Recension: Eksit Fanbus Controller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungMackan
asså på en sån där simpel borde du kunna ha typ en hel massa watt innan de börjar lukta bränd plast

Som jag fattade så sitter det en varierbar späning till vare fläkt när man kör i low effekt läget där av begränsningen ...
(som man kan ställa in separat)

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av back
Bättre att göra en egen... kostar typ bara 100 kr och det är ju inte speciellt svårt heller. Tar ju typ bara en timme att bygga!

Håller med, jag gjorde en som växlar mellan 12 och 7 volt (då slipper man motstånd/potentiometrar och sån effektförlust) med lite fina lysdioder och annat lull-lull.
Kostade inte många kronor: en 3-vägs kontakt per fläkt, 2 lysdioder per fläkt, en kopplingsplint/sockerbit, ett motstånd per diod, en frontpanel och en strömkontakt samt lite kabel.
Ska se om jag orkar rita ett kopplingsschema, om någon är intresserad dvs?

/Anders

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erixon

Som jag fattade så sitter det en varierbar späning till vare fläkt när man kör i low effekt läget där av begränsningen ...
(som man kan ställa in separat)

Det stämmer alldeles utmärkt

Permalänk
Medlem

pinnarna sticker ut 1.5cm fick jag reda på från Eksitdata nu är frågan hur man ska mäta det på chiftec-lådan.

Edit: det kvittar väl vilken effekt det är på varje fläktuttag jag menar en fläkt tar väl högst 2 watt eller något liknande

Visa signatur

XP Barton 2500+@2200MHz / Abit NF7-S ver 2.0 / 2x512 MB pc3200 DDR/ 2x80GB westerndigital/ IBM 180GXP 120GB / ATI Radeon 8500 / Chieftec DX-01B-D / Nec FE950+ /Soundblaster Audigy 2 / Acer brännare 16x10x40x / pioneer DVD 116 / Antec Trueblue 480watt / nec nd-1300

Permalänk
Medlem

Håller med, jag gjorde en som växlar mellan 12 och 7 volt (då slipper man motstånd/potentiometrar och sån effektförlust) med lite fina lysdioder och annat lull-lull.
Kostade inte många kronor: en 3-vägs kontakt per fläkt, 2 lysdioder per fläkt, en kopplingsplint/sockerbit, ett motstånd per diod, en frontpanel och en strömkontakt samt lite kabel.
Ska se om jag orkar rita ett kopplingsschema, om någon är intresserad dvs?

/Anders
-----------------------------------------------------------------------------

det skulle va bra men jag skulle gärna vilja växla mellan 7 / 14 volt

det borde väl gå ? eller hur

Visa signatur

"Inget är så sällan så dåligt att det inte kan bli sämre"

ICQ 121622050

Permalänk

Varför inte bara göra en egen simpel jävel så de inte spelar nån roll hur saftig fläkt du har ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XspawnX

det skulle va bra men jag skulle gärna vilja växla mellan 7 / 14 volt

det borde väl gå ? eller hur

Lite jobbigt att få 14 volt när man bara har 12 (och 5) volt ur nät-agget.

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungMackan
Varför inte bara göra en egen simpel jävel så de inte spelar nån roll hur saftig fläkt du har ?

För att jag är lika hurtig på att bygga saker som gunde svan är på snowboard.

Permalänk

Fan, Gunde på snöbräda – rätt mycket kuligare än Gladiatorerna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket bra recension

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Men en sån där måste man ju nästan köpa, vill åxå ha det smidigare att höja och sänka varvtalet på fläktarna, helt ok pris för en sån som mig som inte kan "bygga" såna där prylar.
Synd bara att den inte fanns i den klassiska tråkbeige eftersom min låda är i den färgen...:(

Visa signatur

Jag har konverterat till Macismen och där tänker jag förbli.

Permalänk
Medlem

Lite frågor:

Har 2 fläktar, fram o bak som låter ändå när har på lägsta hastighet. Därför vill jag stänga av dom helt o hållet när dom inte behövs.
Med Off på controllern, betyder det att man stänger av fläktarna helt då?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Lite frågor:

Har 2 fläktar, fram o bak som låter ändå när har på lägsta hastighet. Därför vill jag stänga av dom helt o hållet när dom inte behövs.
Med Off på controllern, betyder det att man stänger av fläktarna helt då?

Off betyder av, kan det betyda något annat?