Apple stämmer Samsung för likheter med Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem

Haha, Apple är bara för goa. Först nu ska de börja stämma folk för att de kopierar deras telefoner när det skett ända sedan första iPhonen, tycker de borde stått på sig från början eller skita i det i all framtid.

Permalänk
Medlem

Lol. Är dom paranoida nu också? Kanske ska Google stämma Microsoft för att IE9 är mycket likt Google Chrome? Eller kanske Apple ska stämma Microsoft för att Windows börjar likna, på vissa delar, mera och mera Apple's OSer? Nej nu får dom allt ge sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Visst är dom väldigt lika, men..
Hur skulle formen annars se ut, skulle Samsung tvingas göra en helt rund telefon, eller möjligen en helt fyrkantig med vassa kanter bara för att vara annorlunda ?
Och menyn, att lägga ikoner i ett rutmönster är knappast något nytt och Apples ide' från början. Skulle Samsung tvingas lägga dem i ett triangulärt mönster eller så bara för att skilja sig från Apple ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robeliboban:

Tycker det här är svammel, jag menar varenda smartphone liknar ju iphone.

Jag tror du menar att alla smarthphones liknar varandra. Iphone var inte först med konceptet med en stor pekskärm. Anledningen att det blev stort först nu var att tekniken förfinats tillräckligt och priserna gått ner så att det gick att göra nu i större utsträckning.

Before anybody did anything, Xerox did everything...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bromsar utvecklingen....

Wikipedia är bra och detta gäller i Sverige: "För att patent ska beviljas krävs att uppfinningen är ny, har uppfinningshöjd och att den är industriellt tillämpbar. Att en uppfinning har uppfinningshöjd innebär att den skiljer sig väsentligt från tidigare känd teknik."

I Usa och säkert på andra ställen har de andra patentregler. Minns .jpg bildformatet, maglite ficklampan mm som också var en tvist om rent kommersiellt värde. Läkemedel har patenträttigheter i 18 år och musiker vill ha/ har upphovsrätten i 70 år. Detta som man håller på med hindrar utvecklingen i en djungel av stämningar. Detta är ohållbart.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk

hahah fan vad Apple är så larviga vem fan bryr sig om design det är innehållet som är mer viktigare ju

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 | MB: MSI X570 MEG UNIFY | CPU: AMD Ryzen 7 3800X | DDR4: G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo | GPU: Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Nitro+ Gaming OC | M.2: Samsung 970 EVO Plus 500GB | PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Heatsink: Fractal Design Celsius S36 | Display: BenQ XR3501 Curved 144Hz | O/S: Windows 10 Pro 64-Bit

Permalänk
Skrivet av Essin:

Okej, visa mig en mobilskärm som är är bättre än Retinan som sitter i iPhone4. och snälla försök inte likställe högre upplösning med bättre skärm!

Smaksak. Jag gillar färger. Finns ingen telefon vars färger kommer i närhet av sAMOLED, speciellt svärtan. Existerar inte på en mobiltelefon. Har jämfört Nokias AMOLED, första AMOLED som också är från Samsung (Nexus One, HTC Desire), med sAMOLED. sAMOLED är klart oslagbar. Ifall du överväger om du ska fortsätta övertyga mig eller någon annan om vad som gör en skärm bra, kom ihåg att det är en SMAKSAK.

Skrivet av Anzen:

Samsung har medvetet valt att likna iPhone till utseendet och något i mjukvaran, för att lättare vinna över Apple-användare.
Så Apple är inte världens grymmaste grymgreve precis, det måste man kunna erkänna.
Dock hoppas jag Samsung vinner om det blir något av det, för lite fanboy är man, både för Android och Samsung.

EDIT:
Skumt att Apple väntar ett år med att stämma. De har antagligen bara väntat på att Galaxyn skulle nå sin peak och kunna få så mycket pengar från Samsung som möjligt. Skulle vara kul om Samsung nu ströp leveranserna av komponenter till iPhone5 PGA detta, det hade varit en så sjukt kul payback i mina ögon.

Man kan "vänta" så att Galaxy S hinner orsaka "skada". Tror inte att många köper Galaxy S för att den är billigare än Iphone men liknar den. Jag och många andra som köpte den har några saker gemensamt (smaksaker):

Android > Ios
sAMOLED > Retina
Alla andra launchers > TouchWiz

Har själv en Galaxy S och jag tycker att det sämsta med den, förutom GPS:n, så klart, är TouchWiz. Jag vill spy när jag ser den. Det första jag gör efter att jag återställer den är att lägga in någon annan Launcher. Det är synd att de lägger sånt skräp på en telefon med revolutionerande hårdvara då den fortfarande är den snabbaste enkelkärniga telefonen sedan dess lansering (ett år sedan) vad gäller grafik, och ensam om sAMOLED om det är färger som man gillar.

Sedan nämnde någon i början att detta är nog en reaktion på att Apple vill ha något från Samsung. Jag tror också det då det inte nödvändigtvist behöver röra sig om pengar direkt. Apple kan vara ute efter några patent eller lägre priser på komponenter. Och nej, jag tror inte att de vill ha lägre priser på komponenterna för att de försöker sänka priset på sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundell79:

Samsung SGH-i900 Omnia 8GB kom 2007 .... vem har kopiera vem

iPhone släptes juni 2007 och samsung i900 ett år senare så det var ett väldigt dåligt exempel.

Skrivet av Essin:

Okej, visa mig en mobilskärm som är är bättre än Retinan som sitter i iPhone4. och snälla försök inte likställe högre upplösning med bättre skärm!

Är inte skärmen i iphone4 en vanlig ips med hög pixeldensitet? Så någon retina är det väl egentligen inte om man skall vara petig? Såvida den inte är perfect och är 100% efter vad mänskliga ögat kan se.
Men jag kan ha fel.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ja, den påminner om iPhone. Dock hade jag aldrig köpt en iPhone. Super nöjd med min Omnia HD i8910, fungerar klockrent efter alla dessa år! Tummen upp for Nokia och Symbian.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tyckte väl att det varit lite väl lugnt i de Amerikanska domstolarna på sistone.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

iPhone släptes juni 2007 och samsung i900 ett år senare så det var ett väldigt dåligt exempel.

Hur kan det varit ett dåligt exempel?
Båda lurarna låg i produktion samtidigt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Discokungen

Galaxy S2 ser ju ut som en iPhone 4 också, hur fan missar ni den?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Jag kan inte undvika att tro att Jobs måste vara en av de drivande krafterna.

http://blog.svd.se/wallstreet/2011/02/17/steve-jobs-har-bara-...
Skulle inte tro det va

Permalänk
Avstängd

Min HTC Desire är inte det minsta lik Iphone, så det går att göra smartphones som inte ser ut som skit.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Skulle vara jävla kul om Samsung bröt alla avtal med Apple nu, då skulle det inte bli lätt/kul för Apple!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

+1

Och förresten så pluggar jag en femårig utbildning i industridesign, så jag har rätt när jag säger att de är lika och ni har fel... xD

Min brorsa har redan gått färdigt den utbildningen och han säger att du har fel

Skämt åsido.

I och med att Samsung har sin logga i stor fet still på fronten tror jag inte Apple har något att komma med. I så fall kan dom ju stämma andra för att göra rektangulära/kvadratiska smartphones ochså när dom ändå håller på.

Tar man stor touch screen, minsta möjliga storlek på skal etc med i beräkningarna så kan telefonerna inte se så jäkla olika ut i sluändan. Ingen kund är intresserad av att köpa en produkt som ser ut som en fotboll till ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myggiz:

Skulle vara jävla kul om Samsung bröt alla avtal med Apple nu, då skulle det inte bli lätt/kul för Apple!

Inte för Samsung heller för de har garanterat skrivit avtal på att leverera delar till Apple. Då hade vi kunnat börja snacka om feta skadestånd.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Hur kan det varit ett dåligt exempel?
Båda lurarna låg i produktion samtidigt.

nope tyvärr inte för iphone 3g kom någon månad innan samsung omnia kom.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

Död sedan snart två veckor alltså?

Permalänk
Avstängd

jag personligen tycker det är uppenbart att samsung har kopierat apple, Jag personligen tycker att båda apples stämning och samsungs kopiering av apple är riktigt löjlig. genom att samsung kopierar apple så blir bara iphone mer attraktivt. gör som htc och utveckla nåt eget!

angående stämningen så kommer detta inte gå igenom såvida inte apple mutar några domare..

Permalänk
Medlem

Om det finns två företag som är sammansydda med varandra i avtal och affärsverksamhet, så är det väl Apple och Samsung. Apple köper skärmar och processorer som Samsung tillverkar etc. Det är ett hårt spel av Apple, för skulle deras samarbete fungera sämre så skulle det skada bägge företagen allvarligt.

Min konspirationsteori som är helt tagen ur luften:
Redan för snart två sedan så gick det rykten om att Apple ville köpa avancerade Amoled-skärmar av Samsung. Men Samsung hade en begränsad produktion, och valde att inte sälja till Apple, eftersom de då inte skulle haft nog till sina egna produkter. Istället sålde de skärmar till HTC (ex Desire), men då HTC blev förstora så räckte inte tillgången där heller, utan nu sitter Super-amoled endast i de egna samsung-telefonerna.
Under tiden har Samsung jobbat på att bygga upp kapaciteten, och i sommar och höst så beräknas tillgången på amoled tiofaldigas. Apple vill med och få tillgång till dessa skärmar i kommande produkter, och ägnar sig åt "skrämselskott" för att snabba på förhandlingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundell79:

den mobil kom ut 2007 långt för appe

Samsung SGH-i900 Omnia 8GB

Fakta på det?

Skrivet av sundell79:

Samsung SGH-i900 Omnia 8GB kom 2007 .... vem har kopiera vem

Har en Samsung omnia SGH-i900 16GB. Kan säga att den inte är lik iphone över huvudtaget. Minns till och med att folk försökte göra appar så att mobilen skulle få liknande menyer som iphone.

Skrivet av RainesX:

iPhone släptes juni 2007 och samsung i900 ett år senare så det var ett väldigt dåligt exempel.

Lyssna på denna person. Han verkar i all fall veta vad han pratar om.

Permalänk
Medlem

men jag är förvånad att inte fler stämmer varandra i bilindustrin. Tycker bilar ser mer och mer lika ut

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miggro:

Det är en solklar jävla designkopia... Att inte folk ser det (eller vägrar inse det) är bara pinsamt. Det där gråa fältet, till exempel, gör det så uppenbart.

De ifrågasätter även hur Apple orkar stämma Samsung, vilket för mig är förvånande. Hade du en mångmiljonindustri i drift skulle du nog också orka. Argument som "De tjänar mycket ändå", håller inte. Det handlar alltid om att tjäna mest på det man tillverkat.

Folk påstår även att Samsung levererar processorer till Apple, vilket jag har för mig stämmer. De undrar hur det skulle bli om Samsung drog in sina processorer. Förmodligen skulle Apple behöva byta leverantör och Samsung skulle endast förlora pengar. Btw, jag tror inte att de som designar telefonerna hos Samsung sitter vid samma skrivbord som processorkillarna. Samsung är inte ett företag bestående av 5 medelålders män som arbetar från en röd lada på den svenska landsbygden.

Vissa undrar hur de ska göra istället... HTC är ju ett bra exempel. Nu säger jag inte att de ska kopiera HTC istället, men visst fan går det att hitta på något eget.

Enligt mig är det en bunt fanboys här som förnekar allt som är självklart.

fanboys knappast, däremot hatar nog de flesta apple som skriver det inklusive mig men det är väl bara naturligt. Men hur de kan finnas så många apple älskare på detta forum är för mig en gåta. Någon som har teknikintresse borde inte vilja ha en maskin med miljoner spärrar och ha det enklaste meny systemet. Det ska inte vara lätt. Men framförallt borde man inte vilja betala dubbla priset för samma grejer. Nu pratar jag mest om datorerna inte telefonen. Men apples sätt som företag borde få ens principer att sätta stop för att köpa även telefonen. Framförallt när de finns bättre telefoner som är billigare tex nokias n8.

Edit: mitt inlägg tidigare togs tydligen bort men. F*n för dig sundellxD Du fick precis en applehatar kamarat att gå rätt ner i vulkanen ..!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Nej
44.3%

Allvarligt? Sweclockers läsare måste ha en grav syndefekt för att inte se likheten. Klart som f*n samsung har kopierat designen.

Skrivet av Teknocide:

De har inte kopierat, de har förädlat den.

Jag skulle också vilja säga att de inte har kopierat designen, per se. De har självklart inspirerats av den, det är ju ändå ett vinnande koncept. Att inse är att Apple har satt standarden för smartphones, och det är naturligt att andra vill efterlikna det så mycket som möjligt. Det är förstås bra om alla mobiler fungerar på liknande sätt, då känner vi snart igen oss i all ny teknisk miljö. Samtidigt är diversitet något att sträva efter, och man kan tycka att Samsung borde ha satt sig ned och riktigt gnuggat geniknölarna för att komma fram med ett nytt revolutionerande koncept. Som sagt, det är svårt, ty alla vet hur en iPhone fungerar, det är enkelt. Varför inte efterlikna?

Sedan ser ju Apple att de faktiskt kan vinna det här, och då får de en del $$$, så att säga

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

nope tyvärr inte för iphone 3g kom någon månad innan samsung omnia kom.

Du vet att det inte är ovanligt att lurarna tar ett år att utveckla, va?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Alla highend smartphones ser mer eller mindre likvärdiga ut, det är ett stort jävla skärm med ett skal omkring, vad förtjänar man sig egentligen?
Som vanligt lever Apple på stämningar och deras värdelösa varumärke som de får sålt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

^^ heh... Nej, då det iofs är sant, men de andra punkterna kvarstår. De var iofs ganska så tidiga med att HEMSKÄRMEN var fylld med ikoner i rutnät.

Hemskärmen var fylld med ikoner på min gamla Nokia också, och det var innan det ens fanns färgskärmar. Det som visas på bilden är en variant på en hemskärm, det går lika bra att fylla dessa 5 med widgetar om man föredrar det.

Skrivet av Murpie:

Du kan väl inte mena att du förnekar likheterna?

(Jag gillar heller inte Apple)

Bättre att fokusera på skillnaderna i det här fallet. Det är bara att inse att Apple inte var först med en stor skärm, svart och kromade lister. Samsung har vidarearbetat sitt tidigare designkoncept och resultatet är en platt mobil med stor skärm och kromade lister. Att det sammanfaller med Apples iPhone behöver inte betyda ett smack. Om båda mobilerna skapats av duktiga designers kommer de att vara lika varandra - det är den optimala designen idag.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FightClub:

Smaksak. Jag gillar färger. Finns ingen telefon vars färger kommer i närhet av sAMOLED, speciellt svärtan. Existerar inte på en mobiltelefon. Har jämfört Nokias AMOLED, första AMOLED som också är från Samsung (Nexus One, HTC Desire), med sAMOLED. sAMOLED är klart oslagbar. Ifall du överväger om du ska fortsätta övertyga mig eller någon annan om vad som gör en skärm bra, kom ihåg att det är en SMAKSAK.

Nu var det ju inte heller så att jag slog mig för bröstet och skröt om Retina display utan snarare att personen jag svarade ansåg att det fanns många bättre och då ville jag ha en konkret exempel (folk älskar att hitta på "fakta" på dessa typer av forum).
Själv måste jag anse att sAMOLEDen som sitter i galaxyn har lite för dålig dpi, den ser betydligt mer pixlig ut än retinan. Rent färgmässigt måste jag säga att de är väldigt lika. Galaxyn har dock möjlighet att göra skärmen något mer upplyst om man gillar det. Galaxyn trycker även lite väl hårt på vissa färger vilket enligt mig kan få en del fotografier att se lite konstiga och orealistiska ut.
http://www.engadget.com/photos/iphone-4-vs-samsung-galaxy-s-d...
är en jämförelsebild, relativt inzoomad (du kan klicka dig vidare, 13 bilder totalt).
Här är hela jämförelsen: http://www.engadget.com/2010/06/24/iphone-4-retina-display-vs...

Men annars håller jag med dig, slutgiltigen är det ju en smaksak, man kan dock inte komma ifrån att Retinan har en bättre pixeltäthet.

Skrivet av RainesX:

Är inte skärmen i iphone4 en vanlig ips med hög pixeldensitet? Så någon retina är det väl egentligen inte om man skall vara petig? Såvida den inte är perfect och är 100% efter vad mänskliga ögat kan se.
Men jag kan ha fel.

Nu referade ju jag till att skärmen faktiskt heter Retina display och inget annat. Sedan vad som är 100% efter vad ögat kan se är ju även en personlig sak, men jag tror att Iphone4s retina har högst dpi av någon mobilskärm just nu (obs TROR, motbevisa mig gärna)

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

stämningar hit och dit, bara i USA...

jag börjar bli lite smått irriterad av hur man skriver iphone, på iphone förpackningar står det klart och tydligt iPhone medan medier skriver Iphone eller IPhone...