Måste putta igång chassifläktarna!!!

Permalänk
Medlem

Måste putta igång chassifläktarna!!!

Hej !!

Har ett litet problem med mina chassifläktar!!

Efter en ren urplockning och rengöring av mitt chassi (Fractal Define r2) och en ny fräsch kabeldragning så startar inte mina tre chassifläktar som är kopplade till fractals medföljande fläktkontroller!!
Fläktarna måste få en mycket liten knuff för att gå igång och då snurrar dem tills att strömmen bryts.

Kan min teori om att det är ngt som inte orkar dra igång dem stämma men att när det får lite hjälp så orkar det driva dem!!

Anledningen till min trådstart och att jag inte felsökt så mkt själv är att min kabeldragning innefattar, beroende på var problemet ligger, att jag får dra ut ganska mycket ur chassit nu så här precis efter ommontering.

Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan testa utan att behöva dra ut alldeles för mycket ur chassit för att se vart problemet ligger.

Det sitter 1st 120mm fractal & 2st 140mm fractal kopplat till fläktkontrollern är det bara så att den inte orkar driva så mkt!!?? (hittade ingen info om vad den orkar driva) Kontrollern är kopplad till en molex från nätagget.

Tack för hjälp och tips MVH Roger

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk

hur gammalt är ditt HX750? kanske bara är ute och cyklar men 12volts linan kanske är lite svag?

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Höj spänningen till fläktarna så de startar? Om du skruvat ner kontrollern till 4-5V så är det inte säkert att fläktarna startar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoffa96
hur gammalt är ditt HX750? kanske bara är ute och cyklar men 12volts linan kanske är lite svag?

Han skulle nog haft betydligt mustigare problem än fläktar som inte startar om 12V:en är svajig

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Fläktarna behöver en viss spänning för att gå igång. När dom väl är igång kan man sänka spänningen ännu lägre än startspänningen och ändå ha fläkten snurrandes.. Så du ligger helt klart under startspänningen för fläktarna.

Det är inte helt ovanligt.. Har själv samma problem med en Tri-cool fläkt i ett Antec p182 mini

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Du får starta datorn med fläktarna på max eller vrida upp på max för att sedan sänka, det kan vara ett problem med lågvarviga fläktar som har sin rpm runt 1000 på 12v.

Permalänk
Medlem

Fractal Designs fläktar startar inte på 5V. Vrid upp vid start och justera sedan till 5V.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!!

Men jag kanske förklarade lite dåligt men jag har endast fläktarna kopplade till fläktkontrollern som i sin tur ör kopplad till en molex till nätagget, fläktkontrollern är på max hela tiden, vid uppstart av datorn står dem still men jag behöver bara peta till dem pyttelite så börjar dem snurra(får peta till varje fläkt för sig) och då rullar dem utan problem.
Har inget motstånd eller liknande kopplat till dem fläktarna!!
Nätagget är ca 6mån gammalt

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggan83
Tack för alla svar!!

Men jag kanske förklarade lite dåligt men jag har endast fläktarna kopplade till fläktkontrollern som i sin tur ör kopplad till en molex till nätagget, fläktkontrollern är på max hela tiden, vid uppstart av datorn står dem still men jag behöver bara peta till dem pyttelite så börjar dem snurra(får peta till varje fläkt för sig) och då rullar dem utan problem.
Har inget motstånd eller liknande kopplat till dem fläktarna!!
Nätagget är ca 6mån gammalt

Låter som att fläktkontrollern får för lite ström eller så är den inget vidare på att driva dem. Prövat att koppla till moderkort eller direkt till nätagget?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Problemet löst!!

Gjorde nog det utan och tänka när jag satte ihop datorn men jag hade kopplat en förlängning ifrån kontakten där alla fläktar ansluts och går till fläktkontrollern och det orkade den inte med nu går det direkt ifrån de alla tre fläktarna till kontrollern och då snurrar det på för fullt.

Tack för alla svar och tips

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::