Permalänk
Medlem

Olika temperaturer med olika program

Tjena, har precis satt in en ny cpu-kylare och vill kunna ha den så tyst som möjligt utan att den ska gå för varm. Har installerat olika program i form av:

Speedfan - visar runt 40 på cpu 1 och 44 på cpu 2.
Coretemp - visar runt 25 på cpu 1 och 29 på cpu 2.
PcProbe - visar 41 på cpu och 45 på moderkortet.

Vad kan jag lita på egentligen?
Detta är alltså gradantal i idle...tycker jag borde ligga en bit under 40 då med en Phenom 550 och Arctic cooling freezer 7, detta med arctic silver 5. Eller har jag fel?

Nu finns det säkert flera liknande trådar och jag får väl be om ursäkt för denna redan nu då;)

//ol-korv

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon idé?

Permalänk

Jag litar inte på speedfan eller probe.
Coretemp eller Realtemp är att lita på!

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag använder och litar på coretemp samt OCCT samt everest
men kolla i coretemp vad står Tj.Max på, står den fel så visar inte coretemp rätt temp, så viktigt att du har en sen version av programet som kan känna igen din CPU.
25c i coretemp är självklart oriktigt, ingen CPU går så svalt om man inte använder annan kylning än luft.

Sedan så är idle temp överlag inte att lite mycket på, dom flesta CPU visar mer eller mindre fel under idle, däremot är ofta load temp riktig om programmet är rätt kalibrerat förstås

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

okej, jag ska kika...men mina användningsområden av datorn ger aldrig load temp. Det som ger högst temp är CS...brukar ligga i 44 grader då i speedfan...men ska kika coretemp också. Tog hem det igår så har inte hunnit testa det riktigt än..

Permalänk

Everest är bra, finns... diskuterbara sätt att få tillgång till det programmet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Jag använder och litar på coretemp samt OCCT samt everest
men kolla i coretemp vad står Tj.Max på, står den fel så visar inte coretemp rätt temp, så viktigt att du har en sen version av programet som kan känna igen din CPU.
25c i coretemp är självklart oriktigt, ingen CPU går så svalt om man inte använder annan kylning än luft.

Antar att du menar "Tjunction max temp". Det rutan går inte att kryssa i på options..Annars vet jag inte vad du menar..

Permalänk
Medlem

lånar tråden till en kort fråga!

kan jag använda dessa minnena till en amd 965 ? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Ligger nu enligt Everest och Coretemp på väldigt låga temperaturer:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=43920101040391483

Har version v5.30.1900 av Everest och version 0.99.5 av Coretemp.

Det som stör är att bios visade ca 37-38 grader på CPU:n, vad litar jag på av dessa då?
Hade helt lagt undan tankarna på detta då jag trodde stenhårt på everest men skulle in i bios å kolla en annan sak och upptäckte då detta..

Ska försöka fixa en bild med temperaturerna i load också..

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ol-korv
Det som stör är att bios visade ca 37-38 grader på CPU:n, vad litar jag på av dessa då?

BIOS visar enbart "thermal diode sensor", dvs temp-dioden under heat-spreadern. Observera, i BIOS-läget går processorn i 100% då inga energisparfunktioner öht är aktivt.

Coretemp visar enbart "Digital Thermal Sensor", dvs on-chip temp-sensorn.

Permalänk
Medlem

Alltså bör jag lita mer på Coretemp?

Har kört prime95 nu i snart 30 min och tempen ligger på 34 grader i coretemp och everest. Med cpu-fläkten på 30%.

Det finns ju nått som heter Aux i everest, är det BIOS tempen? Alltså det som du beskriver som "thermal diode sensor"? Den ligger på 47 grader nu vilket jag skulle gissa att BIOS ungefär visar också.

Permalänk
Medlem

Tyvärr fick jag så bråttom att jag glömde ta en bild i load men enligt coretemp så gick kärnorna upp i högst 35 grader. Efter lite mer än en timme i prime95.
Jag tycker att det låter så lite men får väl kanske vara glad istället?

Men jag liter hellre på Coretemp än BIOS eller?

Permalänk

det är inte så här att core temp hämtar temps direkt från kärnorna? och speedfan pcprobe själva cpu tempen? Jag har ganska nyligen själv byggt ihop en dator med zalman kylare. Och i everest så har jag en cpu temp som är betydligt högre än core tempsen ungefär som dina värden. En tanke bara.

kollar printscreen i denna tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Njaa i Everest ser jag bara kärnorna för sig, har ingen temp för cpun. Dom ligger på samma som Coretemp och det bör jag väl kunna lita på alltså?

Permalänk

jag använder endast hwmonitor, då jag tycker att det stämmer bra med bios
(det lilla man kan någorlunda jämföra med) volten stämmer spot on iallafall.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ol-korv
Njaa i Everest ser jag bara kärnorna för sig, har ingen temp för cpun. Dom ligger på samma som Coretemp och det bör jag väl kunna lita på alltså?

Svar ja!

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Vad bra:D Men kan man verkligen ha så låg temp som jag har nu?:P Gick aldrig över 35 i load när jag körde Prime95 i 1½ timme. Känns nästan för bra när jag inte har någon dyr kylare (arctic cooling freezer 7) samt få fläktar...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det fungerar inte, är det programmet kompitabelt med AMD?