Permalänk
Medlem

Jag har klockat en pII:a

Som topic säger!!!!

jag satt på och läste i kylning/överklockning igår och fick se en tråd om ännu ett försök att klocka pII:or

länk till tråden

i den så fanns det en annan rolig länk som jag aldrig har sett tidigare : http://www.tomshardware.com/cpu/98q2/980514/index.html
en artikel om att man höja bussen från 66 till 100 med ett enkelt ingrepp, genom att tejpa över pinne B21!

letade fram en gammal 233:a med 66buss som jag hade liggandes.

testade lite och tejpade, det höll inte, testade modellfärg (stod i artikeln att det kunde funka) men inte heller det höll, färgen gled av när man satte ner prollen i sloten.
tillsist vart det en smal remsa silvertejp och lite tippex över tejpbiten för att hålla fast den, det funkade

233/66 = 3,5 i multiplier om man ökar till 100mhz fsb så får man 100*3,5 = 350 Mhz

den bootade utan problem, startade windows och allt gick fint i ca 10 min, sen blev det bluescreen =(

kom då på att jag hade slagit av fläktarna för att inte slå fingrarna av mig när jag höll på!

låter prollen kyla ner sig en kvart, på med fläktarna, nu klarade den sig i 20 min, körde lite benchmarks, kännde att kylflänsen var skapligt varm trots 2*92mm flåsande direkt på den.

jag hämtade en termometer, tryckte dit givaren på flänsen, 35grader Idle, efter benchmarksen gick den upp i 60 sen hängde den sig.

ska plocka i lite mer fläktarna när jag kommmer hem idag

ingen superdator precis, men det är många som frågar hur man kan få en pII att gå snabbare, här är lösningen!

//
Zoccan

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Permalänk
Medlem

ja, jag har ett 440bx moderkort, kanske inte nån världsnyhet att klocka en pII:a men jag har försökt på diverse sätt i 4år!

nu är frågan hur länge man ska köra med den, plockade ju ur min 450mhz för att testa
ska få den att gå stabilt, sen åker den nog ur!

fast jag har ju allt som behövs för vattenkylning

edit : stavning + vattenkylning

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Bra jobbat!;)

Ps. Du ÄR överklockningskåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Bra jobbat!;)

Ps. Du ÄR överklockningskåt

jag vet:D

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Synd bara att det fortfarande inte spelar någon roll eftersom det där inte funkar om man har ett 440LX.

Visa signatur

2 x Xeon Mac Pro

Permalänk

Min P2 300 tuffar fram i 463 MHz (4.5x103), den vill inte riktigt i 504 som är nästa steg, har inte orkat spänningsmodda den.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Min P2 300 tuffar fram i 463 MHz (4.5x103), den vill inte riktigt i 504 som är nästa steg, har inte orkat spänningsmodda den.

problemet med mitt modekort är att man inte kan höja fsb:n stegvis,det är 66 eller 100Mhz som gäller.

jag har funderat på konstruktion av ett vattenblock nu!
kanske lite onödigt att köra vatten på en pII, men kul är det

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Hej,
kan nån förklara det här med första och andra generationens PII:er. Antagligen borde ju en PII 450 vara generation två, det är en sån jag har iaf.
Är den bättre/sämre på att klocka än första generationen?

(Jag kan inte testa för att HDDn på den datorn är kaputt och grafikkortet vägrar visa bild!)

Permalänk
Medlem

kanske kan!

första generationens pII hade 66buss, andra hade 100buss
båda har 512kb cache minne
mycket mer än så vet jag inte

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Satt också och klockade igår, och min p2 233:a tuffade på fint i 467Mhz. 3.5 x 133 (moderkortet vill inte mera).
Så nu funderar jag på att försöka införskaffa ett bättre BX-moderkort, och kanske se hur långt jag kan komma i %-ell överklockning.
233:an gör 467 med bara metallplattan som sitter på från början och en liten 40mm fläkt. Den blir knappt varm. Den är helt stabil... vart igång sen igår. Kan tänka mig att den _kanske_ kan göra 550Mhz kanske, med mer spänning och ett bättre moderkort.
Ingen som har nått till salu?

Permalänk
Medlem

Najs klockning, spannen... ser fram emot att se den processorn på ett annat moderkort med extremkylning (massa minusgrader)... mums..

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Najs klockning, spannen... ser fram emot att se den processorn på ett annat moderkort med extremkylning (massa minusgrader)... mums..

Tack
Håller på att raggar upp ett Abit BE6-2 nu.
Om det är någon som har ett liggandes, maila mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Satt också och klockade igår, och min p2 233:a tuffade på fint i 467Mhz. 3.5 x 133 (moderkortet vill inte mera).
Så nu funderar jag på att försöka införskaffa ett bättre BX-moderkort, och kanske se hur långt jag kan komma i %-ell överklockning.
233:an gör 467 med bara metallplattan som sitter på från början och en liten 40mm fläkt. Den blir knappt varm. Den är helt stabil... vart igång sen igår. Kan tänka mig att den _kanske_ kan göra 550Mhz kanske, med mer spänning och ett bättre moderkort.
Ingen som har nått till salu?

Hur fan kan du få upp den i det????
Disablat L2 cachet eller?
Vad jag vet så har vissa P2 233 P2 300 L2 cache alltså 150Mhz så därför klarar prollen i regel 300Mhz efftersom coren ej begränsar.
Sedan ska L2 cachet ha en marginal på 16% villket testat på www.overclockers.com för längesedan.
Så 333Mhz borde vara max för en P233 om den har P2 300 L2 cache.
Så hur fan nåde du 467Mhz?
Min kompis P2 233 blir nästan bärnnhet med orginal fläns å fläkt. har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Hur fan kan du få upp den i det????
Disablat L2 cachet eller?
Vad jag vet så har vissa P2 233 P2 300 L2 cache alltså 150Mhz så därför klarar prollen i regel 300Mhz efftersom coren ej begränsar.
Sedan ska L2 cachet ha en marginal på 16% villket testat på www.overclockers.com för längesedan.
Så 333Mhz borde vara max för en P233 om den har P2 300 L2 cache.
Så hur fan nåde du 467Mhz?
Min kompis P2 233 blir nästan bärnnhet med orginal fläns å fläkt. har.

Jag har faktiskt ingen aning.
Jag köpte prollen av nån kille för ett himla tag sen för en 100-lapp.
Testade först att köra den i 100Mhz buss, vilket gick fint (350Mhz).
Då körde jag utan kylfläns och utan fläkt. Den har gått som webserver i ett halvår i den hastigheten. Läste på NH att det var tävling, och kollade vad den klarade. Drog upp max på moderkortet 133Mhz, och det går fint. tyckte ochså det var skumt att den inte ens blev varm... Jag har inte disablat nån cache medvetet, men den kanske är det av sig själv? Hur kollar man?
Hur kan man kolla om processorn är felmärkt? det kanske är en annan? Men han som sålde den sa att det var en 233:a och den har en multipel på 3.5x.

Permalänk
Medlem

Den 233:an som jag satt och klockade för ett tag sen gick stabilt i 143*2.
Den vägrade att gå upp i höga Mhz men FSB var inget problem. Höll på att ramla av stolen när Spannen skrev att han fått upp sin i 467. Det kan bara inte vara sant, om så är fallet............biff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PuppaS
Den 233:an som jag satt och klockade för ett tag sen gick stabilt i 143*2.
Den vägrade att gå upp i höga Mhz men FSB var inget problem. Höll på att ramla av stolen när Spannen skrev att han fått upp sin i 467. Det kan bara inte vara sant, om så är fallet............biff.

Som sagt, är det verkligen en 233:a jag har (vilket jag är ganska säker på) så är det sant!!
Jag kan fixa lite screens + bilder när jag kommer hem idag från skolan.
Gah, jag skulle ge mycket för ett Abit Be6-2 nu

Permalänk
Medlem

Den där tejpmetoden är ju gammal som gatan Finns en guide hos tomshardware så min celeron 333@66mhz fsb har kört i 500@100mhz fsb sen tidernas begynnelse

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen

Som sagt, är det verkligen en 233:a jag har (vilket jag är ganska säker på) så är det sant!!
Jag kan fixa lite screens + bilder när jag kommer hem idag från skolan.
Gah, jag skulle ge mycket för ett Abit Be6-2 nu

Haha, inte dåligt. Du måste skicka bilderna sedan !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PuppaS

Haha, inte dåligt. Du måste skicka bilderna sedan !

I will, promise

Permalänk
Medlem

Sorry grabbar, jag har ljugit för er (och för mig själv)
Tyckte det var lite bra för att vara sant, så jag glodde extra noga på processorn och ser till min fasa "80523PY350512PE"
Det är en 350Mhz:are !!
Den nedrans killen som sålde den sålde alltså en för snabb processor! GRR!
Så helt plötsligt blev mina fina 100% till 28%
Jag går och lägger mig! bläää

Permalänk
Medlem

Haha, det var nästan för bra för att vara sant
Synd ändå..

Permalänk
Medlem

haha!

så det kan gå

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?