Permalänk
Medlem

mining dator.

Jag sitter och funderar om det är värt att köpa en mining dator.

Har just nu detta ihop plockat:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/444447/dator

Sedan köpa 2st HD5870
Skulle denna klara av det?
http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-...

Ser det bra ut eller vad behöver jag ändra?
Är det värt att köpa en mining dator runt 5-6k?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Permalänk

Pratar du om en dator för data mining eller ska du ha en dator för mining i tex wow?

Permalänk

Han menar säkerligen Bitcoin-mining

Det du plockat ihop ser bra ut och nätaggregater kommer med lite marginal att klara det. Dock rekommenderar jag att du tänker om grafikkortsvalet; Skulle det inte vara bättre att skaffa dubbla 5850? De drar mindre ström (din eller din farsas elräkning lider mindre), och du tappar knappt någon effektivitet alls. På "bitcoin mining hardware comparison" sidan så skulle det betyda att 2x5850 är 695-725 MH/s medans 2x5870 är 780-800 MH/s. Nästan omärkbar skillnad, och mycket billigare!

Sedan kan man ju alltid bolla med lönsamheten. Det finns vissa som är negativa, andra positiva, och det finns inget säkert svar om du kommer att tjäna ihop allt igen som riggen kostat. Själv har jag beställt ett till 5830 med pengar jag tjänat från mining för fortsatt mining. Vissa tycker det är dumt, andra har uppmuntrat mig till det. Vad du gör är upp till dig. Lycka till!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

du kan spara 300 kr på att köra ubuntu från ett usb-minne

Permalänk
Medlem

En miningdator för 5-6k kommer i dagsläget ta månader att betala av och framtiden är oviss.

Räkna inte med att tjäna på det utan se mining mer som en möjlig rabatt på det du köper och skiter det sig halvvägs med lönsamheten så täcker förhoppningsvid andrahandsvärdet upp förlusten.

Glöm inte Watt/Mhash i dina beräkningar, jämför Mhash på korten med hur mycket ström de kommer dra med de klockinställningar du planerar. Valutan kommer troligtvis inte stiga lika snabbt som svårighetsgraden så det kommer komma en tidpunkt då mining kostar mer än elen, då kan endast de med optimerad Watt/Mhash fortsätta mina.

Med 1,5kr/kWh (pris+nätavgift ca) blir 1 Watt = 1kr/mån som du kan använda i dina beräkningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsvo:

En miningdator för 5-6k kommer i dagsläget ta månader att betala av och framtiden är oviss.

Du menar år, eller hur? Om det gick att betala av en hel dator på ett par månader vore det inget snack om saken. Med dagens lönsamhet, utan att ta kommande svårighetsökningar i bektandande, betalar du inte ens av ett grafikkort på ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av triplea:

Du menar år, eller hur? Om det gick att betala av en hel dator på ett par månader vore det inget snack om saken. Med dagens lönsamhet, utan att ta kommande svårighetsökningar i bektandande, betalar du inte ens av ett grafikkort på ett par månader.

Nja jag menade månader speciellt utan att ta hänsyn till kommande svårighetsökning. 700 Mhash = 0.46 BTC/24h = 14BTC/mån = $238/mån = 1600kr/mån

Nu verkar svårigheten sakta ner också men hur det än går kan man som ett kul exempel dra till med 20% mindre pengar i månaden.

1600
1280
1024
819
= 4723kr på 4 månader

Permalänk

Hur och var kan man hämta ut pengar från sina bitcoins?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Men säg att det inte blir lönsamt ed bitcoin om ett tag, kan han inte då för pengarna han sparat köpa en bättre prolle och vips så är det en spelburk? På så sätt har han någonting att använda den till senare.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsvo:

Nja jag menade månader speciellt utan att ta hänsyn till kommande svårighetsökning. 700 Mhash = 0.46 BTC/24h = 14BTC/mån = $238/mån = 1600kr/mån

Det finns löpande kostnader också. Strömmen som driver datorn kostar pengar. Som skrevs ovan, om strömmen kostar 1.50kr/kWh blir effekten i watt ungefär månadskostnaden i kronor. Den diskuterade datorn lär dra ungefär 500W, alltså 500kr i månaden. Om dina uppskattningar i övrigt skulle stämma, skulle överskottet bli:
900kr första månaden
780kr andra månaden
524kr tredje månaden
319kr fjärde månaden
155kr femte månaden
24kr sjätte månaden
-81kr sjunde månaden
Totalt 2702kr i överskott innan det blir olönsamt. Att göra så långa kalkyler är dock knappt mödan värt. Ingen vet hur framtida svårighetsökningar kommer att se ut, och ingen vet heller vad som händer med växelkursen.

Permalänk

Tänk på att grafikkortet slits med.