Intel Sandy Bridge-E i utförligt prestandatest

Permalänk
Medlem

Kul med ny grej, och den verkar ju ganska bra. Men kändes som valet att byta min q6600 mot en 2500k och z68 planka nästan känns spikat.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

S1155 behöver en IvyBridge cpu för att få PCIe 3.0 ...
Stödet för PCIe till grafikkort(en) sitter i processorn. Chipset är inte inblandat, även om man i nödfall kan hänga ett grafikkort på PCIe som utgår från chipset. Moderkorten är gissningsvis förberedda för framtida processor med PCIe 3.0.

Då har jag lärt mig något nytt, tittade inte på bilden där det står hehe

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Synd bara att de i testet har med F1 2010 som verkar suga på AMD. Kanske är det ett Intelsponsrat spel som använder alla Intelfunktioner fullt ut?

Jo, såg detta också... :-\
Ingen aning vad det beror på dock...
I övriga spel verkar ju AMDs processorer stå sig väl.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

SNB-E har "egentligen" PCIe 3.0 inbyggt, men Intel lyckades faila (ala SATA 6G) och fick stänga av funktionen.
Annars är det väl precis som vi alla redan visste. Identisk prestanda som existerande SNB, fast med 50% fler kärnor och onödigt mycket minnesbandbredd.

Permalänk

På samma sätt som med de tidiga Bulldozertesterna så har jag svårt att tro på resultaten; de är helt enkelt för dåliga. Minns de tidiga testerna av en i5 2400 från förra hösten, de visade också mycket sämre än vad SNB sen visade sig prestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Man kanske förhandlar med apple om thunderbolt?

thunderbolt är Intel teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Man kanske förhandlar med apple om thunderbolt?

Thunderbolt ägs ju utav Intel.

http://www.intel.com/technology/io/thunderbolt/index.htm

Är ju Apple som köpt in det utav Intel, vet inte om nu Apple skulle ha något exklusivt avtal men det vet man ju aldrig.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Någon som vet något om när SB-E får en Ivy Bridge uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Man kanske förhandlar med apple om thunderbolt?

Vad finns det att förhandla, mer än möjligtvis exklusivitet? det är intel teknik

*edit* jag var vist tredje att påpeka det.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, en förbättring jämfört mot förra generationen till skillnad ifrån AMDs nya generation.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Många här som säger att i5 2500k och i7 2600k är mycket bättre än dessa SB-E processorer men ni har ju uppenbarligen inte förstått att dessa processorer är riktade åt en helt annan publik. För era småspel så klarar ni er på en i5a eller i7a alldeles utmärkt. Men ska ni däremot ha en workstation eller server är dessa processorer otroligt mycket bättre.

Så säg inte att dessa är "dålig prestanda/krona", ni kan ju inte ens använda deras fulla potential.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga att jag tror att AMD antingen kommer chocka med bulldozer(trots testet vi läst om) eller så kommer de byta kurs och hitta nya vägar att gå. T,ex genom att möjliggöra för enkel dual/quad konfiguration av cpus. Det är ett stort bolag med resurserna som krävs för att lyckas på sikt. Hur som helst vill vi ha kvar dem. De är anledningen till att Intel inte tar ut 20-50% högre priser idag (i min uppfattning).

Intel hittade här ett sätt att öka minnesbandbredd och bestämde sig för att släppa ut nyheten tidigt på grund av rådande omständigheter. Eftersom Intel just nu leder marknaden så vill de heller inte konkurrera med sina egna produkter. Denna nyheten kommer sällan att skada deras nuvarande utbud utan snarare utöka till vissa användare som är villiga att betala extra för bandbredden.

Och min slutsats är att utvecklingen av cpus har stagnerat kraftigt och vi kommer få fortsätta handla 2500k/2600k i 2-4 år i till synes samma prissättning. Vad tror ni?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Merlinen:

Är ju Apple som köpt in det utav Intel, vet inte om nu Apple skulle ha något exklusivt avtal men det vet man ju aldrig.

Om jag förstått Thunderbold/Lightpeak historien rätt så gick Apple till Intel med en rad saker de skulle vilja se i en framtida extern bus/kontakt. De frågade Intel om de kunde designa och bygga en sådan, vilket Intel gjorde. Men Apple har inte någon form av exklusivitet (Sony använder ju Thunderbold i Vaio Z) och Intel tar inte ut någon licenskostnad för Thunderbolt.

Däremot är det tydligt rätt dyra komponenter i en Thunderbolt implementation jämfört med USB3. Det kopplat med att USB3 är bakåtkompatibelt med USB1/2 gör nog att Thunderbolt lär leva i skuggan av USB3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Varför blev höstens CPU-releaser så ointressanta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeewor:

Och min slutsats är att utvecklingen av cpus har stagnerat kraftigt och vi kommer få fortsätta handla 2500k/2600k i 2-4 år i till synes samma prissättning. Vad tror ni?

Det fanns folk som sa det där när Pentium 3 var på ropet också, och de hade ju också fel.

Utvecklingen går framåt. Det blir mer prestanda och lägre pris, som vanligt.

Permalänk
Medlem

Förväntade mig mycket mer kräm! Man kan bara vänta på en riktigt saftig bulldozer vs sandybridge-e recension!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zeewor:

Och min slutsats är att utvecklingen av cpus har stagnerat kraftigt och vi kommer få fortsätta handla 2500k/2600k i 2-4 år i till synes samma prissättning. Vad tror ni?

För desktop är prestanda per tråd långt viktigare än total prestanda för alla CPU-kärnor/trådar. Så för majoriteten av desktopanvändare har utvecklingen stagnerat rejält och det lär inte ändra på sig så läge som inget fundamentalt ändras kring hur CPUer tillverkas.

Däremot är Intel numer under ett större hot från ARM än de någonsin varit från AMD, VIA, Cyrix, Centaur, Transmeta, etc. Så tvivlar starkt på att Intel kommer luta sig tillbaka och tro att de kan leva på vad de har idag.

För Ivy Bridge och ännu mer Haswell så är det strömförbrukningen och utfört arbete per W som är huvudfokus. Intel kommer vara tvungen att prissätta dessa CPUer väldigt konkurrenskraftigt så folk inte väljer pekplattor/ARM baserade netbooks framför "ultrabooks". Däremot kommer nog Atom fortsätta vara rätt usel (prestandamässigt), om den blir för bra så äter det in i den marknad där man säljer i3 idag.

Med Ivy Bridge så kommer även Intels GPUer gå att använda i OpenCL och DirectCompute, så det är i alla fall något att se fram emot (om man tror på GPGPU konceptet).

Sandy Bridge-E är precis samma typ av produkt för Intel som C/E63 är för Mercedes eller M3/5 för BMW. I.e. svindyr med top-of-the-line prestanda som tillverkaren vet att väldigt få köper. Men bara det faktum att produkten finns ger högre status och hela produktserien. Största fördelen med Sandy Bridge-E är väldigt bra minnesbandbredd och 6 kärnor 12 trådar, båda är helt meningslöst (i bemärkelsen att påverka prestanda i vanliga program) för en förkrossande majoritet av desktopanvändarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Inte roligt att heta AMD nu för tiden!

Skulle snarare säga konsument.

Verkar som både bulldozer och sandy-e blir en minst sagt sömning prestanda ökning.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av zeewor:

Och min slutsats är att utvecklingen av cpus har stagnerat kraftigt och vi kommer få fortsätta handla 2500k/2600k i 2-4 år i till synes samma prissättning. Vad tror ni?

Man ska nog ha ett lite längre tidsperspektiv än ett halvår-år...?

Sandy Bridge lanserades i årsskiftet 10/11. Man fick då topprestanda (i7 950/980X) till ett mycket lägre pris på 1700 kr.

Innan dess lanserades i5 750. Mycket bra processor för sin tid.

Innan dess Core 2 Duo E6600, 2006. Mycket bra processor för sin tid. En i5 2500K är måånga gånger bättre än den.

Snart kommer Ivy Bridge (inom ett halvår). Sen kommer Intel fortsätta med tri-gate. Inom 15 månader efter Ivy Bridge kommer ännu en ny arkitektur.

Det finns ingen risk i världen att en processor håller prestandakronan i 2-4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För desktop är prestanda per tråd långt viktigare än total prestanda för alla CPU-kärnor/trådar. Så för majoriteten av desktopanvändare har utvecklingen stagnerat rejält och det lär inte ändra på sig så läge som inget fundamentalt ändras kring hur CPUer tillverkas.

Missat Intel Turbo Boost 2.0?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

Om de kommer moderkort med dubbla cpu socketar så blir de uppgradering för mig, känner att nuvarande riggen har för alldeles för lite CPU kraft när jag redigerar film och bilder.

e de inte att bara köpa ett server-moderkort med dubbla cpu-socketar?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Varför hela friden skala ner till sex SATA-portar? Det förstörde ju mycket!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Där ser man, trodde att det skulle vara större skillnad. Lär väl hända grejer med Ivy å andra sidan. Dubblerad minnesbandbredd kan ju vara trevligt, men jag tror inte att det är något som "vanliga" användare kommer att märka av särskilt mycket.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS220j

Permalänk
Medlem

Intressant för serversidan men det var väl allt.
Väntar fortfarande på skäl att byta ut min nu 4år gamla E6850.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Många här som säger att i5 2500k och i7 2600k är mycket bättre än dessa SB-E processorer men ni har ju uppenbarligen inte förstått att dessa processorer är riktade åt en helt annan publik. För era småspel så klarar ni er på en i5a eller i7a alldeles utmärkt. Men ska ni däremot ha en workstation eller server är dessa processorer otroligt mycket bättre.

Så säg inte att dessa är "dålig prestanda/krona", ni kan ju inte ens använda deras fulla potential.

Till och med min q9450 ( klockad förvisso ) räcker fortfarande utan problem till alla spel jag testat. Har i o för sig "bara" ett gtx570 kort. Möjligt att om man skulle stoppa i ett grafikkort till så är det mycket möjligt att cpu skulle bli en flaskhals. Men med endast ett hyfsat kraftigt grafikkort så går processorn aldrig för fullt. Ca 60 till 80 procent i spel som Crysis 2 och blackops. Och mig veterligt så är väl sandybridge en hel del snabbare än quad 9*** serien.

Misstänker att många tror att man måste ha senaste hela tiden för att hänga med men så verkar inte fallet vara.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Man ska nog ha ett lite längre tidsperspektiv än ett halvår-år...?

Sandy Bridge lanserades i årsskiftet 10/11. Man fick då topprestanda (i7 950/980X) till ett mycket lägre pris på 1700 kr.

Innan dess lanserades i5 750. Mycket bra processor för sin tid.

Innan dess Core 2 Duo E6600, 2006. Mycket bra processor för sin tid. En i5 2500K är måånga gånger bättre än den.

Snart kommer Ivy Bridge (inom ett halvår). Sen kommer Intel fortsätta med tri-gate. Inom 15 månader efter Ivy Bridge kommer ännu en ny arkitektur.

Det finns ingen risk i världen att en processor håller prestandakronan i 2-4 år.

poängen är att den singeltrådade prestandan stagnerar allt mer. 2600k är inte ens tre gånger så bra som 4600+ som släpptes 2005, och det är liten skillnad i många spel. visst kan det märkas, men en begagnad s939 är typ fortfarande mer prisvärd som spelrigg, dock kan det vara svårt att få tag på vettiga mängder minne. bulldozerkonceptet har kapacitet att revolutionera prestandan fullständigt, men det återstår att se om den floppar eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För desktop är prestanda per tråd långt viktigare än total prestanda för alla CPU-kärnor/trådar...
...helt meningslöst (i bemärkelsen att påverka prestanda i vanliga program) för en förkrossande majoritet av desktopanvändarna.

Intressant inlägg! Och jag kanske skulle varit tydligare i mina ordval att jag syftade på vanliga hemmaanvändare när jag menade på en avstannad utveckling framöver. Jag är övertygad om att Intel får kämpa i flera olika segment som genererar livsviktiga intäkter för dem. Du verkar ha stor koll på konkurrerande bolag och deras marknadspositioner, cred till dig för det. Mina tankar far till Apples val att använda i3/i5/i7-processorer i sina macbooks, hur ligger det till med iphone respektive android-smartphones? Använder iphone Intels komponenter eller (rätta mig om jag är ute och cyklar) ARMs? Har Apple något emot att Intel lanserar processorer som konkurrerar med Apples "just släppta" macbook pros?

Dock står jag kvar vid att Intel inte vill(läs: kommer) konkurrera med sina egna produkter. För att en utveckling ska fortsätta så måste konkurrenter ligga hack i häl. Jag hoppas för allas skull att så är läget. Jag har inte gett några siffror på hur mycket utvecklingen i min mening stannat/stannar av, utan jag menar bara på att den stannat/stannar av minst lite - om inte t,ex bulldozer hotar deras marknadsposition. Och detta för oss hemmaanvändare som vill ha högre klockfrekvenser per tråd. Intel skulle glatt luta sig tillbaka med sin i7a och göra satsningar på andra marknader istället om det resulterade i intäkter som tillgodoser deras målsättningar.

Jag läste just om Turbo Boost 2.0. Fina grejer. Är prestandaökningen linjär med klockfrekvensen? Eller hur man nu ska uttrycka sig.

Permalänk
Medlem

Man får känslan att SB-E egentligen borde ha hetat Xeon från start, för en server så ser den fantastisk ut men för desktop så är det lite overkill.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är att allting är lanserat bakvänt. Sandy Bridge-E borde kommit först och några månader senare borde vanliga Sandy Bridge kommit. Nu känns det mer som att slänga pengarna i sjön för entusiasterna. Undantaget är de som jobbar med applikationer som kan dra nytta av alla kärnor och minnesbandbredd. Sen dåligt stöd för USB3 och inget PCIe 3.0 (även om det är överflödigt) är knappast något som gynnar försäljning.

Ivy Bridge som kommer mot sommaren är ju mycket mer intressant med en krympning i tillverkningsteknik och tri-gate transistorn som iofs kanske är hypad av Intel, men förmodligen bättre än vanliga. Där tror jag vi kan förvänta oss det verkliga prestandalyftet från Sandy Bridge.

Jag kan ju se enstaka scenarion för gamers där Sandy Bridge-E är mycket bättre än Sandy Bridge. Skulle grafikkortets minne ta slut, vilket extrema inställningar med hög upplösningar kan åstadkomma. Så kommer minnesbandbredden att spela en stor roll då den agerar sekundärt minne för grafikkorten. Eftersom nästan alla spel även görs för konsoler idag, har jag svårt att se spel som verkligen skulle mjölka sönder alla kärnor i vanliga Sandy Bridge. Men minnet är iaf ett tänkbart scenario

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ska man "bara" spela räcker det gott och väl med en AMD-processor.

Du menar ska man spela räcker det gott med en i5a. Finns tyvärr inget värde i AMDs prollar, inte ens för den lilla hundringen i prisskillnad.