Photoshop-/Arbets-/Speldator - bekräfta eller förkasta!

Permalänk
Medlem

Photoshop-/Arbets-/Speldator - bekräfta eller förkasta!

Nu ska äntligen mitt smått antika S939-system ut, och in ska nya prylar!

Bildbehandling i Photoshop/Lightroom är det huvudsakliga arbetsområdet, och min ursprungsplan ser ut som följer:

CPU: Core i7 2600k
MoBo: Asus P8P67 LE B3 (för PATA-kontrollerns skull)
RAM: Corsair Venegeance 2x4 Gb
GFX: GTX 570 (för att kunna spela ett och annat spel emellanåt)
System/scratchdisk: Crucial M4 128 Gb

Övriga delar ordnar sig, så vad tror ni? Är s1155/i7 2600k fortfarande värt att satsa på? Några förslag på ändringar?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Skrivet av Nyrostad:

Nu ska äntligen mitt smått antika S939-system ut, och in ska nya prylar!

Bildbehandling i Photoshop/Lightroom är det huvudsakliga arbetsområdet, och min ursprungsplan ser ut som följer:

CPU: Core i7 2600k
MoBo: Asus P8P67 LE B3 (för PATA-kontrollerns skull)
RAM: Corsair Venegeance 2x4 Gb
GFX: GTX 570 (för att kunna spela ett och annat spel emellanåt)
System/scratchdisk: Crucial M4 128 Gb

Övriga delar ordnar sig, så vad tror ni? Är s1155/i7 2600k fortfarande värt att satsa på? Några förslag på ändringar?

i7 2600K är den bäst presterande processorn i dagsläget (i vissa situationer är 980X bättre, men den är ju snuskigt mycket dyrare och dess plattform håller på att fasas ut, medan s1155 lever vidare iom att Ivy Bridge-processorer kommer att släppas till s1155).
Den kommer utmanas av Bulldozer när den släpps, men det verkar inte som om ens den bästa processorn i första vågen från Bulldozerserien kommer kunna prestera bättre än i7 2600K. Sandy Bridge-E släpps i november och kommer förmodligen prestera bättre, men till premiumpris.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar! Jag har tänkt i samma banor - Sandy Bridge-E hamnar sannolikt utanför min prisklass, men glömde det faktum att Ivy Bridge ju faktiskt håller liv i s1155. Då försvann helt plöstligt mitt enda aber, nämligen att sockeln inte är på väg ut riktigt än iaf. Med Bulldozer vet man ju aldrig, men de benchmarks, äkta eller inte, jag sett hittills har för det första inte visat några riktigt övertygande siffror och för det andra varit väldigt mycket mer spelinriktade än vad den här burken kommer att vara.

Om ingen har några protester tackar jag i så fall WrongTarget för hjälpen och beställer i helgen!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G