ECC Minnen till Fujitsu primergy tx1320 m3

Permalänk
Medlem

ECC Minnen till Fujitsu primergy tx1320 m3

Spontanköpt en barebone som är på väg.
Hittade en Xeon e3 1220 V6 billigt men blir bara så sjukt snurrig av alla alternativ på ram minnen.

Vill ha 16gb moduler x2 med ECC och helst 2400mhz minst.

Kikat och finns en hel drös men vet inte vilka som passar och inte.
Någon som har koll vart man ska kika eller kan peka direkt på en uppsättning. Helst sub 500kr/st och levererans innan årets slut.

Tack på förhand!

Permalänk
Glädjespridare

Jag gjorde en sökning enligt nedan på styrkretsen Intel C236 + ECC, för att den vägen hitta mer utförlig info om vilken typ av minnen som stöds. "Konsensus" indikerar att det är obuffrade & oregistrerade som gäller ("Unbuffered DIMM" / "UDIMM").

Så iaf. 16GB per minnesmodul/DIMM, DDR4 UDIMM ECC, bör fungera. Men hastigheter över 2133MHz kan behöva handpåläggning/OC (minnen specade till ex.vis 3200 eller 2666MHz ska kunna köras i 2400/2133, beroende på vad minneskontrollern pallar (justeras i BIOS) ).

Prismässigt är nog 3200MHz sweetspot i dagsläget, kolla runt på ex.vis Prisjakt som har sökfilter för DDR4, ECC, UDIMM/unbuffered.

Intel C236 + ECC

Uppdatering:
Anpassad & filtrerad produktsökning

+ Produktsökning
Permalänk
Medlem

Snyggt och tack!

Försökt se om det är något att undvika att köpa 3200mhz minnen men sen köra de i stock 2400mhz (kommer inte överklockas)
Får inte fram något så vill anta att det är lugnt.

Kommer till 99% säkerhet beställa nedan. De verkar göra jobbet och helt inom budget.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5913048

Tack som sagt för grymt bra svar!

Permalänk
Medlem

Hej,

Följde länken från prisjakt till www.computersalg.se... såg att minnen (Samsung) de visade inte stödjer ECC. Antar att du vill ha ECC om du köpt en liten server.

Dock verkar de ha kingston minnen hos www.computersalg.se som ska passa (se kingston.com länken)

KSM26ED8/16HD
KSM26ED8/16MR

https://www.kingston.com/unitedkingdom/en/memory/search/model...

Jag har också beställt en TX1320 M3 som jag väntar på

Lade till mer information
Permalänk
Glädjespridare

@Starchap
Ja jäklar... 😬

Jag vet inte om det är Prisjakt eller Computersalg som gjort fel, men modell-nr på Samsung-minnet stämmer inte hos Computersalg. ⚠️

Det handlar nog om fel i databasen hos Prisjakt snarare än att Computersalg fulat sig (typ bytt produkt _efter_ produktlistning hos Prisjakt).

@laukan82
Om du redan beställt just de därifrån, och betalat, nyttja ångerrätten.
Dubbelkolla modell-nr & specifikationer hos återförsäljare med de hos Prisjakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starchap:

Hej,

Följde länken från prisjakt till www.computersalg.se... såg att minnen (Samsung) de visade inte stödjer ECC. Antar att du vill ha ECC om du köpt en liten server.

Dock verkar de ha kingston minnen hos www.computersalg.se som ska passa (se kingston.com länken)

KSM26ED8/16HD
KSM26ED8/16MR

https://www.kingston.com/unitedkingdom/en/memory/search/model...

Jag har också beställt en TX1320 M3 som jag väntar på

Tack!
Inte beställt ännu, fasen va tur.
Kul att du också beställt en, jag var länge inne på en Lenovo p320 sff med ett backplane till för 4x2,5 diskar när jag av en händelse snubblade över denna.
Verkar vara en grym maskin.

Vad kommer du köra för CPU och Ram i din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Spontanköpt en barebone som är på väg.
Hittade en Xeon e3 1220 V6 billigt men blir bara så sjukt snurrig av alla alternativ på ram minnen.

Vill ha 16gb moduler x2 med ECC och helst 2400mhz minst.

Kikat och finns en hel drös men vet inte vilka som passar och inte.
Någon som har koll vart man ska kika eller kan peka direkt på en uppsättning. Helst sub 500kr/st och levererans innan årets slut.

Tack på förhand!

En "fuskväg" vad gäller minnesmoduler till allehanda märkesdatorer är att gå till någon modultillverkares sida och slå upp datormodellen.

Exempelvis här: https://www.kingston.com/en/configurator

Så får du förslag på passande minnen med artikelnummer som du kan jaga rätt på: https://www.kingston.com/en/memory/search/model/96615/fujitsu...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Tack!
Inte beställt ännu, fasen va tur.
Kul att du också beställt en, jag var länge inne på en Lenovo p320 sff med ett backplane till för 4x2,5 diskar när jag av en händelse snubblade över denna.
Verkar vara en grym maskin.

Vad kommer du köra för CPU och Ram i din?

Skulle just beställa men ser att när minnet läggs i varukorgen så ändras det från Kingston minne till micron på det billigare av dem.
Verkar vara något skumt med siten.

@Starship tipsa gärna vilka du beställer så kör jag nog på samma.

Letar även 2,5" caddys om du hittar någon bra kran får du gärna länka

Permalänk
Medlem

Lustigt jag var inne på att köpa en vanlig Lenovo Thinkstation P320 så minnen jag ska använda är de jag beställt till den. De har samma specifikationer (UDIMM ECC etc.) men är Lenovo märkes specifika (ska vara testade för att tillfredsställa Lenovos krav enligt Kingston).

Att www.computersalg.se visar Micron när du lägger dem i korgen är nog inte så konstigt då Kingston säljer/äger Hynix D och Micron R. Om du tittar på länken jag skickade dig tidigare så ser du att artikelnummer slutar med HD och MR.

KSM26ED8/16HD (Hynix D)
KSM26ED8/16MR (Micron R)

När det gäller CPUn ska jag försöka att använda en Xeon E3-1275 v5 (nyare bios kräves för att få v5 att fungera då M3 modellen ursprungligen bara fungerade med Xeon v6 så det blir nog att uppdatera bios vilket kräver en processor som stöds). Går att läsa om i forumet jag länkar till i slutet.

Även om dessa maskiner kan ta processor med iGPU (E3-12x5 inbyggd grafik) så kan inte grafik delen används (tydligen elektrisk avstängd enligt forums.servethehome.com).

När det gäller caddys blir det nog 3d utskrivna sådana (jag är själv intresserad av att få några utskrivna längre fram om det är försvarbart ekonomiskt.)

Här är länken till forumet jag nämt tidigare

https://forums.servethehome.com/index.php?threads/fujitsu-tx1...

Permalänk
Medlem

Beställde Kingston minne från Amazon för 435kr/st.
Nu har jag allt utom caddys som får bli senare projekt.

Ska bli sjukt spännande att bygga ihop denna miniserver.

@starchap vad ska du ha på din maskin?

För mig blir det proxmox med freenas och pihole samt HA till en början.

Permalänk
Medlem

@laukan82
Jag har länge velat ha en hypervisors av type 1 för att kunna testa olika saker. Tanken är att först prova Proxmox men även TrueNAS SCALE och Unraid verkar intressanta. VM (Virtual Machine) som jag funderar på att köra/prova är TrueNAS SCALE, TurnKey File Server, HA.

Har du funderat på vilket filsystem (EXT4, ZFS, LVM-thin) och boot media du ska använda?

Själv är jag lite orolig över att Proxmox tydligen skriver / loggar mycket så jag funderar på vad jag ska ha som boot disk (NVMe eller SSD med DWPD över 1). Möjligen ska jag försöka hitta begagnade Enterprise SSD (risken är att de kanske redan är slut när man köper dem).

Permalänk
Medlem

Jag har en typ ny NVMe disk som jag tänkt boota från.

Blir ZFS pool med SSDer primärt, har 2 1tb, några 500Gb så tänkte jag köpa ett par fräscha 2tb. Har inte så mkt data mest bilder/filmer från telefonerna som jag vill ha live backup på sen mest för att leka med.
Barnen ville ha en Minecraft server etc. Så kändes lagom avancerat med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starchap:

Själv är jag lite orolig över att Proxmox tydligen skriver / loggar mycket så jag funderar på vad jag ska ha som boot disk (NVMe eller SSD med DWPD över 1). Möjligen ska jag försöka hitta begagnade Enterprise SSD (risken är att de kanske redan är slut när man köper dem).

Övertänk inte det där så mycket. Det känns som det blivit lite av en grej att folk är livrädda för att skriva till SSDer, men de håller mycket bättre än folk tror. Jag har haft en Samsung Evo någonting 1 TB i min Proxmox-maskin i typ 5 år och kommit upp i 8 % av "Percentage Used". Det finns säkert de som skriver mycket mer än mig, men isf får man väl byta SSD om man märker det och använda den man har till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Övertänk inte det där så mycket. Det känns som det blivit lite av en grej att folk är livrädda för att skriva till SSDer, men de håller mycket bättre än folk tror. Jag har haft en Samsung Evo någonting 1 TB i min Proxmox-maskin i typ 5 år och kommit upp i 8 % av "Percentage Used". Det finns säkert de som skriver mycket mer än mig, men isf får man väl byta SSD om man märker det och använda den man har till något annat.

Fick burken idag.
Saknar processor men i övrigt har jag allt.. kommer en e3-1220 v6 2jan som det ser ut. Sjukt sugen på att smälla ihop denna.
Såg dock ingen NVMe slot.. så kommer få bli en vanlig SSD som boot.

Permalänk
Medlem

Det stämmer att det inte finns någon NVMe M.2 slot på moderkortet men en PCIe NVMe M.2 adapter ska fungera. Själv är jag inne på en ICY BOX IB-PCI208-HS.

https://www.amazon.se/gp/product/B094YBFZWV/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Medlem

I regel brukar inte nvme fungera att boota ifrån om det inte finns någon plats på moderkortet och med tanke på att modellen är ~10 år gammal så lär det inte vara något Fujitsu har lagt in i BIOS. Det du kanske vill se upp lite med är "high density"-minnen då dessa förmodligen inte fungerar som avsett i en så gammal platform om du ska köpa nytt minnne. Misstänker att det är därför de flesta endast skriver att 2666 är kompatibelt då det är rätt ovanligt i så låga hastigheter.

Jag skulle personligen leta efter något beggat då nya kretsar går lös på ~600kr / styck och det är mer än vad hela burken är värd och DDR4 är på väg ut så det är inget du kommer kunna återanvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

I regel brukar inte nvme fungera att boota ifrån om det inte finns någon plats på moderkortet och med tanke på att modellen är ~10 år gammal så lär det inte vara något Fujitsu har lagt in i BIOS. Det du kanske vill se upp lite med är "high density"-minnen då dessa förmodligen inte fungerar som avsett i en så gammal platform om du ska köpa nytt minnne. Misstänker att det är därför de flesta endast skriver att 2666 är kompatibelt då det är rätt ovanligt i så låga hastigheter.

Jag skulle personligen leta efter något beggat då nya kretsar går lös på ~600kr / styck och det är mer än vad hela burken är värd och DDR4 är på väg ut så det är inget du kommer kunna återanvända.

Landat i att jag sätter upp en SSD som jag bootar på direkt på moderkortet sen kommer jag köra HBA kort för 8x2,5 backplan som blir NAS diskarna och sen kanske ett 2xNVME instickskort att ha övriga OS och liknande i en egen speglad ZFS pool.

Det får bli hela bygget.
Köper kanske 32GB till på sikt.

Hela riggen med diskar ser ut att landa på ca 4-5tkr vilket jag känner blir sjukt prisvärt för vad det är.

Beställde 2st KSM26ED8/16HD på Amazon för typ 435kr/st.. mycket i förhållande till va barebone kostade men hittade inget billigare beggat som jag vågade köpa. Alla har vara Rdimm liggandes.

Permalänk
Medlem

Säger bara https://www.bargainhardware.co.uk/components/memory-ram/serve...
De har allt. Har handlat kompletta servers där och kan varmt rekommendera de. Mina labbservers rullar fortfarande där jag är nöjd. De har minnen, processorer, diskar, konfigurratorer rubbet för att kunna bygga servers likt PC på https://komponentkoll.se/.
De räknar med tull, rubbet för att du skall slippa krångel när du handlar av de. Hardware bargain är dessutom europas största återförsäljare av begagnade servers, server processorer, ECC minnen, server diskar, nätverkskomponenter rubbet. Är det något de inte har så är det ingen som har det i europa. Dessutom tycker jag att Sweclockers redaktion på allvar borde åka dit och genomföra ett "coolt" reportage om just Hardware bargain. De är otroligt seriösa. Dells huvudkontor ligger också i England när utgående serverkomponenter går ut hos Dell är det Hardware bargain som får första tjing, som köper upp de och säljer de vidare till oss dödliga med vettiga priser. De har till och med en egen undersida som heter "Home Labb Servers" just för att det inte skall bli fel: https://www.bargainhardware.co.uk/refurbished-servers/home-la...

Permalänk
Medlem

Du bör kolla upp så bifurcation faktiskt fungerar, skulle inte vara helt säker på att det är självklart. Tänk även på att om du inte kommer köra med en lastgammal HBA (se upp med stöd för TRIM etc också) så behöver det vara hyfsat luftflöde. Kan tänka mig att t.ex ASM1166 är ett bättre val då men antar att backend inte är SATA-kontakter utan någon SF-****-variant. Se också upp med SSD val då allt inte verkar lira superbra med HBAs, Marvell-baserade SSDs verkar uppföra sig bra generellt men de kan vara lite svåra att hitta speciellt i större storlekar.

https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/torvalds/linu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Säger bara https://www.bargainhardware.co.uk/components/memory-ram/serve...
De har allt. Har handlat kompletta servers där och kan varmt rekommendera de. Mina labbservers rullar fortfarande där jag är nöjd. De har minnen, processorer, diskar, konfigurratorer rubbet för att kunna bygga servers likt PC på https://komponentkoll.se/.
De räknar med tull, rubbet för att du skall slippa krångel när du handlar av de. Hardware bargain är dessutom europas största återförsäljare av begagnade servers, server processorer, ECC minnen, server diskar, nätverkskomponenter rubbet. Är det något de inte har så är det ingen som har det i europa. Dessutom tycker jag att Sweclockers redaktion på allvar borde åka dit och genomföra ett "coolt" reportage om just Hardware bargain. De är otroligt seriösa. Dells huvudkontor ligger också i England när utgående serverkomponenter går ut hos Dell är det Hardware bargain som får första tjing, som köper upp de och säljer de vidare till oss dödliga med vettiga priser. De har till och med en egen undersida som heter "Home Labb Servers" just för att det inte skall bli fel: https://www.bargainhardware.co.uk/refurbished-servers/home-la...

Ville beställa av dem.. gjorde det tom. En hp z240 till kalaspris men avbokade innan de hann skicka (sjukt snabb och bra hantering av det ärendet) insåg att det blir max 3-4diskar i den.

Snubblade över Fujitsun istället och den känns såhär långt klockren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Du bör kolla upp så bifurcation faktiskt fungerar, skulle inte vara helt säker på att det är självklart. Tänk även på att om du inte kommer köra med en lastgammal HBA (se upp med stöd för TRIM etc också) så behöver det vara hyfsat luftflöde. Kan tänka mig att t.ex ASM1166 är ett bättre val då men antar att backend inte är SATA-kontakter utan någon SF-****-variant. Se också upp med SSD val då allt inte verkar lira superbra med HBAs, Marvell-baserade SSDs verkar uppföra sig bra generellt men de kan vara lite svåra att hitta speciellt i större storlekar.

https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/torvalds/linu...

Har inte koll på detta men heller inte läst något om att nån har haft större bekymmer med det.

Har ett IBM 1015 som är flashat till IT mode.

Samsung diskar rakt igenom.

Ser du några uppenbara problem får du gärna hojta till.
Är en 8086? Port...

Permalänk
Medlem

Du har i princip alla diskar från Samsuing listade med quirks,
https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/torvalds/linu...

Nu använder LSI-adaptern inte AHCI men det verkar vara lite quirks med TRIM ihop med viss hårdvara vad jag kan läsa mig till.
https://askubuntu.com/questions/416886/does-the-mpt2sas-drive... bland annat

Permalänk
Medlem

Fniss, riggen kommit och jag har byggt ihop den... skulle starta och inser att det bara är VGA i ryggen på den... har alla kablar i hela världen men inte en VGA hemma...
iRMC tänkte jag då, super, kör headless.... men eeeehhhh.. den får en knasig IP och jag är rätt novis så går bet till efter helgerna när jag kan komma åt en VGA kabel.

"IP adressen" maskinen får...:
"2001:2042:346e:d60...."

Permalänk
Medlem

Det är IPv6

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Det är IPv6

Tips på hur jag kommer åt maskinen nu utan en skärm?

Startar upp den men verkar hamna i "halt" en trekantig symbol på fronten med ett utropstecken som blinkar statiskt. =S

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte haft någon modell med iRMC så jag kan bara gissa men vad händer om du stänger av IPv6 DHCP då jag antar att du ser leaset?

Permalänk
Medlem

Den hade stannat på boot post med att "CPU has been changed"
Köpte en VGA - HDMI på Kjell för 500kr!?
In i bios, ladda defaults på iRMC som var inställd på IPv6 och en statisk ip i 10 serie så nu kommer jag åt maskinen!

Ska tanka ned Proxmox nu och testa boot upp den/driftsätta.

Permalänk
Medlem

Kjell är i princip aldrig billiga
Skulle rekommendera att du kör memtest86+ i några timmar först för att se att allt verkar fungera som det ska där efter uppdatera bios till senaste versionen från Fujitsu.

Permalänk
Medlem

Sparkat igång... Insåg direkt att kommer behöva köra separat HBA kort eftersom sata kontrollern är densamma för Sata Dom som för SFF-8643 portarna så ska jag köra en diskpool i freenas via proxmox lär man dela upp dem.. blev krash direkt annars.

Då kon ett nytt hinder... För att kunna köra med befintliga backplane behöver jag SFF-8643 Till SFF-8087 kablar... De kostar 400kr+ om man vill ha dem fort eller från Kina för 80kr/st men kommer om 1mån!!

Vart köper man dessa nu utan att bli ruinerad?

Får bli någon fulfix utan backplane annars och med en molex till 8*sata ström sen fanout sff-8087 kablar direkt från Hba kortet och en sata dom typ.

Permalänk