Hur backar man upp ett U3-minne?

Permalänk

Hur backar man upp ett U3-minne?

Har ett Sandisk U3 USB-minne som jag använder i jobbet. Har diverse program som vi använder installerat på det samt en hel del jobb-dokument. Jag har inte hittat något program för att göra kompletta backuper av minnet för att lagra på nån dator lokalt. Programmen som är installerade syns nämligen inte mer än i U3-menyn. Självklart kan jag manuellt backa upp dokument och sånt men vill även kunna återställa program på ett enkelt sätt om minnet av någon anledning skulle försvinna eller gå sönder.
Finns däremot massor med program som man kan göra backup av filer till U3-minnen, men jag vill göra backup av minnet och inte till.
Nån som vet något vettigt program för det?

Permalänk
Medlem

För det första minna jag inte riktigt hur U3 fungerar, mest att det var bökigt och ännu bökigare att ta bort från minnet.
Om mitt minne inte sviker mig så ligger dock alla programfiler som dolda alternativt systemfiler på den vanliga minnesdelen av minnet.
Det är alltså inga problem att backa upp dem ett enkelt syncprogram som tex syncback (körde allwaysync innan - syncback är hästlängder bättre).

Alla konfigurationsinställningar till programmen måste ju rimligtvis sparas på minnet, och den delen som poppar upp som en cd-enhet har ju en statisk storlek, så det är inte troligt att filer sparas där. Med andra ord kan man utesluta att något annat än själva grundprogrammet U3 (som finns att ladda ner gratis om ditt minne levererades med U3) ligger på den "låsta" enheten.
Med andra ord; synca över ALLT (ink dolda och systemfiler) från ditt usb-minnes vanliga minnesenhet så borde du ha alla konfigurationsfiler mm sparade.

Ett krux kan dock vara att de inte garanterat blir listade i U3s programmeny om man inte installierar dem "korrekt", dvs om du blir av med minnet och sedan drar över dina backuper till ett nytt så vet jag inte om det går att köra rakt av, men konfigurationsfilerna kommer ju utminstånde att finnas där. Dessutom så är det sannolikt att det fungerar i alla fall, men det kan du ju googla på.

Ha överseende med osammanhängande text alá många öl och klockan tre.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här