Unlimited Detail tillbaka – ny grafikmotor lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Medlem

Asså, deras uppfinning är väl säkert asbra med atomer och jag tror säkert det i framtiden kan revolutionera fysikmotorerna (klyva molekyler istället för polygon-samlingar) men att göra snygg grafik går ju redan. Se bara filmen Avatar. Problemet är väl att det inte finns grafik kort som klarar av att presentera det i realtid och istället måste allt renderas i timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Asså, deras uppfinning är väl säkert asbra med atomer och jag tror säkert det i framtiden kan revolutionera fysikmotorerna (klyva molekyler istället för polygon-samlingar) men att göra snygg grafik går ju redan. Se bara filmen Avatar. Problemet är väl att det inte finns grafik kort som klarar av att presentera det i realtid och istället måste allt renderas i timmar.

Jo, men det fina är att denna enorma mängden "atomer" i demo videon kördes software i 20FPS..Tänk samma med grafikkort och ännu mera upphottat. Du kommer få "avatargrafik" på ditt 6970.

Om jag nu förstått det rätt

Permalänk

Problemet med den där tekniken är att det inte går att animera någonting som använder den där tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grontoankan:

Problemet med den där tekniken är att det inte går att animera någonting som använder den där tekniken.

What?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt mycket bättre än "hackig" tesselation. Tesselation hackar ju ungefär som modelswapping gör.
Ser fram emot vad de lyckas skapa på ett år till

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

ska jobba på ett företag i höst som laserscannar natur och stora lagerlokaler med grym precision.
De kör också point cloud-data på sina grejer. Grym teknik!

Man kanske skulle presentera företagen för varandra, och sen köpa massa euclideon aktier

Permalänk
Medlem

Notch gjorde en post på sin blog om detta, http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam vilket förklarar lite problemen med den här tekniken och att det är långt ifrån unikt eller nyskapande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigdata:

du har rätt i det men sen tog det stopp i din vidare tanke på detta tror jag.
Jag "tror" att värre, bättre, häftigare grafik är enklaste sättet
att sälja ny dynga på snabbaste tid.
Grafiken/datorkraft i spel har hållit hög klass de senaste åren anser jag så det det kanske är dags att leverera något nyare än "coolaste grafiken" eller?

Förstår inte hur du tänker..

Jag håller med om att de flesta spelen är ren dynga. Men jag ser inte hur detta gör det varken bättre eller sämre?

Permalänk
Medlem

Verkar intressant och lär nog komma snart nog... MEN... bara spelutvecklarna inte hamnar i samma sits som film-makarna för några (oki, många) år sen och skippar story, innehåll och sånt för att bara fokusera helt på grafiken (tänker StarWars ep.1)

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Grymt! De har alltså kommit på ett sätt att rendera "point cloud-data" effektivt och hanterar grafik-ut som databas-sökningar vad det verkar. För statisk grafik kan det här nog vara något av en revolution men för spel vette tusan än. Vad jag förstått så är problemet med point-cloud-objekt kontra polygon-objekt att det kräver sjukt mycket mer datakraft att animera ett point-cloud-objekt än ett polygon-baserat objekt, det är många fler datapunkter att beräkna helt enkelt. Eller finns det lösningar på detta? De snackade bl.a. om polygonkonvertering i videon, typ att scenen är gjord i polygoner men renderas som point-cloud... Jaja, man får se vart-hän det bär, oavsett kommer det ta ett par år till.

Hade varit grymt att ha point-cloud-kvalitén med föränderlig ("levande") grafikdata på en server som alla kunde plocka ifrån, istället för som dagens system där alla har statisk grafikdata lokalt. Dock krävs det ju endel av internetuppkopplingen då... 1920x1080x32x60 (pixlarna på skärmen gånger färginfo gånger bildfrekvensen) = 3,98Gbit/s plus lite kontrolldata, det är vad jag kallar bredband! men inte omöjlig om ett par år!
Ha! om vi kommer dit kan Tad Williams "Otherland" byggas, det behövs bara lite neuro-kopplingar till paketet

felstafat mm.
Permalänk
Medlem

Kan någon som vet förklara vad skillnaden är mellan point-clouds och voxlar?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Kul men räkna med några år!

Kul att det går framåt, undrar hur crysis två gjordes isåfall, Cryengine 2 som skulle vara så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Kan någon som vet förklara vad skillnaden är mellan point-clouds och voxlar?

Jag skulle satsa på att "point-clouds" är grunddatat (likt polygoner + yt-bilder är idag) och sedan är Voxlar och Euclideon-motorn är två olika sätt att rendera detta data så det blir en bild på skärmen (jag har förstått det som att även Voxlar använder point-cloud data). Fast jag gissar mest...

Edit:
Där hade jag fel!
En voxel är en "volumetric pixel" (se http://en.wikipedia.org/wiki/Voxel). Tänk Minecraft
En punkt i ett point-cloud borde kunna vara en oändligt liten voxel alltså, eller nått sånt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Asså, deras uppfinning är väl säkert asbra med atomer och jag tror säkert det i framtiden kan revolutionera fysikmotorerna (klyva molekyler istället för polygon-samlingar) men att göra snygg grafik går ju redan. Se bara filmen Avatar. Problemet är väl att det inte finns grafik kort som klarar av att presentera det i realtid och istället måste allt renderas i timmar.

Det tog över en månad för 40000 cores o 104 terabyte minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Att lagra allt som punkter är fullstängt orimligt. Lyssna bara på hur många punkter han säger att ön innehåller (triljoner = miljard miljarder), och tänk att varje punkt måste ha 3 koordinater, där varje koordinat utgörs av några byte. Vi talar alltså om data i storleksordningen över en miljard gigabyte (en miljon terrabyte) bara för den där ön...

De måste alltså lagra data på ett annat sätt, troligen som polygoner och sedan konvertera den till punkter (vilket han ju säger att de gör nånstans). Frågan är bara hur de påstår sig kunna skapa info från ingenting? Om rådatan är polygoner så blir det ju inte bättre av att man konverterar den till punktmoln...

Det enda kan jag tänka mig skulle ge mer info ju mer man zoomar är om man använder vektorbaserad grafik. Speciellt intressant vore det ju att använda sig av vektorer i högre dimensioner, förslagsvis 2:a och 3:e graden för att på så sätt beskriva objekt med styckvis kontinuerliga funktioner (dvs splines). Det är ju bra mycket bättre än kantiga polygonnät. Splines med hög detaljrikedom och variation/många delintervall blir ju i och för sig praktiskt taget punkter, men åtminstone kan man slippa modellera stora svepande geometrier med punkter.

EDIT: Som någon sade, NURBS är förmodligen en bra ide.

Man kan vinna mycket på att beskriva viss typ av geometri (t.ex. cirkulära krökta föremål) med färre punkter (dvs färre hörn i polygonerna) men med högre ordning av funktioner mellan dessa punkter. Det är däremot inte nån bra idé att enbart använda sig av hörn/punkter. (Där tror jag att jag fick fram min tanke på ett enklare sätt.) Att sedan bara söka av och hantera den delen av modellen som visas på skärmen är ju rätt bra. Man behöver inte hålla hela modellen i minnet som i t.ex. CAD.

Grafiken består av en massa instanser av ett fåtal unika föremål. Det är en av sakerna han glömmer nämna i videon. Det är mycket snack om att man kan göra 100 000 kopior av ett föremål men hur är det om man vill ha 1000 unika föremål? Nej då går det inte.
Animation funkar heller inte.
Det här är bluff och båg, förstår man sig på datorgrafik inser man detta ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Minecraft klarar ju att lagra stora mängder punktdata, så varför skulle inte denna motorn göra det? Har för mig att skaparen av atomontage motorn sa att han med hjälp av gruppering kunde få ner varje punkts datamängd till runt en byte.

Skickades från m.sweclockers.com

vad Notch har att säga om detta:
http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Kan någon som vet förklara vad skillnaden är mellan point-clouds och voxlar?

Voxlar är celler i ett 3-dimensionellt rutnät/grid (som en 3D-bild), i varje voxel sparas typiskt ett eller flera värden. En voxels position i världen anges implicit av gridens storlek, dess position (i, j, k) i griden samt gridens position i världen. För att spara plats och öka hastighet så brukar man använda någon form av accelererande datastruktur för att t.ex dra nytta av toma utrymmen, därav termen "sparse".

Med partiklar, vilket jag antar menas med point clouds sparas varje punkt explicit (x, y, z). För att snabba upp sökningar i stora point clouds används ofta någon form av accelererande datastruktur, t.ex. Octree/kd-träd eller hash-grid.

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Skrivet av Robin2:

Hej då Tesselation. Du kommer inte bli saknad.

Sannerligen

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Notch gjorde en post på sin blog om detta, http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam vilket förklarar lite problemen med den här tekniken och att det är långt ifrån unikt eller nyskapande.

Citat:

In reality, you will need way more than just one byte of data per voxel to do colors and lighting

Det där stämmer inte och är helt åt helvete fel. Men minescape är väll det mest inoptimerade spelet någonting så förstår om han behöver mer än en byte per styck av sina "elefantvoxlar" hans är väll uppbyggda av 12 polygoner eller något dumt.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Sannerligen

Ni som attackerar tessellering bör tänka på att i stort sett varje hollywood-film, pixar-rulle och reklam renderas med REYE's-baserad mjukvara som bygger på tessellering! Det är något som använts sedan 80-talet och möjliggjort allt ögongodis vi är vana vid. Att vi nu fått hårdvarustöd för tekniken är inte fyskam!

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Det där stämmer inte och är helt åt helvete fel. Men minescape är väll det mest inoptimerade spelet någonting så förstår om han behöver mer än en byte per styck av sina "elefantvoxlar" hans är väll uppbyggda av 12 polygoner eller något dumt.

På vilka punkter faller det?

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Nu kan man snart börja snacka om riktigt fotorealistiska spel.
Jag har som stört mig på att vi har visserligen kommit jättelångt i utvecklingen, men vi kan ändå inte få ett träd att se ordentligt ut.
Synd att videon bara är i 480p...

Vad sitter du och säger? Den är ju i 1080p..

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakorp:

På vilka punkter faller det?

Bland annat det jag citerade, man kan lagra massor av voxlar per byte. Sen är ju hela hans beräkning av hur storleken på ön ganska knasig. Det är ju lixom ingen ö i minecraft. Sen räknar han med ca en halv miljon voxlar per mm/2 och jag är tveksam att ens det högsta stället på ön har så många voxlar. Modellerna är ju lixom helt tomma inuti och voxlarna sitter på ytan, de är inte fyllda av voxlar som han verkar tro. Han är inte Modest över huvudtaget i sin beräkning när han överdriver allt helt åt helvete.
Om han gjorde samma beräkning på till exempel atomontage skulle han komma fram till att de också också var scam

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Bland annat det jag citerade, man kan lagra massor av voxlar per byte. Sen är ju hela hans beräkning av hur storleken på ön ganska knasig. Det är ju lixom ingen ö i minecraft. Sen räknar han med ca en halv miljon voxlar per mm/2 och jag är tveksam att ens det högsta stället på ön har så många voxlar. Modellerna är ju lixom helt tomma inuti och voxlarna sitter på ytan, de är inte fyllda av voxlar som han verkar tro. Han är inte Modest över huvudtaget i sin beräkning när han överdriver allt helt åt helvete.
Om han gjorde samma beräkning på till exempel atomontage skulle han komma fram till att de också också var scam

rätta mig om jag har fel men en byte är 8 tecken ... å detta ska du spara massor av voxlar i ?

Sedan så är både minecraft och atomontage voxel motorer (polygon/voxel hybrid motor i atomontage) inte Pcloud motorer.
Och voxelmotorer är inget nytt ...det fanns i command & conquer 2 red alert 2 ,,,,deltaforce 1 och 2 ...bara för å nämna några ...

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZOiDVOiD:

rätta mig om jag har fel men en byte är 8 tecken ... å detta ska du spara massor av voxlar i ?

En bit kan anta värdet 0 eller 1. En byte innehåller 8 bitar och kan således anta ett värde mellan 0 och 255. En byte i sig innehåller alltså inga tecken utan binär data.

Permalänk
Medlem

ja jo jag vet vad en bit är han pratar fortfarande om å spara massor av voxlar på utrymmet av 8 bitar ....vilket jag betvilar mer än lite

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

ja jo jag vet vad en bit är han pratar fortfarande om å spara massor av voxlar på utrymmet av 8 bitar ....vilket jag betvilar mer än lite

man kan göra det genom att gruppera likadanna punkter som ligger bredvid varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

ja jo jag vet vad en bit är han pratar fortfarande om å spara massor av voxlar på utrymmet av 8 bitar ....vilket jag betvilar mer än lite

Det går lika bra att spara massor av voxlar per bit också, och det får du betvivla hur mycket du vill!

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Det går lika bra att spara massor av voxlar per bit också, och det får du betvivla hur mycket du vill!

Förutsatt de är av samma värde eller tomma, gissar jag? Annars låter det ju väldigt spännande o du får gärna berätta mer. Ska också bli spännande att höra hur de deformerar point clouds utan att hål uppstår.

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem

nåja, det är väldigt komplex detta, men tyvärr finns det ingen här som kan vare sig skjuta ner denna fågel, eller påvisa något bättre.
Alltså, Går det animera? ingen som sett något
Går det kombinera med polygons?
Är detta samma som Voxels?

Egentligen är det inte mycket fakta vi fått fram, kanske FZ vet mer...
*klick*