Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Proffsmoddare

Nytt tangentbord, Men vilket?

Hallå!

Det är dags att köpa ett nytt tangentbord. Har just nu detta:

Den är dock några år och knapparna börjar bli sega och låter väldigt mycket. Sen är det väl inte så lämpat för spelande. Tex håller jag in 4 knappar samtidigt så "låser" sig tangentbordet. Detta märks framförallt om man åker flygplan eller något och gasar, svänger och vill åka upp samtidigt som man vill skjuta med typ space eller något. Mycket irriterande i mitt tycke.

Förutom det så är det hur bra som helst i mitt tycke. Det som kunde varit bättre vore laptop knappar och att det stöder flera knappar samtidigt.

Jag skulle helst vilja ha ett ergonomiskt tangentbord igen då jag tycker det är väldigt skönt.

Så här är min önskelista:
*Ergonomiskt
*Helst inte trådlöst (Alla jag testat, har en "delay" så att säga)
*Laptop knappar (platta knappar så att säga)
*Man bör kunna hålla inne flera knappar samtidigt (dvs anpassat för spel)
*Mediaknappar

Förstår att jag kanske inte kan få allt men hoppas att det finns något som uppfyller så många kriterier som möjligt.

Var väldigt sugen på detta tangentbord idag när jag beställde en qpad 5k.

Men det var för många frågetecken. Framförallt att det är trådlöst. Och jag hatar verkligen när man inte får respons direkt när man spelar fps spel. Någon som vet hur det är med de lite nyare tangentborden. Tycker tom att trådlösa handkontroller till konsoler ger delay.

Skulle alltså vilja ha ett som ovan som har sladd och som jag vet att jag kan använda många knappar samtidigt.

Skulle verkligen uppskatta om någon kom med ett bra förslag.

Mvh
Brodholm

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

billigt
ser bra ut
vad mer begär du?

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ybernisse
billigt
ser bra ut
vad mer begär du?

679:- billigt?

Sen är det trådlöst, vilket är ett stort frågetecken.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Re: Nytt tangentbord, Men vilket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Hallå!

Det är dags att köpa ett nytt tangentbord. Har just nu detta:

http://missig.org/julian/blog/wp-content/uploads/2006/01/natu...
Den är dock några år och knapparna börjar bli sega och låter väldigt mycket. Sen är det väl inte så lämpat för spelande. Tex håller jag in 4 knappar samtidigt så "låser" sig tangentbordet. Detta märks framförallt om man åker flygplan eller något och gasar, svänger och vill åka upp samtidigt som man vill skjuta med typ space eller något. Mycket irriterande i mitt tycke.

Förutom det så är det hur bra som helst i mitt tycke. Det som kunde varit bättre vore laptop knappar och att det stöder flera knappar samtidigt.

Jag skulle helst vilja ha ett ergonomiskt tangentbord igen då jag tycker det är väldigt skönt.

Så här är min önskelista:
*Ergonomiskt
*Helst inte trådlöst (Alla jag testat, har en "delay" så att säga)
*Laptop knappar (platta knappar så att säga)
*Man bör kunna hålla inne flera knappar samtidigt (dvs anpassat för spel)
*Mediaknappar

Förstår att jag kanske inte kan få allt men hoppas att det finns något som uppfyller så många kriterier som möjligt.

Var väldigt sugen på detta tangentbord idag när jag beställde en qpad 5k.

http://www.hardwaresphere.com/wp-content/uploads/2009/09/micr...
Men det var för många frågetecken. Framförallt att det är trådlöst. Och jag hatar verkligen när man inte får respons direkt när man spelar fps spel. Någon som vet hur det är med de lite nyare tangentborden. Tycker tom att trådlösa handkontroller till konsoler ger delay.

Skulle alltså vilja ha ett som ovan som har sladd och som jag vet att jag kan använda många knappar samtidigt.

Skulle verkligen uppskatta om någon kom med ett bra förslag.

Mvh
Brodholm

Mitt förslag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=272782

Sitter med det själv, och det är verkligen bra! Snyggt, är bra byggt, knakar inte och håller på, ligger bra på plats, tunt med metallframsida, plasttangenter såklart. Laptopkänsla men inte lika mjuka tangenter som vissa laptops kan vara, jag skriver snabbare med det här tangentbordet än med något annat jag provat. inte ergonomiskt utformat, sedan så TROR jag att det är mindre än standardtangentbord, men för mig är det inget problem. Har för mig att jag oftade träffade fel i början, men som sagt, nu känns det helrätt, kanske då det är mindre förflyttningar.

Kvalitetskänslan, byggkvaliteten och finishen är verkligen på topp rekommenderas!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl irrationellt att byta ned sig; skall du köpa nytt skall det naturligtvis vara mera seriöst. Das Keyboard kanske? Eller något mera exotiskt?

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl irrationellt att byta ned sig; skall du köpa nytt skall det naturligtvis vara mera seriöst. Das Keyboard kanske? Eller något mera exotiskt?

Haha! Visste inte att det fanns något som hette så

Så detta ska vara bra alltså?
http://www.daskeyboard.com/

Ser inte speciellt bra ut direkt. Men det har ju inte med saken att göra direkt. Dock så tycker jag väldigt mycket om ergonomiska tangentbord nu när jag är van med det. Sen "laptop" tycker jag är otroligt sköna att skriva med. De är så mjuka på något vis.

Min polare hade ett Saitec elipse?!? eller vad det nu hette, tyckte att det var väldigt plastigt på något vis. Dock ett väldigt bra "gamer" tangentbord.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Uta att testat just Daskeyboard skulle jag säga att det är så långt ifrån ett laptop tangentbord man kan komma. Nu snackar vi tangenter med känsla, inget kortslagigt sladder

Tomshardware gjorde en översikt av lite ergonomiska tangentbord för ett tag sen titta in på
http://www.tomsguide.com/us/ergonomic-keyboard-mouse,review-1...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Ser inte speciellt bra ut direkt.

Kanske inte, men det är trevliga tangenter. Blå cherry mx-switchar.
Laptoptangenter kan vara uppfriskande om man är van vid halvdöda och tysta tangentbord, men de går inte upp mot riktiga (med både känsla och klickljud).

Permalänk
Medlem

Tyvärr är marknaden för usel på ergonomiska tangentbord!
Det där svängda microsoftbordet du hade där hade jag inte sett förut!(mobile 6000).. Verkar ju perfekt på många sätt tycker jag!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Proffsmoddare

Funderar nästan på att köpa ett lika dant igen. De har ju dem billigt på komplett nu -33% tror jag det var. Sen är det ju även 100kr tillbaka med det där microsoft erbjudandet som de håller på med.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Oj det var prisvärt isf. Var hittar du 100-lappen tillbaka?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Proffsmoddare

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313193

299:-

http://www.microsoft.com/sverige/products/hardware/moneyback/...

Vet dock inte om det ingår i kampanjen. Det får du kolla själv

Edit: ser ut som att den är med i listan

Natural Ergo Keyboard 4000 B2M-00007

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

köpte saitek elcipse (stavning?) som dock kostade 700:- slog på det en gång sen gick det isönder.
Så ja jag ser det som rätt billigt om det nu är kvalitét

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
299:-

Argh, varför gör de sådär? Det går ju inte att motstå när de är så billiga och snart vet jag inte vad jag skall göra av alla...

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Argh, varför gör de sådär? Det går ju inte att motstå när de är så billiga och snart vet jag inte vad jag skall göra av alla...

Adu, vet ej. 200kr för ett sjukt skönt tangentbord är nästan för bra.

Köpte mitt för 450kr eller något. Att få ett splitternytt tangentbord för 200kr är inte dåligt.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Argh, varför gör de sådär? Det går ju inte att motstå när de är så billiga och snart vet jag inte vad jag skall göra av alla...

Köp 2 st för 348:-

Det är möjligtvis inte så att Komplett har gratis frakt för oss eller nåt skoj?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Adu, vet ej. 200kr för ett sjukt skönt tangentbord är nästan för bra.

Köpte mitt för 450kr eller något. Att få ett splitternytt tangentbord för 200kr är inte dåligt.

Hehe, man får 250 kronor i rabatt om man köper två (vilket jag råkade göra när dustin hade rea förra gången), så det blir bara 174 kr/st.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hehe, man får 250 kronor i rabatt om man köper två (vilket jag råkade göra när dustin hade rea förra gången), så det blir bara 174 kr/st.

Hehe var det inte det jag sa?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

tänkte smita in och låna tråden lite.

är med på jakt efter ett nytt T-bord då det jag har nu är ca 4 år gammalt och tangenterna såsar sönder efter lite öl spill och lan. det jag har är G 15 ver.1

köpte med det som impuls när jag köpte en dator. Men jag spelar inte mmo spel eller nått i den stilen utan endast FPS och liknande så macro knapparna är helt onödiga

det jag gillar med detta bordet, och gärna ser på mitt framtida är :

Bakgrunds belysta.
media knappar.
"många tangenter samtidigt" stöd.
lätt lutning från bord till tangent.

budget är väl helst under 600.

byggde ihop en datr till min far för ca 1 månade sen och jag tipsade han om logitec illuminated. provsatt lite och gillade det, men vill samtidigt ha mer klick och raka tangenter än "laptop" tangenter. vill inte ha segt motstånd utan goa klick ljud och normala tangenter!

har tittat på detta : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=245798 då det har det jag menar med "lätt lutning från bord till tangent" samt "bakgrunds belysta tangenter" men är fortfarande lite över min budget och föredrar bakgrunds belysta tangenter i vitt istället för blått.

några tips om vad som kan passa mig?

MVH

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

Detta är kanske också över din budget men det är i särklass det bästa tangentbord jag haft i min ägo! Börjar man skriva på det, så vill man knappt sluta känns det som, fingergasm!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=337042

+ Bakgrundsbelyst
+ Sjukt stilrent
+ Sköna tangenter

- Saknar "multimediaknappar"
- Hyffsat pricy (dyrt)

Bara ett tips!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Band1tQueen
...

Kan inte hålla med, har ett sådant själv och är mycket besviken, helt omöjligt att göra rent och knapparna buggar rätt frekvent, visst är det skönt att skriva på, men det väger upp för mycket att man inte kan göra rent det utan att ta 100 år på sig att försöka få fast tangenterna igen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nytt tangentbord, Men vilket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Mitt förslag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=272782

Sitter med det själv, och det är verkligen bra! Snyggt, är bra byggt, knakar inte och håller på, ligger bra på plats, tunt med metallframsida, plasttangenter såklart. Laptopkänsla men inte lika mjuka tangenter som vissa laptops kan vara, jag skriver snabbare med det här tangentbordet än med något annat jag provat. inte ergonomiskt utformat, sedan så TROR jag att det är mindre än standardtangentbord, men för mig är det inget problem. Har för mig att jag oftade träffade fel i början, men som sagt, nu känns det helrätt, kanske då det är mindre förflyttningar.

Kvalitetskänslan, byggkvaliteten och finishen är verkligen på topp rekommenderas!

Någon som vet hur detta tangentbord är i jämförelse med Logitech UltraX Flat?

Mitt gamla Flat har gått sönder och kör nu med ett temporärt tangentbord.
Blir mest troligt ett Flat då jag inte kan vara mer nöjd med mitt gamla.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Får hem detta imorgon. https://www.inet.se/datortillbehoer/tangentbord/razer-arctosa...

Tycker det verkar vara prisvärt och inte massa lullull. Dessutom mycket snyggt och stilrent. Hade gärna tagit det helsvarta men då hade inte sambon hittat knapparna så det fick bli silver. Verkar vara ganska flat också? Kan ge mer feedback när jag får hem det om jag är nöjd eller ej. Tycker inte ett tagentbord ska kosta mer än 500kr.. Dom slits ju på ett par år ändå..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk

Så, vad är mest prisvärt idag, om vi säger att jag vill lägga ut 200-300 SEK. Tangentbordet jag har idag är skrikande plastblått, med två rakt kvadratiska uppsättningar, en för numpad, en för övrigt, dvs rätt långt ifrån standard, höger CTRL är helt utlämnad etc. Tagit ett tag att vänja sig fast till slut funkar det "rätt så ok". Har trots allt de vanliga mediaknapparna där uppe, samt en mer el mindre knasig POWER-knapp längst upp till vänster bland mediaknapparna, som i Windoze inte öppnar Stäng av datorn-dialogrutan, utan gör shutdown -t 0 -s rakt av. Den får man akta sig för att komma åt. Nåväl. Tangentbordet klarar inte av flera knappar samtidigt, spelar inte spel, med undantag för Q1, och det var där jag märkte att det sket sig när jag skulle vara lite akrobatisk.

Vad jag stör mig på desto mer är det antagligen mer/mindre klassiska för budget-tangentbord, det vill säga att knapparna riskerar att "haka sig", såvida man inte trycker ned den med tyngdpunkten mittcentrerad. Ja, ni förstår säkert vad jag menar. Trycker jag ner vänster CTRL in its top-right corner, så kan det kännas stopp, så efter visst Newton-tryck-moment så "pang" åker den i botten. Störande. Är lätt neurotisk som person så jag har hakat upp mig och utför avsiktligt "störningsmomentet" som ett slags tics. Jag vill ha ett tangentbord där tangenterna mjukt glider ner oavsett om trycket är centrerat, or from one of its corners as point of origin. Vissa stunder blir jag så puttrig så jag börjar måla upp bubbliga dagdrömmar om hur jag går och hämtar rapsolja i köket och häller ner en skvätt, och ser då hur tangenterna plötsligt går ner mjukt och klockrent. Naturligtvis skulle detta drömscenario barka åt fanders om jag slog tag i saken. No need to disadvise me.

Nåväl. Vad kommer jag över? Den idag mer el mindre klassiska Logitech Ultra-X Flat har kommit till tanke flera ggr. Klarar den flera simultana knapptryck? Den ligger ju i just 200-300SEK-klassen så, kanske vore stabilt?

Tacksam för alla förslag.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett: http://www.inet.se/artikel/6101351/microsoft-digitalmedia-key... vilket jag är väldigt nöjd med med tanke på vad jag betalat för det. Har multimediaknappar, zoomknappar samt macroknappar. Skönt att skriva på dessutom. Dock så är det ett vanligt tangentbord med "gummiblåsor". Ingen saxmekanism eller liknande alltså.