Permalänk
Medlem

logga in på domän via WAN

hejsan,

det är så att vi på kontoret använder en domän kontroller för att logga in oss på...
MEN detta funkar bara om vi har våra bärbara på samma LAN... hur kan jag logga in på kontorets domän hemifrån?

det jag vill kunna göra är att logga in på domänen som en windows användare, så jag ser mitt kontors skrivbord

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer ni behöva ett VPN mot kontoret.

Detta är något er IT Tekniker på företaget snabbt kan fixa i Windows Servern. Det är viktigt att ni också upprätthåller ert företags säkerhetspolicy i och med att ni ska komma att tillåta access utifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Troligtvis kommer ni behöva ett VPN mot kontoret.

Detta är något er IT Tekniker på företaget snabbt kan fixa i Windows Servern. Det är viktigt att ni också upprätthåller ert företags säkerhetspolicy i och med att ni ska komma att tillåta access utifrån.

ok vi har ingen direkt tekniker här, men är rätt händiga här..
vi har nu satt upp en VPN, och kan ansluta till din genom att skapa en "ny" VPN anlutning.. men det är inte exakt det vi är ute efter, innan man kan logga in på windows, vill jag att man ska kunna välja företaget som domän.

Permalänk
Medlem

Hur är era kontot och datorer konfigurerade först och främst? När du loggar in på datorn, skriver du då in ett användarnamn som ligger er domän eller ligger kontot lokalt på datorn?

Likaså för datorn. Har datorn ett AD-konto i domänen?

Om det är uppsatt på detta viset och du sitter hemma så loggar du först och främst in på datorn med ditt domän-konto (även om denna inte har kontakt med domänen så sparas uppgifterna för kontot lokalt på datorn med profilen). Om du sedan kopplar upp dig via VPN så kommer du stabilisera en aktiv förbindelse mellan ditt konto, dator och domän. Är det detta du eftersträvar?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"