Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

När jobbade du med asrock då? Vet att längre tillbaks i tiden hörde asrock till asus (ett budget märke då). Nu är dom helt fristående och spyr ut egna moderkort typ:)

Men har inte sett någon jätte negativ recension om just ASrock´s moderkort.

Att en Ide kontakt saknas är inte mer än rätt. Finns ide till en flopy (vem använder det?):)

Jobbade i en datorbutik i 1 år och några månader mellan 2008 och 2009.

Och vad jag vet, och efter att ha kollat runt på nätet, så är fortfarande Asrock ett dotterbolag till Asus, så det finns fortfarande en koppling mellan dom 2.

Som jag skrev i tidigare post, jag själv bryr mig inte riktigt vad folk skriver, eller vad fakta säger om asrock, jag har sjukt dåliga erfarenheter med märket, och tar hellre något som är stabilare.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forze:

Jobbade i en datorbutik i 1 år och några månader mellan 2008 och 2009.

Och vad jag vet, och efter att ha kollat runt på nätet, så är fortfarande Asrock ett dotterbolag till Asus, så det finns fortfarande en koppling mellan dom 2.

Som jag skrev i tidigare post, jag själv bryr mig inte riktigt vad folk skriver, eller vad fakta säger om asrock, jag har sjukt dåliga erfarenheter med märket, och tar hellre något som är stabilare.

Lät som de var mer länge sen än så:) Men deras nyare kort ska funka helt ok. Hört själv om deras kort är skit, men fått veta att det är dom äldre korten.

Vad jag ser här så står inget om asus:
http://www.asrock.com/general/about.asp

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lät som de var mer länge sen än så:) Men deras nyare kort ska funka helt ok. Hört själv om deras kort är skit, men fått veta att det är dom äldre korten.

Vad jag ser här så står inget om asus:
http://www.asrock.com/general/about.asp

Nej jag vet, dock står det på Asrock Wiki att Asus står som dess Parent.

Fann också lite annan info på http://ask.alibaba.com/Q/805529376-Asrock-and-Asus-have-any-c...

Vet dock inte hur pass mycket man kan lita på det, men jag är väldigt säker på att ASrock var och är ett dotterbolag till Asus.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forze:

Nej jag vet, dock står det på Asrock Wiki att Asus står som dess Parent.

Fann också lite annan info på http://ask.alibaba.com/Q/805529376-Asrock-and-Asus-have-any-c...

Vet dock inte hur pass mycket man kan lita på det, men jag är väldigt säker på att ASrock var och är ett dotterbolag till Asus.

Jo, det är rätt klart:) heter ju as-rock:) Men ska ha gått skilda vägar och börjat göra riktiga brädor i stället för lågbudget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av LaFace:

är där någon som har erfarenhet av asrocks moderkort? har aldrig ägt ett själv. hade tänkt införskaffa ett av deras Gen 3 kort med PCI express 3.0.

men då jag i stort sett aldrig hört talas om asrock förut så tänkte jag fråga.

är de bra?
är ni nöjda?
rekommenderas märket?
nackdelar?
fördelar?

Har ett Asrock Extreme för s1156, fungerar alldeles utmärkt och vid tillfället gav det mer features för priset än något annat märke (är i stor utsträckning så nu med).
Har inget att anmärka på kortet utan det tuffar på lika bra som mina gamla Gigabyte-kort. Köpte även asrock till min ena AMD-burk och har inte haft några problem och kortet klockar rätt bra.

Skrivet av Forze:

Nej jag vet, dock står det på Asrock Wiki att Asus står som dess Parent.

Fann också lite annan info på http://ask.alibaba.com/Q/805529376-Asrock-and-Asus-have-any-c...

Vet dock inte hur pass mycket man kan lita på det, men jag är väldigt säker på att ASrock var och är ett dotterbolag till Asus.

Vad jag vet så stod Asrock på egna ben på s939-tiden och gav ut egna moderkort, ofta med specialllösningar som ingen annan hade, men kvaliteten var sisådär. Asus köpte sedan upp dem och kvaliteten blev bättre, men de släppte mest kort i budgetsegmentet. Därefter bröt sig Asrock loss igen och höjde kvalitetsnivån åter igen. I dagsläget skulle jag säga att deras moderkort är i klass med Gigabyte och Asus kvalitetsmässigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har ett Asrock Extreme för s1156, fungerar alldeles utmärkt och vid tillfället gav det mer features för priset än något annat märke (är i stor utsträckning så nu med).
Har inget att anmärka på kortet utan det tuffar på lika bra som mina gamla Gigabyte-kort. Köpte även asrock till min ena AMD-burk och har inte haft några problem och kortet klockar rätt bra.

Vad jag vet så stod Asrock på egna ben på s939-tiden och gav ut egna moderkort, ofta med specialllösningar som ingen annan hade, men kvaliteten var sisådär. Asus köpte sedan upp dem och kvaliteten blev bättre, men de släppte mest kort i budgetsegmentet. Därefter bröt sig Asrock loss igen och höjde kvalitetsnivån åter igen. I dagsläget skulle jag säga att deras moderkort är i klass med Gigabyte och Asus kvalitetsmässigt.

De var i alla fall ett smart drag att göra kvalité För jag vet många som har problem med asus med just 1155 sockeln. gigabyte går bort (dom har kvar bios utseendet) och asrock låter bäst då.

Men synd att det inte står så tydligt om dom har gått isär eller inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men synd att det inte står så tydligt om dom har gått isär eller inte.

Tro inte allt du läser på Wikipedia, massvis som står där är fel.

De har gått isär men jag orkar inte posta länkar igen, har gjort det säkert fem gånger redan så du får söka.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tro inte allt du läser på Wikipedia, massvis som står där är fel.

De har gått isär men jag orkar inte posta länkar igen, har gjort det säkert fem gånger redan så du får söka.

Nä kollat på asrocks hemsida. men inte hittat ett piss. Men om jag har ork och lust ska jag försöka hitta det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Har inte haft dom korten, men Inet tog bort dom p.g.a. de hade många DOA och RMA-fel på dom (står i Inet-tråden) så jag har i alla fall gjort det valet att jag inte vågar mig på Asrock. Det i kombination med att jag snackade med en datorkunnig kille som sa att Asrock är "skitkort" kort och gott.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nä kollat på asrocks hemsida. men inte hittat ett piss. Men om jag har ork och lust ska jag försöka hitta det.

Citerar mig själv från ett gammalt inlägg:

Enligt ASUS Sverige: "ASUS har sålt ut majoritetsägandet i Pegatron (fabrikerna) för att öppna upp för tillverkning åt konkurrerande varumärken till ASUS på notebook-marknaden. Pegatron i sin in tur är majoritetsägare av ASRock."

och enligt digitimes: "Pegatron Technology is expected to use its motherboard brand name ASRock to compete against first-tier motherboard makers and vendors including Asustek Computer after the company is spun off in July 2010, according to sources from motherboard makers.

ASRock was originally established to mainly target the entry-level motherboard market, a segment that Asustek does not cover, to allow the company to have fully coverage of the motherboard market, but after the spin-off, Pegatron is expected to use ASRock to fully advance into the mid-range and even high-end motherboard brand markets, the sources noted."

I ASUStek årsredovisning står även att ASRock och diverse andra relaterade företag inte längre är dotterbolag.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ur LGA1155 sortimentet så har Asrock väldigt bra moderkort. Klockar som monster utan vatten och rikliga med funktioner. Men det är idag, 2011. Många fortsätter att suga på sockerbiten från 2005 och klart det blir surt. Men iaf. Idag gör dom brädor med kvalitet.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

är där någon som har erfarenhet av asrocks moderkort? har aldrig ägt ett själv. hade tänkt införskaffa ett av deras Gen 3 kort med PCI express 3.0.

men då jag i stort sett aldrig hört talas om asrock förut så tänkte jag fråga.

är de bra?
är ni nöjda?
rekommenderas märket?
nackdelar?
fördelar?

är de bra? Medel
är ni nöjda? Nej.
rekommenderas märket? Nej.
nackdelar? De snålar på komponenter så brädorna rasar efter nått år.
fördelar? Priset, men dumsnålt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har ett Asrock Extreme för s1156, fungerar alldeles utmärkt och vid tillfället gav det mer features för priset än något annat märke (är i stor utsträckning så nu med).
Har inget att anmärka på kortet utan det tuffar på lika bra som mina gamla Gigabyte-kort. Köpte även asrock till min ena AMD-burk och har inte haft några problem och kortet klockar rätt bra.

Vad jag vet så stod Asrock på egna ben på s939-tiden och gav ut egna moderkort, ofta med specialllösningar som ingen annan hade, men kvaliteten var sisådär. Asus köpte sedan upp dem och kvaliteten blev bättre, men de släppte mest kort i budgetsegmentet. Därefter bröt sig Asrock loss igen och höjde kvalitetsnivån åter igen. I dagsläget skulle jag säga att deras moderkort är i klass med Gigabyte och Asus kvalitetsmässigt.

Asus startade Asrock för att kunna konkurrera på OEM och som budgetlösningar. Så du är ute och cyklar. Kvaliten är inte i klass med de du nämner. Billigare komponenter tex.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Asus startade Asrock för att kunna konkurrera på OEM och som budgetlösningar. Så du är ute och cyklar. Kvaliten är inte i klass med de du nämner. Billigare komponenter tex.

Är du säker på det? vad jag vet har dom förbättrat sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Asus startade Asrock för att kunna konkurrera på OEM och som budgetlösningar. Så du är ute och cyklar. Kvaliten är inte i klass med de du nämner. Billigare komponenter tex.

Det är du som är ute och cyklar och snackar skit. Du har uppenbarligen ingen aning om hur de nya moderkorten är byggda eller vilka delar som används. ASUS äger inte ens ASRock längre, läs tråden innan du skriver.

Dina gamla "sanningar" från 2006 gäller inte längre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Asus startade Asrock för att kunna konkurrera på OEM och som budgetlösningar. Så du är ute och cyklar. Kvaliten är inte i klass med de du nämner. Billigare komponenter tex.

Hade för mig att Asrock först fanns som fristående bolag och köptes upp sedan (men det verkar som de startades som dotterbolag till Asus), men det ändrar inte mycket. De hade halvkass kvalitet under de tidiga åren (2002-2006) och sålde då enbart budgetkort, men kvaliteten blev sedan bättre, har sedan sålts/knoppats av till ett fristående bolag Pegatron (2010 var det väl) som Asus fortfarande har intresse i och har mycket bättre kvalitet på prylarna nuförtiden och konkurrerar nuförtiden i samma marknadssegment som Asus.

Ta en titt på detta kort, på vilket sätt har de snålat in på komponenterna?
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67%20Extreme4
eller detta:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67%20Extreme6

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Har inte haft dom korten, men Inet tog bort dom p.g.a. de hade många DOA och RMA-fel på dom (står i Inet-tråden) så jag har i alla fall gjort det valet att jag inte vågar mig på Asrock. Det i kombination med att jag snackade med en datorkunnig kille som sa att Asrock är "skitkort" kort och gott.:)

Har Inet tagit bort Asrocks kort? Knepigt, jag kollar nu på deras moderkortssida för s1155 och där finns inte mindre än 16 Asrock moderkort (de finns även representerade för s1156, s1366, s775, AM3/AM3+ och FM1), så jag måste ha grava synfel om de är borttagna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Har Inet tagit bort Asrocks kort? Knepigt, jag kollar nu på deras moderkortssida för s1155 och där finns inte mindre än 16 Asrock moderkort (de finns även representerade för s1156, s1366, s775, AM3/AM3+ och FM1), så jag måste ha grava synfel om de är borttagna.

Ha ha...:) Glöm det jag sa! *Gravt Generad:$*:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Asus startade Asrock för att kunna konkurrera på OEM och som budgetlösningar. Så du är ute och cyklar. Kvaliten är inte i klass med de du nämner. Billigare komponenter tex.

ojoj mannen...det är du som är ute och cyklar...du gör verkligen skäl för ditt Nick...kom ut ur grottan och läs på... Asrocks kort är mkt fina och har fått bästa recensioner ifrån olika datorsiter på nätet...både X58, 1156 0ch 1155 brädorna iaf...de slog Asus och Gigabyte i testerna:)
Orkar inte länka men sök själv det är lärorikt:)
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1041/pg18/asrock-x58-ex...
http://www.techspot.com/review/214-intel-p55-motherboard-roun...
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1098/pg11/asrock-extrem...

Read and weap my friend...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Fidel Castro. Du jämför äpplen med päron. Att korten presterar bra gör inte att det håller längre. Det finns inget i ditt påstående som motsäger det jag skrev. Kvalite, det innebär att sakerna håller. Inte att dom presterar bättre än andra när dom är sprillans nya. Asrock har haft stora problem med livslängden på sina kort beroende på taskiga komponenter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fidel Castro. Du jämför äpplen med päron. Att korten presterar bra gör inte att det håller längre. Det finns inget i ditt påstående som motsäger det jag skrev. Kvalite, det innebär att sakerna håller. Inte att dom presterar bättre än andra när dom är sprillans nya. Asrock har haft stora problem med livslängden på sina kort beroende på taskiga komponenter.

Det är du som jämför äpplen med päron. Dina "sanningar" är tio år gamla från när ASRock var ett annat företag och moderkorten var så billiga som möjligt. På den tiden använde även ASUS billiga komponenter som gick sönder, bara att du fick betala mer för moderkorten. Hade ett ASUS A7V som hade typ samma komponenter som ett billigt ASRock, och det gick sönder efter ett antal år.

Idag använder ASRock samma eller bättre komponenter än ASUS på sina "vanliga" moderkort. Det moderkort jag har har VRM-kretsar som är mer effektiva än de på ASUS P8P67 Pro (och säkert de flesta andra ASUS-kort), de utvecklar mindre värme och bör hålla längre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Fidel Castro. Du jämför äpplen med päron. Att korten presterar bra gör inte att det håller längre. Det finns inget i ditt påstående som motsäger det jag skrev. Kvalite, det innebär att sakerna håller. Inte att dom presterar bättre än andra när dom är sprillans nya. Asrock har haft stora problem med livslängden på sina kort beroende på taskiga komponenter.

Du pratar om kort som släpptes för 3-7år sedan antar jag, för dagens Asrock kort (särskilt då de som de konkurrerar med i de högre prissegmenten) håller inte sämre komponentkvalitet än konkurrenterna. Rent allmänt höll faktiskt moderkort mycket sämre kvalitet för 5-10år sedan, men billigare kondensatorer, sämre VRM:er osv.
I dagsläget har de flesta moderkort som inte ligger i absoluta budgetsegmentet mycket bättre komponenter som solida kondingar (eller japanska högklassiga elektrolytkondingar, men de flesta moderkortstillverkare använder solida kondingar numera) och bra strömförsörjning.

Ta en titt på dessa Asrock kort och säg mig vad som skulle hålla lägre kvalitet?
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67%20Extreme4
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67%20Extreme6
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Z68%20Extreme4
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Z68%20Extreme7%20...

En sak jag gillar med Asrocks kort är att de har extra strömförsörjning till moderkortet även på en så pass billig modell som Z68 Extreme 4, vilket gör att man kan driva dubbla kort och ändå ha kraft kvar för en överklockning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Köpte ett Asrock P67 Extreme 4 tillsammans med en i5 2500 nu i sommar. Det är nog ett av de trevligast moderkort jag ägt de senaste åren och då har jag haft en hel del olika. Det har mest vart Asus kort annars.
Det har hittills vart noll problem med det. Den klarar min blygsamma klockning till 4 GHz utan nån protest. Bra uppdateringstakt på bios också.
Kort sagt. Jag är oerhört nöjd med mitt köp av mitt moderkort !

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Köpte ett Asrock P67 Extreme 4 förra veckan men skickar tillbaka det för ett byte till Gigabyte. PCI-E x16 var stendöd redan vid första uppstarten så det var ingen bra erfarenhet jag fick av mitt första kort från ASrock.

Permalänk
Medlem

Har bara haft två Asrockplankor.

Ett till min gamla server för det var den enda planka som hade cpu-sockeln tillräckligt långt från i/o-skölden för att passa i det specialchassi jag använde. Sparsmakat med funktionalitet, men det fungerade 100% i flera år.

Det andra, ett P55 Pro, sitter i min sambos maskin sedan ett halvår tillbaka. Fungerar alldeles utmärkt, inget att klaga på.

Generellt sett verkar det som att de offrar lite funktionalitet (biosinställningsmöjligheter specifikt) för ett lägre pris.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xOr_89:

Köpte ett Asrock P67 Extreme 4 förra veckan men skickar tillbaka det för ett byte till Gigabyte. PCI-E x16 var stendöd redan vid första uppstarten så det var ingen bra erfarenhet jag fick av mitt första kort från ASrock.

Kan vara ett måndags ex med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av mfm:

Citerar mig själv från ett gammalt inlägg:

Enligt ASUS Sverige: "ASUS har sålt ut majoritetsägandet i Pegatron (fabrikerna) för att öppna upp för tillverkning åt konkurrerande varumärken till ASUS på notebook-marknaden. Pegatron i sin in tur är majoritetsägare av ASRock."

och enligt digitimes: "Pegatron Technology is expected to use its motherboard brand name ASRock to compete against first-tier motherboard makers and vendors including Asustek Computer after the company is spun off in July 2010, according to sources from motherboard makers.

ASRock was originally established to mainly target the entry-level motherboard market, a segment that Asustek does not cover, to allow the company to have fully coverage of the motherboard market, but after the spin-off, Pegatron is expected to use ASRock to fully advance into the mid-range and even high-end motherboard brand markets, the sources noted."

I ASUStek årsredovisning står även att ASRock och diverse andra relaterade företag inte längre är dotterbolag.

Bekfräftar ovanstående; ASRock är numera inte ett dotterbolag till ASUS och de band som har funnits är sedan en lång tid tillbaka brutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan vara ett måndags ex med.

Absolut, men när det är första produkten jag köper av det märket så framstår deras saker i mina ögon som skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xOr_89:

Absolut, men när det är första produkten jag köper av det märket så framstår deras saker i mina ögon som skräp.

Jag skulle kalla en produkt skräp, om man returnerar 3-4 moderkort. Då är något grovt fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Verkar som de inte är nåt snack o saken. Blir nog http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3 för mig

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)