Trådlös fildelning Windows 7 <> Macbook?

Permalänk
Medlem

Trådlös fildelning Windows 7 <> Macbook?

Jag har en PC med Windows 7 och en bärbar Macbook, samt en trådlös D-Link DIR 635-router som båda datorerna är anslutna mot.

Internet funkar bra, jag kan surfa utan problem på både PC:n och Macbooken. Däremot har jag inte lyckats dela mappar och filer mellan enheterna, dvs bläddra på PC-hårddisken från Macen och vice versa. Jag har nämligen filer på PC:n som jag skulle behöva lägga över till Macen, och behöver nog använda fildelningen då filerna är för stora för att flytta via bluetooth eller USB-minne.

Uppenbarligen borde väl fildelningen gå att ordna hyfsat enkelt, eftersom internetanslutningen funkar för båda enheterna? Vi kan utgå från att inställningarna i övrigt är default, nätverkssäkerheten enligt Airportanslutningen är WPA2 Personal om det har någon betydelse.

Tips mottages tacksamt, lyckas inte få ordning på det...

Permalänk

Kan du ansluta direkt till en SMB-share på windowsdatorn? (cmd+k i finder för att skriva in en sökväg manuellt, ex smb://ip/namn-på-share).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Kan du ansluta direkt till en SMB-share på windowsdatorn? (cmd+k i finder för att skriva in en sökväg manuellt, ex smb://ip/namn-på-share).

Jag kollar ip-numret (IPv4) på min PC genom att köra kommandot ipconfig i dosprompten. Sen trycker jag cmd-K på macen och skriver in numret: (smb://192.168.X.XXX/). Lyckas inte få kontakt, macen letar men det händer ingenting. Jag har kryssat i rutan "Dela filer och mappar med SMB" på macen.

När jag i PC:n väljer "lägg till trådlös enhet i nätverket" så hittas inte macen. När jag i Macen kollar nätverken på shift-cmd-K så hittar den PC:n under "delat" men kan inte ansluta till den.

Vad kan felet vara? Ska jag ange ett annat IP-nummer?