Permalänk
Medlem

Tysta ner fläktarna

Har sedan en tid tillbaka en Intel QX9650 på 4ghz och kör ett Asus Maximus II moderkort. Fläktarna jag använder är 4 st Noctua NF-S12-1200.

Hur som helst, systemet rullar på bra och jag har inga problem förutom att de låter lite mycket. Temperaturen ligger på cirka 40grader vid idle men fläktarna körs i fullfart hela tiden.

Finns det något sätt att ställa in fläkthastigheten? Har kollat i BIOS och deta ända jag kan hitta är olika modes i form av "silence", "normal" osv. Silence gör ingen skillnad alls för mig gentemot normal. Tänker själv på att grafikkort ofta har grymma applikationer där man kan finändra fläkthastigheter osv. Finns det någon bra sådan för vanliga fläktar? Jag testade några applikationer, men de innehöll ingen fintweakning vad jag kunde hitta.

Skulle detta vara problematiskt antar jag det gäller att byta ut fläktarna. Här har jag dock dålig erfarenhet och gick från första början på Noctua NF-S12 för att flera personer på detta forumet rekommenderade dessa. Är de verkligen de bästa man kan få i form av prestanda/ljudnivå?

Finns det några tips att rekommendera med tanke på det jag skrivit?

Permalänk
Medlem

Varför inte volta ner dom med motstånden som följde med fläktarna?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Varför inte volta ner dom med motstånden som följde med fläktarna?

What he said. Annars blir det att införskaffa en fläktkontroller och köra dina fläktar genom.

Har du inga uppgifter om fläkthastigheter i ditt BIOS som gör någon nytta, borde det heller inte fungera med program i stil med SpeedFan, men det kan vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Varför inte volta ner dom med motstånden som följde med fläktarna?

+1

Det finns andra bra fläktar också, men ofta är det så att de är tystare, men sämre eller bättre men mer högljudda.
Dock är S12B med all säkerhet bättre, dock lite onödigt att uppgradera.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att man kunde göra såhär! Tack!

Men hehe, jag voltmoddade även min cpu-kylare och temperaturen är nu 46-48 grader och jag får "CPU fan error" när jag startar datorn vid bios. Detta antar jag beror på att fläkten inte ger ifrån sig rätt volt, men är det ofarligt (förutom överhettning såklart)?

Fan ruskigt äckligt att knappt höra datorn.

Permalänk
Medlem

Du får stänga av CPU fan warning i BIOS. Eller ställa ner vid vilket varvtal den varnar.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Har du ett moderkort med spänningsreglering (inte PWM-signal alltså) så kan du styra en 3-pinsfläkt direkt från moderkortet. I sådana fall går det att ställa in i bios.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Finns det inget program för detta?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

1. Plugga in fläktarna i 3pins-kontakter i moderkortet.
Kan bli svårt i många chassin då noctuas medföljande är relativt korta, men fungerar med skarvsladd eller egen lösning! Detta kan även göra att du kan styra fläktarna med mjukvara/bios. Speedfan? Använder själv inte någon mjukvara för detta så jag låter någon annan rekommendera det.

2. Använd noctuas Ultra-Low Noise Adapter som medföljer.
Har använt dessa motstånd och de fungerar mycket bra. Klart att rekommendera om du inte vill spendera pengar på en fläktkontroller. Fläktarna blir i princip omöjliga att höra.

3. Köp en fancontroller.
Finns många mer eller mindre praktiska på marknaden.

4. Köp nya fläktar.
Gör det inte, dessa fläktar är bland de tystare man kan hitta (med motstånd/fläktkontroller). Extremt effektiva i "airflow/sound ratio" dessutom.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Provade ladda ned speedfan men verkar som det inte kontrollerar utan monitorerar likt HWmonitor.
Tack för det utförliga svaret!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Speedfan klarar att styra fläktarna på moderkortet, under förutsättning att du antingen har PWM-fläktar på en PWM-kontakt, eller att moderkortet själv kan reglera spänningen (över en 3/4-pinskontakt, fläkttyp spelar då ingen roll). Även om moderkortet har dessa funktioner, så kan det vara så att det är något som stoppar, vilket är vanligt med till exempel laptops/OEM-burkar etc. Fläkten kan vara reglerbar (moderkortet styr själv), men speedfan klarar trots detta inte att reglera den.

Visa signatur

Nej är också service.