Plextor 755A/T3KB - matnyttig info önskas?

Permalänk
Medlem

Plextor 755A/T3KB - matnyttig info önskas?

Tjenare. Har haft en samsung TS H552B tror jag den heter nu ett tag, och i princip varje bränning har det varit ngn liten störning på. Det är bara ett minimalt spektrum av media den fungerar hyfsat med (trots att jag uppgraderade till senaste firmwaren när jag skaffade den).

Nu börjar jag bli trött på detta och bestämde mej för att skaffa en ny brännare, då man egentligen inte ska acceptera så dålig kvalitet.

Gick in här på forumet och såg att folk rekommenderade en plextor 760A brännare, som gick på ca 800 jämfört med 400 - 500 annars för Nec och dyl, detta då den sas vara väldigt bra med vilken media den tar och att i princip alla bränningar blir helt klanderfria..

Då tänkte jag att jag skulle ha den brännaren, det är ju värt att lägga några hundra extra, man har så mycket mer glädje av en brännare som funkar.

Dock så fanns inte den modellen inne för tillfället, utan det fick bli föregångaren (?) Plextor 755A.

Sökte lite på den brännaren och det finns väl ungefär en eller 2 trådar om den, men det jag fick fram var att det verkar vara väl investerade pengar när man köper en plextor.
Nu skulle jag alltså vilja ha lite info om den, mer ingående om det kanske är någon som har en sån och kanske har en länk till något ställe där man kan läsa om vilka media som fungerar bäst, vilken firmware man bör ha etc etc.
Vet att det ska finnas en sån sida där jag kollade upp den nuvarande brännaren men hittar inte tillbaka dit.

Så om någon har lite info som kan vara användbar skulle jag vara tacksam då brännaren kommer gå att hämta ut imorrn

Mvh

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=700...

Jag är mycket nöjd iaf och ansåg/anser den som en klart smartare köp än 760.

Uppdatera direkt till senaste firmware 1.06 innan du börjar använda den, många förbättringar är gjorda. http://www.plextor.be/technicalservices/downloads/firmw_755A....

Edit: Glöm inte heller att installera senaste plextools, så får du tillgång till en mängd avancerade testfunktioner, så att du direkt kan se kvaliteten på bränningarna. Du kan även se AutoStrategy-databasen där brännaren själv lagrar bränningsparametrar. Den klarar drygt 30st olika skivtyper samtidigt.

Absolut bästa skivorna anser jag att äkta Taiyo Yuden är, gärna Plextors egna (som man vet är garanterat äkta). Tyvärr har Itbutikken höjt priset vansinnigt mycket, men på Plextors sida finns en länk till en engelsk sida som har klart humana priser.
Dessa http://www.dvdmarknaden.com/SE/Catalog/search.html?name=&manu... säljer också.

Annars rekommenderas Verbatim, som oftast är ett säkert köp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok tar den även lite mellanklassskivor såsom traxdata, eproformance, fuji o såna märken?

Jag har brännt en del skivor med min samsungbrännare, och det antal som är helt felfria kan jag räkna på mina fingrar, typ.
Har du haft några såna problem med din?

Såg den andra tråden tidigare, men jag hade fler frågor som inte den kunde besvara, den fick mej dock intresserad. Plextor vet jag har funnits länge och har alltid andats kvalitet känns det som.

Så det verkar vara ett vettigt köp iaf
Nu kom avin på posten också, beställde från shg.biz

mhv

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Hedersmedlem

Med original plextorskivor (Taiyo Yuden), så har antalet felbränningar legat mellan 2-5 per 1000 skivor. Ingen av dessa 2-5 har varit oläsliga, dock har de legat utanför de ramar jag har för kvalité, dvs över 100PIE (gränsen för dvd-standarden är 280). Det finns betydligt fler parametrar som har betydelse också och går att testa med Plextor, och TYs skivor klarar alla galant.

Normalvärde över hela skivan på en TY brukar typiskt ligga under 20, med medelvärde på 2-2,5 (har gått under 2 med nya fw). Mycket bra. Min gamla 712 brände de äldre 8x TY-skivorna med medelvärden på 0,3-0,4. Rent kvalitetsmässigt var både TY och Plextor bättre förr, men de ligger fortfarande på topp jämfört med andra enligt min erfarenhet.

Med Verbatim, minst det femdubbla, många oläsliga. I vissa partier ännu högre pga Verbatims ojämna kvalité mellan batcherna. Jag hade tex 20% dåliga i en sändning, med PIE över 300 på alla de 20%.

Mellanklasskivor köper jag aldrig om jag inte säkert vet vem som tillverkat, vilket ofta är svårt att veta via postorder. Dessutom är prisskillnaden alldeles för liten för att det ska löna sig anser jag.
En del Fuji-batcher är tex TY. Vet man det kan man ju köpa av dem.
I och med AutoStrategy anpassar sig brännaren till alla skivors dye, även om de inte finns i brännarens firmware från början. Låg kvalité mekaniskt går dock aldrig att trolla bort, såsom excentricitet (ger högt jitter bl a), planhet (ger fokusproblem) osv.

Det är viktigt att skivorna är rena när de ska brännas! Efter bränningen gör det inte lika mycket, men att bränna dammiga/smutsiga skivor är absolut bästa sättet att få låg kvalité på bränningarna. En microfiberduk av det mjukaste slaget är perfekt för rengöring om det skulle behövas.

Edit: tillägg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har fått hem den nu, testbrände på en imationskiva, de jag har använt på sistone.

Brände i 4X, provade i Intervideo WinDVD, funkar fint att navigera mellan chapters osv. Provar den i den stationära nu, ingen störning än så länge
Ska testa bränna en till i 8X o se vad som händer.

Finns det nåt ställe där man kan se vilka skivmärken en viss brännare helst vill ha?

Edit: Hittade på plextors hemsida nu.
Imation finns inte med där
Men det funkade bra ändå.
Blev ngn störning när jag brände i 8X. Men det är alltså med Imation 8X dvd-r. Verkar funka klockrent i 4X och det gör mej inte så mycket då det ändå brukar bli hållbarast resultat i 4X. Ska beställa Taiyo Yuden skivor dock, tack för tipset

Edit2: http://www.discsonline.dk/shop/default.asp?setlng=31&producti...
Billigare än dvdmarknaden

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar fortfarande att köpa Plextors skivor om inte priskillnaderna är astronomiska. Då vet du att det är äkta TY av bästa sortering. En del säljer skivor med fejkade mediakoder och sekunda kvalité. Jag har som tidigare skrivits 2-5 promilles felfrekvens med Plextors TY-skivor. Svårslagbart.

Ett tips i all välmening.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Uppskattas! Ska köpa en laddning snart o bränna loss

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hittade en mycket bra sida som förklarar de olika felen när man skannar med Plextools (bl a): http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=49767
även denna tråden förklarar ingående: http://www.cdrinfo.com/forum/tm.asp?m=78519&mpage=1&key=PIE%2...

"Q: Which PI/PO test should I use and what do the produced graphs mean?
A: PlexTools has three different tests for PI/PO scanning; SUM-1, SUM-8 and BURST mode. Each test scans for different errors;

PIE: Parity Inner Error
PIF: Parity Inner Failure
POE: Parity Outer Error
POF: Parity Outer Failure
In order to understand the meaning of these errors (without going into too much detail) you should realize that DVD error measurement is performed in two stages: Parity Inner and Parity Outer. If a PIE cannot be corrected by the drive it's a PIF. Then, if that PIF cannot be corrected it's a POE and last but not least if that POE cannot be corrected it's a POF (which is uncorrectable and thus a read error).

The POE errors are usually not reported by a drive and the Plextor drives are the only drives that report it (and only in PlexTools' PI/PO BURST mode). The BURST mode of the PI/PO tests is not used that often on our forum because there is no data available on what the maximum allowed POE levels are. The most important and most often used tests therefore are the SUM-8 and SUM-1 tests (you should perform both, in that order). In the SUM-8 test the drive scans for PIE and POF (first stage) while in the SUM-1 test the drive scans for PIF and POF errors (second stage). The maximum errors levels for PIE, PIF and POF are documented in the ECMA-337 standards but here's an overview:

Code:
Error: Maximum Allowed PEAK Amount:
- PIE 280
- PIF 4
- POE ?
- POF 0

So, in conclusion:

In the SUM-8 test the PIE peak levels should not exceed 280 while POF should remain 0.
In the SUM-1 test the PIF peak levels should not exceed 4 while POF should remain 0.
Discs that show values that exceed the peak levels mentioned above can be considered a bad disc (also referred to as a "coaster"). To further complicate things a refinement of PIE interpretation has arisen via consensus of the posters in this Plextor forum. Namely, the PIE values all the way across the graph mean:

Under 20 peak - Excellent quality
From 20 to 99 peak - Very Good quality
From 100 to 280 peak - Good quality
Over 280 peak - Poor quality"

Osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro