Permalänk
Medlem

Frågor kring SSD

Hejsan!

Jag håller på bygger en helt passiv ITX burk och nu börjar jag störa mig lite på ljudet från hårddisken då det är den ända rörliga delen i burken..

Fundera då på att byta till en SSD hårddisk men jag har lite frågor kring den, det är så att jag har en Compaq CQ2100SC vilket är en mycket mycket begränsad dator då det inte ens sitter något nätagg i den (alltså inga extra kablar osv) tänkte då byta ut den nuvarande SATA-disken mot en SSD och undrar då först om det bara är att flytta över kablarna från SATA-disken till SSD-disken eller behövs det nå speciellt kablage för att försörja disken med ström?

Andra frågan är, kommer jag få några problem att installera XP på denna disk då det är ett gammalt operativsystem? (Windows XP home 32-bitars)

Tack på förhand
//SkyNard

Visa signatur

MVH SkyNard

Permalänk
Medlem

SSD drivs på samma kontakter som en vanlig hårddisk
Ang. andra frågan så går det att installera XP på en SSD, men windows 7 är att föredra då det stödjer TRIM. Har för mig att SSD hårddiskar blir segare med tiden om den INTE får använda TRIM funktionen

EDIT; Hade lite misstype -.-"

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

Eller att de blir segare med tiden utan TRIM-funktionen.

Permalänk
Medlem

HAHA, lite misstype av mig (A)
Brb edit

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

Ok jag har provat att använda Windows 7 på denna burk men prollen på 1,6 Ghz orkar inte riktigt driva på som jag vill och vista är juh inte ens att tänka på därför jag kommer köra XP (Processorn är lödd på moderkortet också så går ej att byta)

//SkyNard

Visa signatur

MVH SkyNard

Permalänk
Medlem

Försök ändå partitionera och formatera med Vista eller Windows 7 först för att få rätt alignment (väldigt viktigt!). Sen kan du ju installera XP.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

+ Visserligen gör avsaknaden av TRIM att du får lite sämre prestandasiffror men IRL kommer begränsningen för Dig att sitta i SATA-kontrollerkretsen, de brukar i nettops vara slimmade för att använda så lite ström som möjligt och försätter gärna SSDn i strömsparläge lite väl aggressivt, med effekten att du kommer få kanske hälften så bra prestanda som i en desktop/"riktig dator". Möjligtvis skulle du kunna få upp prestanda ngt om du deaktiverar strömsparlägen i BIOS/Windows (då givetvis på bekostnad av lite högre strömförbrukning, så ha en koll på temperaturerna så de inte rusar).

+ Se oxå till att du köper en bra SSD såvida du nu inte vill köra EWF (http://blog.granturing.com/2007/12/this-guide-is-based-off-my...), kräver dock lite datorvana.