Citat:
Ursprungligen inskrivet av malici0us
"-Klarar crysis på Veryhigh..."
Nej, det gör den inte.
Inte med en spelbar FPS iaf.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Skitbillig och skitdålig.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Skitdålig prolle.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Jo men visst ser det budget ut.
Möjligtvis att det går att spela på very high, men inte med "bra" fps.
Tror inte e2180 är någon flaskhals om man får upp den stabilt i minst 3 ghz ända upp te 3,4 ghz med ordentlig kylning (med flertalet e2xxx )sen kostar ju prollen typ 5-600 spänn a visst 1 mb L2 cache istället för 2mb på e4000 serien 4mb på e6000 serien och 6mb på på e8800. De är lik förbannat samma arkitektur och dubbla kärnor!
Sen håller jag med alla tester o reviews om att L2 cachen gör mycke för spel i förhållande till annan cpu krävande mjukvara. Men inte så stor skillnad att du inte kan köra very high på Crysis med ett överklockat 8800GT Speciellt också om man kör en såpass låg upplösning som 1024*768
Visst inga 100 fps men aldrig under 40 kan jag lätt tänka mig.
Som ni hör på mitt "tonfall" så har jag själv en E2180
Det som begränsar prestandan i detta systen är väl isåfall moderkortets klock egenskaper plus att i945 chipet är gammalt som gatan. o sen går väl minnena inte upp över 800 direkt men antagligen tillräcklit för o köra i minst 3ghz.
Som exempel 9*355=3200 med en divider på minnena som ger 1:2 710mhz
Sen att burken, psu'n, dvd-rw och skärmen är budget spelar ju mindre roll för prestandan speciellt om man inte vill lägga "dom" pengarna på en speldator!
Men tycker själv att det är bättre o kanske lägga nåra hundralappar till antingen på grafikkort eller, lägga de på typ:
Cas5 pc6400 minnen, o så slängt ut moderkortet o satt in billigast möjliga P35 kort eller någon av nVidias senaste nForce kretsar typ i680 eller i750!
Enligt Stillmans länk till kompletts uppgraderingspaket är det ju ett
"Asus P5GC-MX/1333, I945GC(A2),Socket-775 ,LAN, m-ATX, DDR2, VGA, PCI-Ex16" vilket ser ut o suga rätt hårt.
men antar att de är msi moderplankan med 610i krets som gäller så satsa på ett lite nyare typ 680i eller 750i. Har inte så bra koll på nvidias moderkort så har inte en aning hur de klockar men bör väl vara bättre än 610i När kom det ut förresten?!
skärmen o hd'n är väl oxå de budget men de är ju nya grejer o skärmen är säkert helt OK o mycke prisvärd. De är la bara o kasta in en ny hd vid lite senare tillfälle om nu lagringsutrymmet skulle bli fullt!!
Förslag till ändring:
nyare moderkort typ P35 eller nForce billigast möjliga 600-800:- ?
PC6400 istället för PC5300 om man vill va på den säkra sidan +200 ?
Eller skit i skärmen och skaffa ett 9800 kort och bättre kylning så kan man nog skrämma upp den rejält mycke!
Som Stillemans system ser ut nu är det ju 3800+1500:-[skärm] inga stora pengar o perfekt om man inte vill lägga ut mer än så!
Låt säga 400 extra för bättre moderkort och 200 extra för bättre kylning
så kan man landa på ungefär 4400+1500
Alltså 5900:- för ett helt system INKL. SKÄRM! Är la inte så farligt eller vad säger ni?! lär ju kunna klocka rejält då iallafall.
O så lite e2180 propaganda!
Vill tillägga att e20xx serien antagligen är den mest prisvänliga serie intel processorer sedan celeron 300mhz tiden [1997] !!!! Får upp min e2180 i max 3,4 ghz fast med en VID på c:a 1.55 så kör oftast 3,0 med 1,368 volt o vdrop till c:a 1.325 under load (cpuZ) svalare o tystare så stock volt är 1,325v på de flesta e21xx
Självklart så är ju en e8400 att föredra rent prestanda mässigt och den är hyfsat prisvärd också!
Som sagt som ni alla vet klockar den ju rätt så lätt en bra bit över 4ghz men kostar ju från 1520 ink. frakt medans e2180 kostar 572 ink. frakt. just nu
Nästan 200% dyrare men skiljer bara c:a 25- 29% i mhz räknat och i OC läge.
sen drar den relativt sätt mindre ström och har mer cache minne plus är väl lite andra förbättringar typ sse4.1 om jag inte minns helt fel. Så med bra kylning som i o för sig kostar en slant idag så ger ju en E2180 MYCKET mer prisvärdhet än de flesta andra processorer räknat i överklockat läge!
Som sagt tror nog de går o spela Crysis på very high med en 1280*1024 upplösning även med endast 1 mb cache och ett high end överklockat grafikkort som te.x. 8800gt