Byta GTX 460 mot GTX 570 för BF3?

Permalänk
Medlem

Byta GTX 460 mot GTX 570 för BF3?

Hej!

Sitter och tummar på köpknappen på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947#extra

Riktigt bra pris och det verkar också vara riktigt bra prestanda på det kortet. Dock hittar jag inte några bra tester där 460 ställs mot 570 (vilket är förståeligt).

Klockfrekvenserna på mitt 460 är rejält uppskruvade, hade det gjort en väldigt stor skillnad för mig att byta kort? Om jag även överklockar 570 ordentligt är det väl uppe och sniffar på 580 prestanda?

Främst är detta med tanke på BF3, dock hittar jag ingen som testat betan med ett ensamt 460 "/

Jag behöver helt enkelt bara hjälp med att bestämma mig, tycker DU personligen att det är värt pengarna?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Antielefant

460 1GB och 560 (ej -Ti) är ju samma kort, bara olika stockklockning, så det är ganska klart att det kommer att klara det.

Skiljer ca 60% om båda är oklockade - om du har 1GB-modellen vill säga.
Klippt och klistrat ur SweC's prestandaguide:

Ett klockat 570 kan förresten passera 580's oklockade prestanda - 570 kräver en klockning till ca 850 MHz för att tangera 580, vilket är långt från omöjligt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Skiljer ca 60% om båda är oklockade - om du har 1GB-modellen vill säga.

Klippt och klistrat ur SweC's prestandaguide:

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/swecprest.jpg

Ett klockat 570 kan förresten passera 580's oklockade prestanda - kräver en klockning till ca 850 MHz vilket är långt från omöjligt - båda mina kör i den nivån.

Detta låter riktigt bra! Upp till 60% skillnad var klart mer än jag trodde.

Har du någon erfarenhet av gainward? Klockar dom bra? Finns det något 570 som är aningen dyrare men också bättre? Vill inte vara dumsnål bara för att det är rea.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Antielefant
Skrivet av El1min4tor:

Detta låter riktigt bra! Upp till 60% skillnad var klart mer än jag trodde.

Har du någon erfarenhet av gainward? Klockar dom bra? Finns det något 570 som är aningen dyrare men också bättre? Vill inte vara dumsnål bara för att det är rea.

Gainwardkorten är helt OK, har alltid gillat dem då de brukar kunna leverera bra kort till ett riktigt bra pris.

Mina favoriter är;
MSI Twin Frozr - klockar underbart och är väldigt tyst.
Gainward Phantom - klockar bra och är väldigt, väldigt tyst.
EVGA Superclocked - kraftigare komponenter och underbar till vatten - tveklöst bästa kortet med referenskylare.
Gigabyte OC (windforcekylaren) - klockar helt OK men är inte lika tyst.
...alla andra modeller...
...och ASUS DirectCU II-korten (inkl Matrix) landar sist. Åt helvete för stort, inte särskilt tyst och ett åbäke att någonsin köra annat än som singelkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Gainwardkorten är helt OK, har alltid gillat dem då de brukar kunna leverera bra kort till ett riktigt bra pris.

Mina favoriter är;
MSI Twin Frozr - klockar underbart och är väldigt tyst.
Gainward Phantom - klockar bra och är väldigt, väldigt tyst.
EVGA Superclocked - kraftigare komponenter och underbar till vatten - tveklöst bästa kortet med referenskylare.
Gigabyte OC (windforcekylaren) - klockar helt OK men är inte lika tyst.
...alla andra modeller...
...och ASUS DirectCU II-korten (inkl Matrix) landar sist. Åt helvete för stort, inte särskilt tyst och ett åbäke att någonsin köra annat än som singelkort.

Kommer närmre och närmre köpknappen hela tiden dock är det väl inte ett phantomkort som jag kollat på? Är det 8pins anslutning x2 på 570?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Antielefant
Skrivet av El1min4tor:

Kommer närmre och närmre köpknappen hela tiden dock är det väl inte ett phantomkort som jag kollat på? Är det 8pins anslutning x2 på 570?

De har 2x6-pin normalt sett, och nej, det är inte ett Phantomkort du tittat på. Phantom ser ut så här;

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

De har 2x6-pin normalt sett, och nej, det är inte ett Phantomkort du tittat på. Phantom ser ut så här;

http://www.hitechreview.com/uploads/2010/12/Gainward-GeForce-...

Tack för all hjälp! Köpknappen blev väldigt lätt att trycka på när man fick nytt jobb med fast anställning som telecomansvarig idag haha Så det blev den lite dyrare, mer klockvänliga Gigabyte modellen!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Antielefant
Skrivet av El1min4tor:

Tack för all hjälp! Köpknappen blev väldigt lätt att trycka på när man fick nytt jobb med fast anställning som telecomansvarig idag haha Så det blev den lite dyrare, mer klockvänliga Gigabyte modellen!

Grattis! Själv sitter man numera inom den ofantliga sektorn, så fast är... väldigt fast.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Grattis! Själv sitter man numera inom den ofantliga sektorn, så fast är... väldigt fast.

Tack! haha du är inte ensam inom den ofantliga sektorn iaf Nu är det installerat, väntar bara på att drivrutinerna ska laddas ner (tar 30min på min 1mbit uppkoppling...)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7