Hur exponerade folk med analoga kameror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om ljuset är väldigt svagt så får man lägga till en kompensering för det, så var det på kemiska tiden och så är det fortfarande,

Man har inte någon reciprocitetsavvikelse med en digital kamera som man hade med film (där en fördubbling av exponeringen exempelvis skulle kunna behöva en tiodubbling av tiden), så hänger man inte på något framför som påverkar kommer en dubblering av slutartiden alltid att innebära en dubblering av ljusinsamlingen/exponeringen med en digital kamera.

Anledningen att man inte får det antal steg som står på filtret när man använder starka ND-filter på en digital kamera beror snarare på att dessa filter (oftast) bara är linjära/dämpar inom det synliga spektrat men kan mycket väl släppa igenom mer IR (exempelvis), vilket påverkar exponeringen i de olika färgkanalerna olika. Av denna anlening ger dessa filter åxå ofta ett färgstick.
Hur påverkan blir beror på hur känslig sensorn ifråga är för ljus utanför det synliga spektrat samt vilka frekvenser som hotmirrorn "bryter" vid samt hur brant dämpningskurvan är.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag syftar på att ljusmätaren på många digitalkameror mäter dåligt om man har svagt ljus, jag brukar inte filtrera mig till mörker, men jag har fotat en del på natten, men då med så stort ljusinsläpp som möjligt, de filter som är värst av de jag använder är polfilter och de tar 2 steg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Filmerna utvecklades också. Äldre filmer var långsammare än de som fanns på 80/90 talet. Det gjorde dem minde känsliga för felexponering.

Halvautomatiska kameror kom kring slutet av 70-talet, dvs kameran bländar ner objektivet då mätarknappen trycks ner. Det var först på 90-talet mer avancerade ljusmätare introducerades. Centrumvägdmätning som långe var den vanligaste metoden är ganska grov.
De som fotograferade flitigt lärde sig uppskatta bländare/tid. Ofta stämde det ganska bra. Prickade själv ganska bra. Var lite utmaningen i fotograferingen att uppskatta rätt exponering. Moderna kameror har så pass bra exponeringsmätare att man ytterst sällan behöver gå in och kompensera. Liksom då som nu måste man känna till vad som påverkar ljusmätaren och hur detta påverkar bilden.

På filmtiden var man betydligt mer noggrann med ljusmätningen. Med t.ex. 6x6 kameror (Mellanformat) användes vanligen 12 bilders film. De gällde att komponera och få det rätt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har kvar en 6x6 med inbyggd ljusmätare, det är den kamera som tar bäst bilder av de jag haft, 2 ögd spegelreflex är en mycket bra teknik eftersom optiken som tar bilden blir mycket bra eftersom man slipper allt vad sökaren heter, det är ljusmätaren man ser högst upp, inte nån hjälplampa till autofokus, för det finns inte sån bös på den här. Ljusmätaren kräver inget batteri, det är en selencell, den fungerar bra om man inte ska ta diabilder, då vill man gärna ha en modernare mätare, men svartvitt och negativ färg är inte lika känsligt att exponera absolut korrekt och då funkar inbyggda mätaren ok, kameran är dessutom nästan totalt ljudlös och vibrationsfri eftersom det inte finns nån spegelmekanik, man märker knappt att man tar en bild.

En mycket smidig kamera speciellt jämfört med haselblad, mamiya, pentax, den har fast optik på gott o ont, men som porträttkamera är den grym, men den har ju sin sportsökare också
Så jo det gick jättebra att mäta och exponera innan digitalkamerorna, jag tycker att alla borde prova att fota med en lös ljusmätare bara för att lära sig, man har nytta av att kunna teorierna även med en digitalkamera, att kunna mäta upp kontrastförhållanden är viktigt, man kanske inte kan ändra exponeringen så det blir bra, men man kan ju "alltid" ändra ljuset om det blir hårda bilder, eller vänta på rätt solljus om man inte har blixtar, eller inse att det inte kommer att bli nått bra ljus idag pga tid o väder och då packa ihop å gå hem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig "ljuset", dvs ingen mätare behövs, den finns i skallen. Men så har jag hållt på sedan 50-talet. Leicorna funkar perfa än idag. I svagt ljus är det Noctilux 0.95/50 mm som gäller.
Dagens diggikameror är inget för den seriöse fotomanen som tar BILDER medan kidsen tar KORT.

Ju förr dess bättre!

Permalänk

Innan jag fick en DSLR körde jag med farns Pentax KX och ljusmätaren funkade utmärkt. Bilderna man tog med den kameran, fejk svart vit blev många alldeles utmärkta, om man jämför andelen bra bilder mot dåliga då jämfört med nu var de flesta bilder bra medan några var dåliga. Digitalt verkar det bli tvärt om, visserligen tar man ju många ggr mer bilder men det var lättare med analogt att få en bra bild. Om jag hittar bilderna ska jag skanna in dom nån gång. Lumpen var lättast, ljusmätaren fastnade nämligen när man satte på lins skyddet så man behövde banka kameran i nåt hårt, AK5ans stock var utmärkt till det medan en klack var i mjukaste laget. Skulle nån kunna tänka sig att banka, jag menar ordentligt banka, sin digitala systemkamera? Jag tror min canon hade gått av på mitten

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Jag orkar. Använder ALDRIG programläget ens (har inget "AUTO").
Fotar alltid i bländarprioriterat eller helt manuellt, faktiskt.
Det enda jag inte kan göra (av det jag normalt gör) utan att ta ögat från sökaren _handhållet_
är att ändra ISO-tal, då knappen sitter lite dumt på mitt hus IMO. På stativ går det finfint.

Vad är då egentligen skillnaden på programläget och bländarprioritet, måste jag fråga som halv nybörjare, förutom att man ställer bländaröppningen vid olika tillfällen?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Programläget ändrar tid o bländare som det vill, med bländarprioritet kan du istället själv reglera skärpedjupet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Programläget ändrar tid o bländare som det vill, med bländarprioritet kan du istället själv reglera skärpedjupet.

Jag brukar ändra skärpedjupet själv i mitt programläge iallafall.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Då är du inte i programläge eftersom du tvångsställer bländaren efter egen smak, programshift finns och är bra, men vill du inte behöva tänka på det inför varje bild så byt läge, alla lägen har för och nackdelar och samma ev kan nås med en massa kombinationer, och nu med digitalkamerorna så kan man ju även ändra iso mellan varje bild om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då är du inte i programläge eftersom du tvångsställer bländaren efter egen smak, programshift finns och är bra, men vill du inte behöva tänka på det inför varje bild så byt läge, alla lägen har för och nackdelar och samma ev kan nås med en massa kombinationer, och nu med digitalkamerorna så kan man ju även ändra iso mellan varje bild om man vill.

Jo, jag är i programläge, och det är inte något fel på det heller, eftersom instruktionsmanualen håller med om att det skall gå att justera även där.
Skillnaden (vad jag vet) mot Av-läget, är dock att den ställs automatiskt efter varje ommätning, och måste justeras igen innan bilden tas.

Det jag undrade var dock om det var nån skillnad annat än handhavandet, eftersom Hammar's kommentar fick det att låta som något satan själv skapat

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan kanske finnas en större risk för att kameran ändrar iso om du är i programläge, eller får för sig att aktivera blixten, men sånt går ju också att låsa på de flesta kameror, sedan är det väl en större risk att du glömmer bort dig om du är i programläge, det kan bli knepigare att sammanfoga bilder tex till panorama om de är olika exponerade och har olika skärpedjup, men det beror ju på vad du tar för typ av bilder, jag är mest i bländar eller manuell läge, det passar mig bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det jag undrade var dock om det var nån skillnad annat än handhavandet, eftersom Hammar's kommentar fick det att låta som något satan själv skapat

Höhöhö, nejdå, fota du i auto men:
Ju mer du inte fotar i auto, utan själv tar kontroll över kameran, desto bättre fotograf blir du IMO,
eftersom du då måste göra det själv & därmed blir medveten om vad du gör & varför.

JAG tycker att en DSLR i full auto är en onödigt stor P&S-kamera.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Höhöhö, nejdå, fota du i auto men:
Ju mer du inte fotar i auto, utan själv tar kontroll över kameran, desto bättre fotograf blir du IMO,
eftersom du då måste göra det själv & därmed blir medveten om vad du gör & varför.

JAG tycker att en DSLR i full auto är en onödigt stor P&S-kamera.

Fast nu syftar jag fortfarande på skillnaden mellan programläge och bländarprioritet, där jag iallafall upplever att jag får lika mycket kontroll

P = komponera - ställ bländare - ta bild
Av = ställ bländare - komponera - ta bild

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag lärde mig "ljuset", dvs ingen mätare behövs, den finns i skallen. Men så har jag hållt på sedan 50-talet. Leicorna funkar perfa än idag. I svagt ljus är det Noctilux 0.95/50 mm som gäller.
Dagens diggikameror är inget för den seriöse fotomanen som tar BILDER medan kidsen tar KORT.

Ju förr dess bättre!

Få se lite bilder (snacka går ju).

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast nu syftar jag fortfarande på skillnaden mellan programläge och bländarprioritet, där jag iallafall upplever att jag får lika mycket kontroll

P = komponera - ställ bländare - ta bild

Jao, men beroende på kamera/inställningar kan det bli annat ISO-tal och blixt också.
Sen ställer kameran ev om sig mellan varje bild, vilket gör t.ex. panoraman mha stitching svår.

Skrivet av n_sandstrom:

Av = ställ bländare - komponera - ta bild

Mindre auto = mer kontroll, tycker iaf jag.

Du gör naturligtvis som du vill.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Jao, men beroende på kamera/inställningar kan det bli annat ISO-tal och blixt också.
Sen ställer kameran ev om sig mellan varje bild, vilket gör t.ex. panoraman mha stitching svår.

Mindre auto = mer kontroll, tycker iaf jag.

Du gör naturligtvis som du vill.

Jag börjar misstänka att Canon och Nikon implementerar programläget annorlunda. Blixt och iso fungerar för mig på samma sätt som i Av.

Självklart använder jag dom båda olika lägena, vid olika tillfällen. Tar jag många bilder på snarlika motiv är Av lämpligt. Är jag i mörker och det dyker upp ett spontan ytterst tilläflligt motiv, då väljer jag P för att då så öppen bländare som möjligt (hellre icke-perfekt komposition än oskärpa pga lång slutartid)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Är ju ingen större skillnad på systemkamera digital vs analog. Man använder ljusmätare. Jag kollar sällan efter på min digitalkamera om lcdn efteråt. Har jag läst av ljusmätaren rätt så blev bilden bra exponerat helt enkelt

Det beror på i starkt ljus så får jag alltid sätta den lite under vad kameran rekommenderar för att inte ska bli utfrätt i högdagarna.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Det beror på i starkt ljus så får jag alltid sätta den lite under vad kameran rekommenderar för att inte ska bli utfrätt i högdagarna.

Att "läsa av ljusmätaren rätt" innebär dock inte att den alltid ska stå på noll, det beror helt på vad man tar bilder på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jag har bara skummat igenom tråden men ingen har nämnt "Sunny 16". https://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule
Jag brukar själv använda mig av den, jag blir så glad när jag gjort någonting manuellt.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag börjar misstänka att Canon och Nikon implementerar programläget annorlunda. Blixt och iso fungerar för mig på samma sätt som i Av.

Självklart använder jag dom båda olika lägena, vid olika tillfällen. Tar jag många bilder på snarlika motiv är Av lämpligt. Är jag i mörker och det dyker upp ett spontan ytterst tilläflligt motiv, då väljer jag P för att då så öppen bländare som möjligt (hellre icke-perfekt komposition än oskärpa pga lång slutartid)

Kanske. Det skiljer nog ännu mer mellan "konsument", "prosumer" & proffskameror, misstänker jag.
Konsument-kameror har ofta auto-popup-blixt & auto-ISO inbakat i sina auto-lägen, det har inte proffskameror.

Skrivet av matnojje:

Det beror på i starkt ljus så får jag alltid sätta den lite under vad kameran rekommenderar för att inte ska bli utfrätt i högdagarna.

Nikon? Min D300 överexponerar ofta i bländarprio & jag ligger ofta 1/3-2/3 stop under "0" för att bli nöjd.

Skrivet av n_sandstrom:

Att "läsa av ljusmätaren rätt" innebär dock inte att den alltid ska stå på noll, det beror helt på vad man tar bilder på.

Vill man vara noggrann kan man använda sig av histogrammet & "fota till höger", iaf om man fotar i RAW.
Typ 90% av bildinformationen finns i de sista (högra) 10%:en av histogrammet, bara man håller ner högdager-spiken allra längst till höger.

Sen beror det ju på ifall man kanske VILL över, eller underexponera.
Solnedgångar t.ex. blir inte snygga korrekt exponerade. (Under, flera steg blir bättre.)

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Kanske. Det skiljer nog ännu mer mellan "konsument", "prosumer" & proffskameror, misstänker jag.
Konsument-kameror har ofta auto-popup-blixt & auto-ISO inbakat i sina auto-lägen, det har inte proffskameror.

Min är definitivt en konsumentkamera, med poppande autoblixt och allt, dock hör programläget på den till dom sk "kreativa lägena" (dom jag kallar halvautomatiska)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Uppfattningen av auto kanske även påverkas av vad man har för optik, min kamera föreslår aldrig f 1,4-1,8 i auto om det inte är i totalt mörker, den tycker dock att f3,5 är ok om man har ett sånt objektiv på, så säg att man vill ha kort skärpedjup i bra ljus, då får man ställa om kameran hela tiden om man kör i auto, Det kanske iofs är bra, för det är lite bökigt att få fokus på det man vlll med f1,4 om man är nära, man missar ibland nån liten sak som blir oskarp o inser att man behöver göra om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftar på att ljusmätaren på många digitalkameror mäter dåligt om man har svagt ljus, jag brukar inte filtrera mig till mörker, men jag har fotat en del på natten, men då med så stort ljusinsläpp som möjligt, de filter som är värst av de jag använder är polfilter och de tar 2 steg.

ND+pol eller? ett polfilter tar bara ett steg, eftersom ganska precis hälften av ljuset släpps in.

OnT: ungefär allt det som redan sagts, har en pentax från -79 som mäter själv i läge A, med automatisk nedbländning vid avtryck. Ljusmätaren drivs av 4 små knappceller(som btw räcker minst ett år ), i övrigt är den helt manuell.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dagbro:

ND+pol eller? ett polfilter tar bara ett steg, eftersom ganska precis hälften av ljuset släpps in..

Men så var det det här med att praktiskt tillverka ett filter också, de flesta filter tar i praktiken mera ljus än 1 steg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.