Permalänk
Medlem

ram minnes hastighet

Håller på att klocka min data och kommit till rätt nivå på processorn.
När det gäller minnen bör man köra en högre hastighet men sämre latency eller tvärt om?

Detta är alternativet om jag kör allt på auto i bios:

Detta om jag ändra dram frequencyn:

Har inte i något av alternativen ändrat manuelt inne i timing controlern i bios, kan man få bättre resultat om man gör detta och hur kan det påverka minnena?
Kan jag köra på en högre dram frequency med de timings som minnena kör som standard?

Jag har följande minne: OCZ Platinum XTC DDR3 1333Mhz 6GB CL 7-7-7-20

Kör med en i7 920

Har inte riktigt fått rätt för mig hur jag ska tänka när det gäller minnen, hoppas någon kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga är att jag har kört fast på samma vis. Överklocka CPU går bra. Men jag har ingen aning om hur man ska tänka när man överklockar minnen. Sedan är ju frågan hur mycket skillnad det blir i praktiken av att tuna in det sista.

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om tanken att köra lite tester/testprogram så ni kan mäta upp skillnaden?

Ledtråd: Den inställningen som ger snabbast resultat är den bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Vad tror ni om tanken att köra lite tester/testprogram så ni kan mäta upp skillnaden?

Ledtråd: Den inställningen som ger snabbast resultat är den bättre.

Det är sant. Vore ju synd att få en insikt i grunderna innan man rattar på inställningarna och chansar sig fram. *ironi*

Har läst massor med trådar här på forumet. Men jag har ändå aldrig förstått mig på just ramminnenas överklockning. Frekvens i sig är simpel. Men minnestajmings är klurigt. Speciellt förhållandet mellan frekvens och minnestajmings. Att man ska kunna kompensera en lägre frekvens med tightare tajmings har jag hört. Men har ingen aning om varför det blir så. Vet inte hur man ska aproacha inställningarna. Ska man bara ställa ner dem och hoppas på det bästa? Känns som att man borde följa ett visst mönster. 5-5-5-25, 9-9-9-24 etc. Borde väl inte bli så bra om man ändrade till 1-7-5-20 t.ex.

Lite hjälp som ger insikt i det hela vore uppskattat. Dryga kommentarer däremot...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Vad tror ni om tanken att köra lite tester/testprogram så ni kan mäta upp skillnaden?

Ledtråd: Den inställningen som ger snabbast resultat är den bättre.

Riktigt löjligt skrivet!!!

Min inställning är det inget fel på men du borde nog tänka igenom din egen...

Har pprecis som Polomononen försökt at läsa mig fram till hur man skall tänka på detta. Men tycker ej att det finns någon vettig förklaring.
Om ni nu annser detta som fel skriv och hänvisa vart jag hittar denna info.

Så dundermuppen du borde ju kunna detta så berätta vart man kan hitta info om detta istället för att försöka leka viktig!

Permalänk
Avstängd

Hade ni följt mitt råd så hade ni vetat svaret nu.

Jag påstod aldrig att jag visste svaret på frågeställningen utan tyckte bara att om man nu var intresserad så tar det mindre än en timme att testa det hela själv. Dessutom har man då ett skräddarsytt svar där resultatet passar ens egen situation bäst.

Själv bryr jag mig inte direkt eftersom jag däremot råkar veta att skillnaderna i generell datoranvändning är väldigt små och tiden det tar att komma fram till optimal inställning aldrig kan hämtas upp av senare körning.

Sen ett allmänt tips. Det ni läser i trådarna här på forumet måste silas både en, två och tre gånger för att undvika helt vansinniga påståenden. Däremot i artiklarna finns kunskap med tanke bakom.

Permalänk
Medlem

Men dundermuppen du säger att det tar mindre än en timme att testa det själv. Vad syftar du på då? Testa att klockningen är stabil eller test som visar prestandan på klockningen?

Det är detta jag menar, istället för att bara säga det tar mindre än 1 timme att få fram svaret säg då hur vi kan få fram svaret på under 1 timme.
Det kan du ju göra istället för att bara skriva att du vet hur man gör men utan förklaring...

Men men bryr du dig inte så gör du inte....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hade ni följt mitt råd så hade ni vetat svaret nu.

Jag påstod aldrig att jag visste svaret på frågeställningen utan tyckte bara att om man nu var intresserad så tar det mindre än en timme att testa det hela själv. Dessutom har man då ett skräddarsytt svar där resultatet passar ens egen situation bäst.

Själv bryr jag mig inte direkt eftersom jag däremot råkar veta att skillnaderna i generell datoranvändning är väldigt små och tiden det tar att komma fram till optimal inställning aldrig kan hämtas upp av senare körning.

Sen ett allmänt tips. Det ni läser i trådarna här på forumet måste silas både en, två och tre gånger för att undvika helt vansinniga påståenden. Däremot i artiklarna finns kunskap med tanke bakom.

Jag är glad att DU vet vad DU kan. Som tack för din hjälp så förtjänar du en captain obvious-medalj.

Jag brukar sällan vara otacksam för den hjälp jag får, men du är ett specialfall. Visst kunde vi lekt oss fram till ett resultat som är bra. Men både du och jag vet att vi inte tjänar så mycket i slutändan. Därför kan det ju tänkas att det är bakgrunden till ramminnenas överklockning som vi är intresserade av. Tyckte jag var ganska tydlig i min förra kommentar.

Svart på vitt: Jag är inte (enbart) intresserad av att maximera effektiviteten på ramminnena. Jag är mestadels intresserad av tankegången bakom överklockningen och få insikt i vad man håller på med.

Behöver inte vara svar på molekylnivå. Men att bara leka med siffror fram och tillbaka i BIOS säger mig inte mycket om vad jag gör.

Permalänk

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Funderar på dominator 1600 (1-.65 8.8.8.24) minnen och 930.

Går det få minnena att gå i 1600 utan att röra cpu?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Finns det ingen inne på detta forum som kan något om detta och har lust att hjälpa oss?

Behöver inte förklara om det är mycket men kanske ge info om vart man kan få fram info om detta!

All hjälp är tacksam!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Funderar på dominator 1600 (1-.65 8.8.8.24) minnen och 930.

Går det få minnena att gå i 1600 utan att röra cpu?

Inte vad jag vet så går det inte.. Du får klocka CPU:n tills minnerna ligger i 1600 helt enkelt. Vilket inte är särskilt svårt och tror knappt du behöver höja vcore heller.. kanske lite. Men har bara och köra prime95 sen och kolla så den är stabil.

Här kan ni läsa om grunderna i överklockning, bara att läsa minnes-delen så får ni kanske lite svar.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...