D-link dir-655 tappar kontakt, mitt fel?

Permalänk
Medlem

D-link dir-655 tappar kontakt, mitt fel?

Hej! köpte en d-link dir-655 för bättre prestanda hos mina föräldrar, problemet är att min mamma tappar kontakten med routern med jämna mellanrum!

såhär har jag konfigurerat hemmet:

modem: netgear ---> (WAN: NYA dir-655 LAN): ----->(WAN: d-link dir 635 LAN:) ------->Pappas dator
modem: netgear ---> (WAN: NYA dir-655 LAN:) ------>(LAN: d-link 504 (DCHP disabled)WIFI:------->systerns dator
modem: netgear ---> (WAN: NYA dir-655 LAN:) ------>Mammas dator

Grejen är att jag misslyckades fixa så pappas dator agerar som switch fast jag stängde av dhcp och ändrade ipadress, så den fick få internet via WAN från dir-655 LAN

systerns d-link gick bra (tror jag, kanske det som är problemet? kan inte testa nu jag planerar här nu nämligen hur jag ska göra vid nästa besök)

Vilket fall som helst verkar det som att det bara är mammas dator som strular, när hon inte kan surfa så drar hon ut nätverkssladden och stoppar sen i den igen och då fungerar det. Jag använder den nätverkssladden jag fick med routern och jag får då Gigabit-uppkoppling med routern. nätverkskortet är nvidia.

Så frågan som jag helst vill ha svar på: Är det datorns nätverkskort (hårdvaru/mjukvaru) eller är det Routern som det är fel på?

Är det så att routern flippar ur för att en lanport har 100 mbps och en annan 1000mbps?

eller är det hela min konfiguration av nätverket som spökar?

kanske byta sladd till 100mbps? kanske nån inställning i routern?

TACK:)

Permalänk
Rekordmedlem

varför en sån massa burkar, är det något planerat eller är det nått som blivit kvar, annars bör du koppla bort 635 och 504 o prova igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur du tänkt? Dir-655 har 4 Lan-portar. Koppla datorerna direkt till dessa portar. Plocka bort dir-635 och d-link 504. Förstår inte vad dessa har där att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av czan:

Förstår inte riktigt hur du tänkt? Dir-655 har 4 Lan-portar. Koppla datorerna direkt till dessa portar. Plocka bort dir-635 och d-link 504. Förstår inte vad dessa har där att göra?

Hehe, de bor på landet så därför har vi det så, switch går inte därför har jag flera routrar, pappas dator ligger i en annan byggnad, och syrran får inte kontakt med 655.

Men det var inga problem med den gamla routern , köpte ny för kontakt med den nya skrivaren trådlöst.

Men jag börjar gissa att det är gigabitlinan som är problemet, nic drivers eller kompatibilitetsproblem router och dator med giglina, ska ställa om till 100 mbps eller byta sladd som inte stödjer 1000mbps.

Dock kommer jag störa mig, vill veta om det är router eller dator som är problemet, annars ska jag ha pengarna tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte lätt att bara gissa vad som är felet. Med största sannolikhet är det något mellan dina routrar som är inkopplade.
Testa att koppla ur dom, och flytta den datorn som krånglar, direkt till routern som du köpte. Fungerar det ?
Om det fungerar ja då minskar sannolikheten att det är fel på routern.

Du får börja felsöka grundligt om du skall kunna hitta felet. Just nu enl ditt kopplingsschema är det alldeles för många prylar kopplade på väldigt konstigt sätt.
I grund och botten skall DHCP vara avstängd på alla routrar utom en!
Därefter skall du sätta IP-adress på de övriga routrarna som ligger utanför DHCP servern, så att du inte får en krock mellan utdelade IP nummer.(Detta hände mig).

Permalänk
Inaktiv

Gör om gör rätt. För många routrar. Om det behövs skaffa range extenders istället eller några bra antenner. En D-link 655 klarar lätt 600Meter med bra antenner. Snålheten bedrar visheten...

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte en switch fungera? Som du har beskrivit så finns det ingen anledning att ens ha mer enheter än modem+router så länge avstånden inte är längre än 100m och t.o.m. då ska det väl finnas kabel repeaters?

Permalänk
Medlem

nä men det är för det trådlösa, alla har mer än en dator these days. laptop och stationär.

thats why. dock fungerar det för morsan nu med hjälp av det trådlösa. det kringgår inte problemet men det får väl duga.

Permalänk
Rekordmedlem

För att få trådlös anslutning använder man accespunkter, eller så ställer man in i en "router" så att den endast går som accespunkt, har du dubbla (eller fler) nat o dhcp igång blir det problem. har du koll på det? det kan även bli konstigt om du har samma ssid o mixar näten med en massa "automatiska hemmaprylar" ser man olika radiolan från nån annan punkt eller är de helt i radioskugga för varandra ?
Jag tror att ni har problem med nått sånt, ni måst konfigurera det här manuellt om ni kör med hemdelar och främst tänka på hur dhcp nat & ssid påverkar varandra, kanske även vilka kanaler som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

Hej! köpte en d-link dir-655 för bättre prestanda hos mina föräldrar, problemet är att min mamma tappar kontakten med routern med jämna mellanrum!

såhär har jag konfigurerat hemmet:

modem: netgear ---> (WAN: NYA dir-655 LAN): ----->(WAN: d-link dir 635 LAN:) ------->Pappas dator
modem: netgear ---> (WAN: NYA dir-655 LAN:) ------>(LAN: d-link 504 (DCHP disabled)WIFI:------->systerns dator
modem: netgear ---> (WAN: NYA dir-655 LAN:) ------>Mammas dator

Grejen är att jag misslyckades fixa så pappas dator agerar som switch fast jag stängde av dhcp och ändrade ipadress, så den fick få internet via WAN från dir-655 LAN

systerns d-link gick bra (tror jag, kanske det som är problemet? kan inte testa nu jag planerar här nu nämligen hur jag ska göra vid nästa besök)

Vilket fall som helst verkar det som att det bara är mammas dator som strular, när hon inte kan surfa så drar hon ut nätverkssladden och stoppar sen i den igen och då fungerar det. Jag använder den nätverkssladden jag fick med routern och jag får då Gigabit-uppkoppling med routern. nätverkskortet är nvidia.

Så frågan som jag helst vill ha svar på: Är det datorns nätverkskort (hårdvaru/mjukvaru) eller är det Routern som det är fel på?

Är det så att routern flippar ur för att en lanport har 100 mbps och en annan 1000mbps?

eller är det hela min konfiguration av nätverket som spökar?

kanske byta sladd till 100mbps? kanske nån inställning i routern?

TACK:)

Kör Syrran trådlöst?
Dom länkar jag kunde hitta på 504:an är att det är en gammal get från 2002 som inte har wifi ens, däremot har Farsans 635:a det. Så din beskrivning borde tyda på att Syrran ansluter till Farsans Wifi på 635:an.

Den nya 655:an har enligt info inte stöd för 802.11b (enbart g). Edit: Specs PDF-länk
Kanske är det så Syrrans att dator är konfigurerad för b och inte får kontakt med den nya 655:an? (har hon b borde hon ha möjlighet att välja g)

Om den nya 655:an är lämpligt placerad sett från Farsans datorbyggnad så borde du koppla så här:

655:an---Ethernet-->Morsan (för stabil uppkoppling med Gigabit använd minst Cat5e kabel alternativt begränsa hastigheten i hennes Nätverkskort till 100Mb/s).
......WiFi ....Farsan borde skaffa ett trådlöst nätverkskort (med antenner på om det är långt dit och/eller tjocka/betong väggar) och ansluta till 655:an (i annat fall en lång kabel).
......WiFi ....Syrran ansluter direkt till 655:an med 802.11g protokoll.

Summa summarum: Endast 655:an behövs.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan kolla vilket ssid som en dator ansluter emot trådlöst om du inte vet det säkert, man kan även logga in i routern och kolla på vilka enheter som är anslutna, 802.11b är gammalt bös , men vissa b lägen borde ingå i g.
a och n däremot går att köra separat, det spelar kanske inte så stor roll men b är antikt och sänker farten för alla i nätet om det är nån som har en sån enhet igång.
Det var intressant det där om 504an den verkar ju inte ha radio enligt databladen, jag tänkte inte på det innan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.