Har faktiskt sökt utan att finna: Master Boot Record-fel

Permalänk

Har faktiskt sökt utan att finna: Master Boot Record-fel

Som sagt, har sökt i forumet och läst en massa trådar utan att finna något om problemet jag upplever.

Problemet drabbade min gamla dator, som jag använde mig av för cirka två år sedan, innan problemet uppstod (sedan dess har jag helt ärligt glömt bort problemet och kom på det nyss). Problemet innebär att jag helt enkelt inte kan starta Windows, för datorn säger bara "Master Boot Record-fel" varje gång.

Problemet uppstod ungefär ett halvår efter jag hade lämnat in datorn på service en gång. Jag hade ett treårigt avtal och hade fri hårdvarusupport under hela avtalstiden. Plötsligt en dag slocknade mitt moderkort, så datorn åkte in på service.

När den kom tillbaks var XP uppdaterat. Det såg inte ut som det gjorde innan. Dessutom, när den startade upp stod det "Press F10 for recovery", vilket jag inte hade sett tidigare. Jag hade nämligen tre återställningsskivor som jag brukat använda mig av tidigare. Jag tyckte att det var bra att de fixat allt detta och tänkte inte mer på det. Men så en dag, när avtalet löpt ut och vi fått en ny dator med ett likadant avtal, sket sig allting.

Den nya datorn var min och jag skänkte den gamla till morsan. Men för att hon inte skulle behöva dras med alla mina spel och program tänkte jag återställa datorn åt henne. Jag provade då för första gången att trycka "F10" vid uppstart för att starta återställningen. När jag så startat återställningen hängde sig datorn. Skärmen började flimra och ingenting fungerade. Jag stängde av på bootknappen, startade och fick felmeddelandet "Master Boot Record-fel".

Jag ringde supporten, men då avtalet löpt ut cirka 5 dagar innan detta skedde ville de inte ge mig några svar, inte ens då vi precis skrivit ett nytt avtal med för ny dator med dem och uppenbarligen var kunder.

Jag slängde i de gamla återställningsskivorna för att se om det hjälpte. Återställningsprocessen gick bra och hängde sig inte. Men problemet kvarstod även efteråt. Jag ställde undan datorn och tänkte ta en titt på det vid senare tillfälle, men upptäckte att den stått och samlat damm i garderoben härom dagen.

Nu undrar jag om ni känner igen detta problemet och om ni känner till någon vettig lösning? Även om datorn är gammal är den fortfarande funktionell. Processorn är helt ok, åtminstone för att surfa och skriva på. Ramminnet kan man ju utöka och hårddiskar kan man ju byta, ifall det nu skulle vara ett hårdvarufel i disken. Så det känns dumt att ge upp hoppet!

Hilfen bitte!

Permalänk
Avstängd

Jodå

Jag vet inte hur återställningskivorna fungerar men du kan ju pröva med någon av dem. Vad du gör är att du bootar datorn från en sådan skiva och går in i Windowsinstallationen. Väl där väljer du att reparera en Windowsinstallation och då ska du bli flyttad till en dosprompt.

Väl i den skriver du

fixmbr för att få en ny Master Boot Record
(eventuellt kan du behöva skriva fixboot också, men är ytterst tveksam till om det skulle hjälpa)

Med lite flax räcker det. Om inte så gör en riktig formatering (tar nog sin lilla tid) och sedan installera om operativsystemet från början så ska du se att det funkar igen.

Permalänk

Tack för tipsen!

Jag ska testa med återställningsskivorna igen och se om man kan göra som du säger. Kan ju lika bra formatera disken också, för jag har inget där som jag vill spara.