, dvs en C2D med mindre L2-cache, inte en hemsk Pentium D.

Nja, snarare att dom fyllt ett segment mellan Celeron och Core 2 (som det var då)

Permalänk

Sitter fortfarande på min P4 ;P
Kanske är dags att byta.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Min första dator jag byggde helt själv var med en P4 på 2.66Ghz... jag saknar den inte ett dugg.

Permalänk
Medlem

Min första dator som jag köppte själv, 486:a 66 mhz eller nått likande, uppgraderade jag med en pentium 75 overdrive, var nån konstig uppgraderings grej man stoppade på gammla processorn. Det var den enda pentium jag har haft. Efter det har det bara varit AMD.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Har kört 50/50 intel/amd under åren men all-time favoriten är min gamla Celeron 300A som kördes långt in på 2000-talet som surfburk.

Med en enkel ombygling för minneshastigheten gick den modellen klocka 50% från 300 till 450Mhz utan problem. vilket var ruskigt snabbt på den tiden. Med stock på allt, inkl standardkylare. Intel var mindre glada dock.

Har nog inte slagit relativ-prestanda-per-satsad-krona någonsin sedan dess.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch#v=dfeOxboVYUg
Oh, tiden man satt på pentium II var tider det.

Man skulle vilja ha en chart lättillgänglig över vilka processorer som säljer bäst.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter fortfarande på en pentium, kolla signaturen...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Dagens pentium är ju Core egentligen, fast budgetmodellerna dock.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Jag sitter nöjd med min E5200.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Har en massa PIIor som ligger och skräpar, tror jag har kvar en P4 2,0GHz Willamette. En riktig best på sin tid.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Har mellan 30-40 Intel P4 datorer som använts dagligen där jag jobbar. Harpan fungerar utan problem, men inte så mycket mer.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kända namn säljer, sätt Björn Borg på en rutten banan så är det garanterat någon som köper den.

Nu menar jag inte att Pentium är rutten, min första dator hade Pentium 2 300MHz och flera som jag använder än har Pentium i sig.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Re: Pentium fortfarande populärast

Ptja, min första dator som jag hade helt själv hade en Pentium 4 3,2ghz. Det var typ det häftigaste man kunde ha när jag gick i sjunde klass.

Tyvärr så brann den ner efter 3 års misshandel av mig.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.