Permalänk

Corsair dramatik

Tjena sweclockare, mitt nätagg har nu för några dagar sedan lagt av (fyrverkeriet och ljudet var iaf spektakulärt). Är nu lite nyfiken på varför, eftersom jag haft ett återkommande problem med nätagget innan det gick sönder.

En vanlig boot ser(såg) ut såhär:
1. Slår på strömmen till datorn.
2. Nätagget kör igång (fläktarna i datorn går igång, power-knappen lyser), men stannar sedan upp och allt slocknar.
3. Efter 1-3 sekunder går datorn igång en andra gång och klarar att boota utan problem.
4. Allt är frid och fröjd.

Detta var innan det exploderade och undrar om det kan ha haft något med det att göra? Händelseförloppet då det gick sönder var följande:

1. Samma som steg ett ovan med undantaget att nätagget small efter någon sekund.
2. Proppen gick.

Testade sedan att köra nätagget utanför datorn och jag får höra ännu en smäll + ser gnistor inne i nätagget. Ännu en propp fattigare blev jag också.

Har nu skickat in Nätagget (Corsair TX 650W) till dustin för utbyte, har endast haft det i två år så garantin gäller fortfarande.

Är nu rejält nyfiken på vad ni tror kan ha hänt och hur stor chans är det att de andra komponenterna har tagit stryk? Har ingen möjlighet att testa med ett annat nätagg innan jag får ett nytt ev. det gamla reparerat.

Från en vetgirig, tack på förhand!

Kan också tillägga att jag har en e8400 överklockad till 4GHz om det kan spela någon roll (24/7 stabil under ett års användning).

Permalänk
Medlem

Kan inte säga något om sannolikheten att några av dina andra komponenter har tagit stryk, det enda jag vet är att Corsair gör bra nätagg vilket säkert ökar chansen att inget annat tog skada. Men jag kan dock nämna att jag har ett Corsair TX 750W i min burk, och en boot för mig ser ut precis likadant som den för dig (utan explosionerna hittills ).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose7
Kan inte säga något om sannolikheten att några av dina andra komponenter har tagit stryk, det enda jag vet är att Corsair gör bra nätagg vilket säkert ökar chansen att inget annat tog skada. Men jag kan dock nämna att jag har ett Corsair TX 750W i min burk, och en boot för mig ser ut precis likadant som den för dig (utan explosionerna hittills ).

Mycket intressant, trevligt att hitta någon med samma udda problem som en själv :). Får helt enkelt hoppas och se vad gäller komponenterna.

Permalänk
Medlem

"2. Nätagget kör igång (fläktarna i datorn går igång, power-knappen lyser), men stannar sedan upp och allt slocknar.
3. Efter 1-3 sekunder går datorn igång en andra gång och klarar att boota utan problem.
4. Allt är frid och fröjd."

När datorn försöker starta med en överklockning som inte lirar bra så försöker den starta 4-5 gånger... Funkar inte det under dom försöken så kommer datorn att köra på dom senaste fungerande inställningarna (kanske varierar beroende på modell av moderkort), när du sedan går in i bios så kommer det säga att en ostabil överklockning inte kunde tas i bruk.

Men pga ditt nätagg där så kanske det var annorlunda den här gången.

Har själv ett corsair tx750w med en fläkt som börjat låta, köpte den på misco.se men du menar att man kan reklamera direkt till affären eller är det något speciellt som dustin har? Jag har inte snackat med misco.se men det kostar mig 325kr att frakta agget till corsair i nederländerna

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
...men du menar att man kan reklamera direkt till affären eller är det något speciellt som dustin har? Jag har inte snackat med misco.se men det kostar mig 325kr att frakta agget till corsair i nederländerna

Men självklart är det din distributör du ska vända dig till vid ett garanti- eller reklamationsärende. Har du verkligen missat det!? Eller missförstår jag dig?=/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Men självklart är det din distributör du ska vända dig till vid ett garanti- eller reklamationsärende. Har du verkligen missat det!? Eller missförstår jag dig?=/

Blev tveksam efter att dustinhome.se ratade mig o kopplade mig till Intels support i england då min Q9550 jag köpte där var defekt...

325kr svider när man lagt 1k på ett agg... speciellt när man är på studiebidrag :P.

ska ringa misco.se direkt på månda, har ju ändå handlat där för totalt ett halvårs studiebidrag =).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Vila i frid

Vad som helst i datorn kan smälla om ett kraftaggregat får spatt. När mitt Cooltek blåstes tog det med sig två av mina hårddiskar.

Permalänk
Medlem

oftast så är det så att på en produkt som tex har 2 års garanti så tar återförsäljaren tar på sig garanti ansvaret det för det första året och tillverkaren för resten, dvs återförsäljaren kommer bara hänvisa dig till tillverkaren. Men du verkar ha fått det att gå direkt via dustinhome. Hur lång garanti har du där?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
oftast så är det så att på en produkt som tex har 2 års garanti så tar återförsäljaren tar på sig garanti ansvaret det för det första året och tillverkaren för resten, dvs återförsäljaren kommer bara hänvisa dig till tillverkaren. Men du verkar ha fått det att gå direkt via dustinhome. Hur lång garanti har du där?

När det gällde dustinhome så var det angående min processor. Jag ringde 3 veckor efter köpet och dom sa att dom inte hade något samarbete med intel utan att jag själv fick fixa allt.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
oftast så är det så att på en produkt som tex har 2 års garanti så tar återförsäljaren tar på sig garanti ansvaret det för det första året och tillverkaren för resten, dvs återförsäljaren kommer bara hänvisa dig till tillverkaren. Men du verkar ha fått det att gå direkt via dustinhome. Hur lång garanti har du där?

Har inte fått det att gå på något sätt, ska skicka iväg den till dustin nu imorrn. Hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Fullt möjligt att något gått sönder, så det är en god idé att testa allt grundligt när du får ett ersättningsagg. För att luska ut vad som hänt brukar lukten vara till hjälp. Luktar det piss brukar det vara en ellytkodning t.ex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Blev tveksam efter att dustinhome.se ratade mig o kopplade mig till Intels support i england då min Q9550 jag köpte där var defekt...
|...|
När det gällde dustinhome så var det angående min processor. Jag ringde 3 veckor efter köpet och dom sa att dom inte hade något samarbete med intel utan att jag själv fick fixa allt.

Syftningsfel, eller är det något som jag inte fattar? Varför skulle Dustinhome engagera sig i en processor du köpt i England?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Syftningsfel, eller är det något som jag inte fattar? Varför skulle Dustinhome engagera sig i en processor du köpt i England?

Den är köpt av dustinhom.se men Intels support ligger i england. Dustinhome.se sket fulla f*n i att min cpu inte fungerade...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
oftast så är det så att på en produkt som tex har 2 års garanti så tar återförsäljaren tar på sig garanti ansvaret det för det första året och tillverkaren för resten, dvs återförsäljaren kommer bara hänvisa dig till tillverkaren. Men du verkar ha fått det att gå direkt via dustinhome. Hur lång garanti har du där?

Garanti är ett valfritt åtagande från tillverkare eller återförsäljare. Reklamationsrätten är däremot en tvingande lag enligt konsumentköplagen. Det innebär att återföräljare ALLTID är ansvarig för garanti- eller reklamationsärenden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Replica93

En vanlig boot ser(såg) ut såhär:
1. Slår på strömmen till datorn.
2. Nätagget kör igång (fläktarna i datorn går igång, power-knappen lyser), men stannar sedan upp och allt slocknar.
3. Efter 1-3 sekunder går datorn igång en andra gång och klarar att boota utan problem.
4. Allt är frid och fröjd.

Kan också tillägga att jag har en e8400 överklockad till 4GHz om det kan spela någon roll (24/7 stabil under ett års användning).

Där har du svaret på den, och precis som Antzo säger så är detta pga överklockning, jag får också det, min bror får det. Brukar kallas för att datorn "fake-bootar", första gången min gjorde så vart jag skiträdd, men är nu van vid att den gör så

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
Där har du svaret på den, och precis som Antzo säger så är detta pga överklockning, jag får också det, min bror får det. Brukar kallas för att datorn "fake-bootar", första gången min gjorde så vart jag skiträdd, men är nu van vid att den gör så

Finns det någon speciell anledning till att den gör så? Tänkte då min inte alls gör på det sättet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Finns det någon speciell anledning till att den gör så? Tänkte då min inte alls gör på det sättet.

Den bara försöker starta med de inställningar du valt. Funkar det första gången så behöver den inte försöka igen

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Re: Corsair dramatik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Replica93
En vanlig boot ser(såg) ut såhär:
1. Slår på strömmen till datorn.
2. Nätagget kör igång (fläktarna i datorn går igång, power-knappen lyser), men stannar sedan upp och allt slocknar.
3. Efter 1-3 sekunder går datorn igång en andra gång och klarar att boota utan problem.
4. Allt är frid och fröjd.

Aj då. Jag har exakt samma problem. Har alltid undrat varför det blir så men har aldrig sett det som något allvarligt. Därför har jag bara låtit det vara. Nu kanske jag borde köpa ett nytt nätagg, för säkerhetskull =/

Vill tillägga att jag aldrig överklockat datorn. Så vad kan det då vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Den bara försöker starta med de inställningar du valt. Funkar det första gången så behöver den inte försöka igen

Är det ingenting man borde göra åt? Som t ex i Smurfns fall?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Corsair dramatik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Aj då. Jag har exakt samma problem. Har alltid undrat varför det blir så men har aldrig sett det som något allvarligt. Därför har jag bara låtit det vara. Nu kanske jag borde köpa ett nytt nätagg, för säkerhetskull =/

Vill tillägga att jag aldrig överklockat datorn. Så vad kan det då vara?

Det kan vara minnena som börjat bli slitna. Kör memtest i 24h för att testa dom. Men det kan vara massa andra saker också, men minnena ska klara memtest så länge så det skadar inte att kolla.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

@Smurfen
Kanske inte var så udda problem ändå :O. Behöver inte höra ihop med att agget gick sönder, min hade samma problem även när jag körde med originalklock.