Permalänk
Medlem

Yagiantenn, utebliven effekt?

Köpte nyss en Techniclan WAR150GN + en yagi riktantenn på 15 dBi hos Davido. Syftet var att få över bredband (fiber 10/10) från ett hus till ett annat (avstånd antenn - dator ca 10-15 meter, 1 stenvägg på 20-25 cm).

Får ingen klok signal, bättre utan yagi-antennen dvs. med WAR150GN:s inbyggda antenn? Försöker rikta så det verkligen pekar åt rätt håll men ingen skillnad... Är det något jag gör fel? Så här gjorde jag:

Hade WAR150GN igång, skruvade av dess antenn, skruvade dit yagiantennen och riktade åt rätt håll. Har provat att rikta om men utan resultat.

Måste jag ändra inställningar någonstans? Göra något annat? Starta om?

Permalänk
Medlem

Är nog stenväggen som är boven. Riktantenner hjälper som jag förstått det för att ta sig långa sträckor, men hjälper inte alls mot hinder. Radiovågorna måste gå runt hindret och då fungerar en "rundtagande" antenn bättre, därför den medföljande ger bättre resultat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Radiovågor kan inte gå runt saker, dom går rakt fram. På dom frekvenserna så är det jäkligt känsligt med kablar och kontakter så gissar du har nått bekymmer där, eller så är den ena antennen defekt. du måste oxå se till att polarisationen är lika på båda antennerna.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Hur är signalen på andra sidan stenväggen? Den kan ställa till det mer än du tror.

Radiovågor går inte alltid bara rakt fram. Kan faktiskt byta riktning genom reflektion (vågrörelselära). Radioamatörer studsar exempelvis radiosignaler mot diverse obskyra ting såsom norrsken, meteorer och månen (EME).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Hur är signalen på andra sidan stenväggen? Den kan ställa till det mer än du tror.

Radiovågor går inte alltid bara rakt fram. Kan faktiskt byta riktning genom reflektion (vågrörelselära). Radioamatörer studsar exempelvis radiosignaler mot diverse obskyra ting såsom norrsken, meteorer och månen (EME).

Du glömde flygplan

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Hm. Tack, får fundera på saken. Köpte antennen då den rekommenderades (inte av Davido utan av några som har den) för att den går fint genom väggar, bl.a. stenväggar.

Det märkliga är att när jag har en accesspunkt inne i mitt hus (använder som repeater) så får den OK signal från WAR150GN, ~5-8 ner och ~3-5 upp (bredbandstest och uTorrent) - förutsatt att accesspunkten står på ett visst ställe alldeles intill väggen. Signalstyrkan som AP:n i mitt hus får minskar faktiskt när jag använder yagiantennen med WAR150GN, märkligt. Jag vet inte vad det är för skala men med den inbyggda antennen är signalstyrkan 19-25 medan yagin ger 6-10, hur jag än försöker rikta den. Att koppla upp mig direkt mot WAR150GN utan AP med eller utan yagin går inte, får 0-1 i signalstyrka och datorn vägrar koppla upp sig.

Nu är ju ~5-8 ner / ~3-5 upp rätt bra med tanke på att jag får ~12-13 ner / ~10-11 upp när jag haft datorn inne i hyresvärdens hus i direkt anslutning till WAR150GN, men jag skulle vilja skippa accesspunkten i mitt hus. Problemet är att det är bökigt att ha den där jag måste ha den för att få bra signal...

Edit: Fick svar på mejl från Davido:
Den signalstyrkan man får i Windows (hastigheterna & staplarna) ger sällan en helt korrekt bild av situationen, det kan finnas många anledningar till varför hastigheten går ner.

Det avståndet du nämner på 15m behöver du ingen riktantenn för. Fungerar det inte genom stenväggen med standardantennen på 15m så är det inte så troligt att riktantenn kommer ge ett bättre resultat. Eftersom det i så fall är stenväggen som ger en för hög dämpning/reflektion av signalen, många gånger är det så att stenväggar innehåller armeringsjärn som signalen får mycket svårt att gå igenom. Detta är dock något som skiljer kraftigt från fall till fall beroende på konstruktion och material. Det bästa är i så fall att flytta på utrustningen (antennen utomhus) så att eventuella stenväggar kommer ut ur problembilden helt.

Många gånger är det så att antennens strålningsvinkel gör att signalen kan komma in i ett hus på andra sätt än just igenom stenväggarna, då kan det vara så att en rikantenn tar bort den möjligheten genom att den reducerar just den strålningsvinkeln. Detta kan jag naturligtvis bara spekulera i detta fallet men en regel är att på korta avstånd inte byta antenntyp till riktantenn om sikten för signalen medför att signalen inte kommer fram/blir dålig.

Det är oerhört svårt att på rak arm peka på vad som är felet här då det inte verkar röra sig om fri sikt förhållanden från antenn till antenn. Att det kan vara något fel med antennen eller kabeln har vi inte uteslutit ännu men det kan även vara material i omgivningen som gör att signalen blir negativt påverkad mellan antenntyperna du provat. För att på ett bra sätt testa en antenn behöver man ha ett avstånd på ca 50-100m helt fri sikt och läsa av signalskillnaderna beroende på hur antennen riktas, är signalen starkast i antennens riktning så finns åtminstone riktverkan i antennen.

Det du behöver testa med är ett program som kan ge en signalangivelse exempelvis i procent eller dBm, exempelvis Netstumbler (XP) (http://www.netstumbler.com/downloads/ ) eller viststumbler (Vista/7) (http://www.vistumbler.net/) för att på ett bättre sätt se hur signalstyrkan varierar i olika riktningar på antennen för att se om något är fel med själva antennen eller kabeln. Eftersom antennen är riktningskänslig så har det stor betydelse hur antennen är riktad med hänsyn både till höjd och sidled.

Misstänker du att det är fel på antennen eller kabeln så gör en reklamation till oss så ger jag dig ett returnummer så kan vi här utföra tester på både antennen och dess kabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Radiovågor kan inte gå runt saker, dom går rakt fram. På dom frekvenserna så är det jäkligt känsligt med kablar och kontakter så gissar du har nått bekymmer där, eller så är den ena antennen defekt. du måste oxå se till att polarisationen är lika på båda antennerna.

MVH Peter

Var gick du i skola någonstans?

http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction

Permalänk
Medlem

Jag upplever att olika Routers(Rötter?) är olika bra på hinder. Har en Dir 655 med 3st antenner som skickar signalen tidsförskjutet för att ta nytta av reflektioner och studs - funkar mkt bra i vår lägenhet som är avlång(12m korridor) - Routern står i vardagsrummet på högra sidan av lgh, o datorena sprida runt om i andra rum. Bytte sen till ComHems egna allt-i-ett Cisco box med 1st antenn när jag fick 100mb bredband. Funkar fortfarande, men med lägre hastighet i rummet längst bort.

Öhh, så vad säger jag eg? Jo, att olika AP kan vara olika bra på att hantera hinder.

// Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Var gick du i skola någonstans?

http://www.radartutorial.eu/07.waves/pic/beugung.en.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction

Beror på vågländen hur bra den fungerar "bakom " hinder. Har jobbat med radio i 35 år och är licensierad radioammatör och ha raldrig lyckats få radiovågor att kröka sig runt hinder. Dom frekvenserna som används till trådlösa nätverk ligger på 2,4ghz och på dom frekvenserna är det i stort sett fri sikt som gäller för att få bra signaler, är avstånden kort så kan det fungera, men en betongvägg kan vara ett tillräckligt hinder för att skärmma av radiovågorna helt. Med den runstrålande antennen så studsar förmodligen radiovågorna via nått så att dom tar en lättare väg än vad dom gör om du har en riktantenn, då tvingar du radiovågorna att ta en viss väg.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Beror på vågländen hur bra den fungerar "bakom " hinder. Har jobbat med radio i 35 år och är licensierad radioammatör och ha raldrig lyckats få radiovågor att kröka sig runt hinder. Dom frekvenserna som används till trådlösa nätverk ligger på 2,4ghz och på dom frekvenserna är det i stort sett fri sikt som gäller för att få bra signaler, är avstånden kort så kan det fungera, men en betongvägg kan vara ett tillräckligt hinder för att skärmma av radiovågorna helt. Med den runstrålande antennen så studsar förmodligen radiovågorna via nått så att dom tar en lättare väg än vad dom gör om du har en riktantenn, då tvingar du radiovågorna att ta en viss väg.

MVH Peter

Det var ju precis det jag menade med mitt första inlägg om varför riktantennen fungerade sämre.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB