Två minnen, olika värden. Hjälp önskas.

Permalänk
Medlem

Två minnen, olika värden. Hjälp önskas.

Tja. Har två stycken tvågigsstickor (Corsair XMS2 C5, 5 5 5 18) och funderar på att upgradera med två likadana till. (Installerade Win 7 64 nyligen.)

Kikade dock i CPU-Z och såg en knepig grej. Mina värden på minnesstickorna är olika. Så ska det väl inte vara? Kan jag ha ändrat värdet på den ena i bios utan att få med den andra, missat nån dual-inställning i bios eller nåt? Eller är det normalt och jag är ute och cyklar?

I CPU-Z står det såhär under SPD för det ena minnet:

270 MHz 4 4 4 13 15 (Frequency, CAS, RAS to CAS, RAS precharge, tRAS, tRC)

... men på det andra: 400 5 5 5 18 22

Under Memory står det 5 5 5 18 22.

Jag undrar förstås så att mina minnen lirar korrekt ihop och inte går segare än de ska.

Tacksam för tips.

Visa signatur

Mvh Thomas.

Permalänk
Medlem

Det kan du ha gjort (beroende på moderkort etc), men det är inte det som är 'problemet' i ditt fall. SPD är (för)definierade inställningar som gör det enklare att konfigurera minnen, beroende på frekvenser etc. Istället för att behöva ha tabeller, datablad etc framme, så väljer moderkortet rätt spänning, timings etc efter inställd frekvens. På så sätt behöver slutanvändaren bara ställa in frekvens, så ställs resten i efter SPD-tabellerna, som innehåller alla andra värden som berörs av en högre eller lägre frekvens. Så vad du gjort är att du jämfört de förinställda SPD-konfigurationerna, och det är inte till mycket nytta egentligen.

Om ditt moderkort inte stödjer individuella timings / frekvenser per kanal (vilket fortfarande är lite ovanligt), så körs alla minnen i det som står under Memory-tabben i CPU-Z.

Så ja, du är ute och cyklar lite

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Haha. Okej, då vet jag det i alla fall, Rushdie.

Individuella kanaler vet jag inte... jag har ett PN32E-SLI-kort med Asus bios, men det kanske inte säger så mycket. Jag vet att man kan överklocka värdena på minnena i bios, men jag minns däremot inte om jag gjorde det när jag lekte i bios för ett drygt år sedan sist.

Men inget ser konstigt ut med de siffrorna då, i alla fall?

Då är frågan om det är värt pengarna att gå från fyra till åtta gig för minne för en tusenlapp då, eller om jag ska vänta ett år till och sen uppgradda både prolle, moderkort och minnen till en högre nivå.

Visa signatur

Mvh Thomas.