Blir snön tyngre när det är plusgrader?

Permalänk
Medlem

Blir snön tyngre när det är plusgrader?

vet inte om jag ska skratta eller gråta, sådan skev uppfattning om världen trodde jag inte vi hade på denna sidan Atlanten och absolut inte i Sverige.

http://svtplay.se/v/1923166/jonna_testar_blir_snon_tyngre_nar...

tänkte egentligen postat det under Underhållning och medier men finns kanske någon som har något vettigt att tillägga.

Permalänk
Medlem

Haha! Älskar experimentet när hon konstaterar att det inte är nån skillnad

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Va, är folk dumma i huvudet? Det hade jag ingen aning om.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Entusiast

Det finns effekter som gör att snön blir tyngre med tiden. Det handlar om att det kan bindas upp fukt från luften till snön.
Tron på att snön blir tyngre när den börjar smälta kommer troligtvis från att den uppfattas tyngre att skotta då densiteten blir högre. Snöskyffeln rymmer ju fortfarande ungefär samma mängd snö men eftersom densiteten är högre så blir samma volym tyngre.

Ja folk är och förblir idioter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk

Men men men men men men....... Fan vad jag hatar mänskligheten....

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd

De tillfågade har ju rätt på sätt o vis... man UPPLEVER snön som tyngre när det är töväder.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Men men men men men men....... Fan vad jag hatar mänskligheten....

För att några personer ett vinklat inslag svarar på en missledande fråga med ett praktiskt resonemang istället för ett teoretiskt? Oh, the humanity!

Och nog för att "experimentet" var löjligt, men riktar det sig inte mot barn, med tanke på ungen som utför det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

durr

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
För att några personer ett vinklat inslag svarar på en missledande fråga med ett praktiskt resonemang istället för ett teoretiskt? Oh, the humanity!

Och nog för att "experimentet" var löjligt, men riktar det sig inte mot barn, med tanke på ungen som utför det?

Ja ok. Jag överreagerade kanske lite. Men det jag reagerar på är det faktum att det ens fanns underlag för att göra ett reportage, menar, hur gammal var man när man insåg att saker inte bara kommer till eller försvinner från ingenstans? (Så länge vi inte börjar bråka med antipartiklar etc då, hehe)

Ifall det är som du säger att det var riktat till barn så blir det hela lite mera vettigt men jag tror snarare att det var riktat till just den sortens människor de lyckats intervjua. Menar, en tant hade ju till och med bevis för det.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd

De förklarar ju inte i frågan om de syftar på att en viss volym av snö blir tyngre eller om massan av all snö skulle öka, så båda svaren kan vara korrekta beroende på hur frågan tolkas.

Permalänk
Medlem

Jag förstod det som att det var densiteten hon frågade efter fram till experimentet...

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite missvisande, jag hade också svarat att "snön blir tyngre" eftersom den får en högre densitet. Visst snöhögen man ska skyffla undan blir inte tyngre, men varje spadtag blir tyngre om man tar samma volym snö i varje tag. 1 kubik blötsnö är ju tyngre än 1 kubik nyfallen pudersnö.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
För att några personer ett vinklat inslag svarar på en missledande fråga med ett praktiskt resonemang istället för ett teoretiskt? Oh, the humanity!

Och nog för att "experimentet" var löjligt, men riktar det sig inte mot barn, med tanke på ungen som utför det?

haha ja känns som det skulle vara riktat mot barn men det låg i mitten av en nyhetssändning.

skulle dock vara kul att veta hur många % av Svenskarna som resonerar liknande sätt.

Permalänk
Medlem

Folk är korkade, ingen nyhet!

Frågan var ju om snön blir tyngre när det är töväder och svaret är och kommer alltid förbli NEJ, det är väll snarare tvärtom eftersom det smälter och rinner undan!

Om man inte kan förstå varför det känns tyngre att skotta när det är töväder så förtjänar man inte att kallas intelligent.

Vad är tyngst 1 kg bomull eller 1 kg bly...ungefär samma typ av fråga.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Frågan var ju om snön blir tyngre när det är töväder och svaret är och kommer alltid förbli NEJ, det är väll snarare tvärtom eftersom det smälter och rinner undan

Kan det inte vara så att svaret är och alltid kommer vara "JA, MEN BARA LITE" (på grund av till exempel den där bundna fukten)?

Permalänk
Medlem

Haha, gud vad korkat.
Men jag hade svarat ja på frågan om snön blev tyngre när det töar eftersom jag tänker på densiteten när jag hör den frågan.
Det blir ju tyngre på spaden eller vad jag nu använder att skotta med.

1 liter nysnö väger ju mycket mindre än 1 liter töblask.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Folk är korkade, ingen nyhet!

Frågan var ju om snön blir tyngre när det är töväder och svaret är och kommer alltid förbli NEJ, det är väll snarare tvärtom eftersom det smälter och rinner undan!

Om man inte kan förstå varför det känns tyngre att skotta när det är töväder så förtjänar man inte att kallas intelligent.

Vad är tyngst 1 kg bomull eller 1 kg bly...ungefär samma typ av fråga.

För att upprepa mig själv tycker jag det är lite orättvist.
Vad som upplevs som tyngre här handlar ju snarare att jämföra med 1 liter bomull eller 1 liter bly, tänker jag.

Även om experimentet och stora delar av inslaget i sig är precis så korkat som du säger.

Permalänk
Medlem

Har nog mindre med att folk är dumma i huvudet att göra än att folk lätt vid en överrumplande frågeställning av en reporter ute på stan kopplar samman begreppet tyngd till "tungt" i begreppet "tungt arbete", som Kilroy sade. Vem som helst som skottat snö vet att det är fan så mycket tyngre att skotta blötsnö. Visst finns det säkerligen de som desperat söker lösningar i upptagen luftfuktighet, men min fråga är; hur många personer som svarade 'nej' klippte de bort för att inslaget synbarligen skulle fylla sitt syfte?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Tja, densiteten är ju det som skiljer och den kan ju påverkas även av vind såväl som temperatur. SMHI har en rapport som heter Snöfakta som förklarar en del av detta.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Va, är folk dumma i huvudet? Det hade jag ingen aning om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ja folk är och förblir idioter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Men men men men men men....... Fan vad jag hatar mänskligheten....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Folk är korkade, ingen nyhet!

Jag älskar ironin i att ni kallar människor för idioter i samband med det här inslaget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OMG vad jag avskydde såna där program när jag var liten..... Varför ska man alltid snacka till barn som om dom vore dumma i huvudet?!?! Den här var just inte så värst men det finns värre....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte sett inslaget än men om de frågade om snön blir tyngre när den töar så är svaret "Ja." på samma sätt som svaret är "Ja." på frågan om bly är tyngre än fjädrar. Som frågan är formulerad är det densiteten det syftas på även om man säger "tyngre" eftersom det enda som specifierats är materialet och därför måste frågan handla om materialegenskaper. Tyngd är ingen materialegenskap men det är densitet och den ligger nära tyngd i det här fallet. Hade de däremot frågan t.ex. "Blir snön som ligger på hustaken tyngre när det töar?" så hade svaret varit "Nej." eftersom man då har specifierat en viss mängd snö, den som ligger på hustaken.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk skulle vara idioter, det stämmer ju. 1 kbm blöt/smält snö är tyngre än 1 kbm nyfallen torr snö.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Men snälla ni, hur tänker ni egentligen!? Om det har snöat 50cm pudersnö så lär inte den bli tyngre per m2 bara för att det blir töväder, det blir snarare tvärtom eftersom det smälter undan!

Densitet har inte ett skit med det att göra, den snön som fallit blir inte tyngre såvida det inte regnar på den!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Men snälla ni, hur tänker ni egentligen!? Om det har snöat 50cm pudersnö så lär inte den bli tyngre per m2 bara för att det blir töväder, det blir snarare tvärtom eftersom det smälter undan!

Densitet har inte ett skit med det att göra, den snön som fallit blir inte tyngre såvida det inte regnar på den!

Är bly tyngre än fjädrar?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
- - -
"Blir snön som ligger på hustaken tyngre när det snöar?" så hade svaret varit "Nej." eftersom man då har specifierat en viss mängd snö, den som ligger på hustaken.

(min understrykning)

Du menar kanske töar? Annars tycker jag nog att, eftersom totala mängden snö på taket ökar om det snöar, att den totala snön på taket faktiskt blir tyngre.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Men snälla ni, hur tänker ni egentligen!? Om det har snöat 50cm pudersnö så lär inte den bli tyngre per m2 bara för att det blir töväder, det blir snarare tvärtom eftersom det smälter undan!

Förutsatt att den inte binder fuktighet från luften alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawHead
(min understrykning)

Du menar kanske töar? Annars tycker jag nog att, eftersom totala mängden snö på taket ökar om det snöar, att den totala snön på taket faktiskt blir tyngre.

Ja, givetvis!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag har alltid trott att snö blir tyngre

snön blir bara tyngre om det regnar tungt vatten

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)