Permalänk

Varm i5 trots annan kylare

Hejsan!

Har problem med min kylningen av cpu, nedan visas load respektive idle temps. Som ni ser är dessa ganska höga då i5 750 fortfarande ligger på original klock. Kör med Zalman CNPS9900 NT ist för original kylare. Denna ska ju kyla något bättre.

Hur som helst, första monteringen lade jag sträng med Artic Silver 5 som de visar att man ska göra på deras hemsida. Monterade sedan fast kylaren enligt instruktioner. Och denna kylaren har distanser som gör att man kan inte skruva hårdare än jag gjort.

Sen när jag startade datorn och kollade temps i bios efter uppstart hade 44 grader. Så demonterade kylaren igen och reducerade mängden kylpasta. Det känns som jag kan iaf inte ha mindre kylpasta än vad jag har nu. Dessa är tempsen som jag har nu då nedan.

Ska tillägga att allt sitter monterat i CoolerMaster Cosmos, med bra luftflöde. Det hjälper inte att ta bort sidan på chassiet.

Som ni ser ligger moderkortet på samma temp är det normalt eller?

Några tips funderingar på vad man kan hitta på?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Re: Varm i5 trots annan kylare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av creative_86
Några tips funderingar på vad man kan hitta på?

Mät med ett program som fungerar till att börja med:
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Så ser man vad du har för temps, Speedfan är uselt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Mät med ett program som fungerar till att börja med:
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Så ser man vad du har för temps, Speedfan är uselt.

Mvh

Om inte mina ögon sviker mig mäter han med Everest, inte speedfan.

Permalänk

Vad hade du för temps innan med stock kylaren? Jag minns att jag hade drygt 75grader med min. Så högt är det väll inte, kan vara ute och cykla dock?
Med min H50 ligger jag runt 60grader i load i 160x21=3.4GHz med 1,28vcore.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha monterat den så att fläkten blåser mot luftflödet i chassit?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Ser inga problem. Med stock kylaren på min i5a så ligger den på 70C efter 30min i prime.
Så dina loadtemp, om den nu stämmer som sagt, ser bra ut.

Visa signatur

.

Permalänk

okej okej...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Mät med ett program som fungerar till att börja med:
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Så ser man vad du har för temps, Speedfan är uselt.

Mvh

Program är Everest, går det att lita på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Om inte mina ögon sviker mig mäter han med Everest, inte speedfan.

Jodå stämmer så bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Vad hade du för temps innan med stock kylaren? Jag minns att jag hade drygt 75grader med min. Så högt är det väll inte, kan vara ute och cykla dock?
Med min H50 ligger jag runt 60grader i load i 160x21=3.4GHz med 1,28vcore.

/S

Jag har faktiskt inte testa med stock kylaren utan monterade denna direkt. H50 är väl ännu vassare kylare? det är vattenkylningen från CoolerMaster va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Du kan inte ha monterat den så att fläkten blåser mot luftflödet i chassit?

Nope den blåser luften precis rakt ut mot utblåsfläkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrfresh
Ser inga problem. Med stock kylaren på min i5a så ligger den på 70C efter 30min i prime.
Så dina loadtemp, om den nu stämmer som sagt, ser bra ut.

Okej så man kan skita i idle temp då? det är bara load som är intressant?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Nja idle spelar inte jätte stor roll. De flesta eftermarknads kylare ligger på 30-40 idle när man har klockat.
Du har ju ca 28 C och idle tempen brukar inte påverkas så mycket när man klockar den. Men testa att dra upp klocken och se om load tempen stiger eller ligger kvar.
Ligger den kvar borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creative_86
Jag har faktiskt inte testa med stock kylaren utan monterade denna direkt. H50 är väl ännu vassare kylare? det är vattenkylningen från CoolerMaster va?

Corsair. sen är den i samma nivå kanske några grader bättre. din kylare är mycket bra den med, med vad jag förstått låter den mer än min h50 och kyler nästan lika bra.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Det var mig ett underligt fall om att sitta så högt upp med temperaturerna.

Har du pasta mellan processorn och kylaren tro?
Bästa vore om du tar bort pastan som används på stock kylaren alt. Zalman kylaren och använder dig utav MX-2 resp. MX-3 så får du bästa värmeledningen mellan CPU > Kylare.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

du har ju bra temps..

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Du har sammma Load temps som jag sitter på idle med NH-D14 på en klockad i7 920.
Med dom idle tempsen måste du har det bra kallt i rummmet.

Det är inget fel på dina tempraturern. Den processorn klarar 80C konstant för gud skull.

jag hade antigen tystat ner burken med tystare fläktar eller klockat den för det finns igen anledning att ha en load och idle temp så låga om burken låter som ett tröskverk då den processorn kommer fungerar om 10-20 år fortfarande.

Så nej temperaturerna är i dom låga regionerna för en i5.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
Nja idle spelar inte jätte stor roll. De flesta eftermarknads kylare ligger på 30-40 idle när man har klockat.
Du har ju ca 28 C och idle tempen brukar inte påverkas så mycket när man klockar den. Men testa att dra upp klocken och se om load tempen stiger eller ligger kvar.
Ligger den kvar borde det inte vara några problem.

28? är det coretempsen man ska kolla då? Jag har kollat på CPU den ligger ju på 40?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UROG
Det var mig ett underligt fall om att sitta så högt upp med temperaturerna.

Har du pasta mellan processorn och kylaren tro?
Bästa vore om du tar bort pastan som används på stock kylaren alt. Zalman kylaren och använder dig utav MX-2 resp. MX-3 så får du bästa värmeledningen mellan CPU > Kylare.

Har Artic Silver 5 kylpasta. Den ska ju vara bland de bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Du har sammma Load temps som jag sitter på idle med NH-D14 på en klockad i7 920.
Med dom idle tempsen måste du har det bra kallt i rummmet.

Det är inget fel på dina tempraturern. Den processorn klarar 80C konstant för gud skull.

jag hade antigen tystat ner burken med tystare fläktar eller klockat den för det finns igen anledning att ha en load och idle temp så låga om burken låter som ett tröskverk då den processorn kommer fungerar om 10-20 år fortfarande.

Så nej temperaturerna är i dom låga regionerna för en i5.

Har det faktiskt ganska varmt i lägenheten tro det eller ej hehe, men som jag frågade innan kollar ni på coretemps eller CPU temp?

Ska väl dock tillägga att ja, jag har en ganska många fläktar i chassiet typ 5 st 120mm Men den ska klockas via rog connect

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Kollar på kärnorna för moderkortet angivelse är meningslöst. Är ju kärnorna som spelar roll. Vad annars spelar roll???? CPU temp det är ju bara en summering troligen av högsta Core temp värdet. kan självklart variera men totalt meningslöst värde egentligen.

Max Tcase för i5 750 är 72C och vad jag vet så säger intel att Tcase är 5C under Core temp så max core temp bör då blir 77C. Men det är den vid OC eller övervoltning osv med. Allt som är utanför spec försvinner garantin.

Men du kan lätt köra upp den till 77C på kärnorna det ska den klara enligt intel med en Tcase om 72C.

Kör min i7 920 bit över gränsen. 81-82 hade jag med gammla NH-U12P men har NH-D14 nu så maxar den ut på 75C i prime95 och 76C i intel linpack i 3.7Ghz.

Men jag kör med rätt sparsam rpm på fläktarna. Tempostyrda osv och ljudisolerad låda.

Idle låter min acer netbook mer på 5 meters avstånd än min i7 sli rigg gör rätt jämte mitt öra

Bara elda på den dör inte.

EDIT: korrigerade en felskrivning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Kollar på kärnorna för moderkortet angivelse är meningslöst. Är ju kärnorna som spelar roll. Vad annars spelar roll???? CPU temp det är ju bara en summering troligen av högsta Core temp värdet. kan självklart variera men totalt meningslöst värde egentligen.

Max Tcase för i5 750 är 72C och vad jag vet så säger intel att Tcase ärr 5C över Core temp och över Tcase är garantin borta. Men det är den vid OC eller övervoltning osv med. Allt som är utanför spec försvinner garantin.

Men du kan lätt köra upp den till 77C på kärnorna det ska den klara enligt intel.

Kör min i7 920 bit över gränsen. 81-82 hade jag med gammla NH-U12P men har NH-D14 nu så maxar den ut på 75C i prime95 och 76C i intel linpack i 3.7Ghz.

Men jag kör med rätt sparsam rpm på fläktarna. Tempostyrda osv och ljudisolerad låda.

Idle låter min acer netbook mer på 5 meters avstånd än min i7 sli rigg gör rätt jämte mitt öra

Bara elda på den dör inte.

Haha skönt att höra man kunde skita i moderkortets angivelse Då ligger jag bra till

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]