Permalänk
Medlem

"Obligatorisk krasch" + ADSL problem.

Hej!

Jag har två problem varav denna ena faller under kategorierna för denna tråd men den andra gör det ej, känns dock onödigt att starta flera trådar så jag ställer båda här. Har någon invändningar på det så säg bara till så plockar jag bort fråga nr 2 och läger den under internet/nätverk istället.

Fråga 1:

Min dator (se sign) har uppfört sig lite konstigt det senaste. Vid i princip (finns undantag) varje uppstart hänger den sig några sekunder efter att windows startat, startar automatiskt om sig själv och sen fungerar det precis som vanligt hur länge jag än använder den.

Jag köpte nyligen ett GTX570 och kastade ut mitt 460, det var då problemet började. Först funderade jag på om det var nätagget som inte orkade med, men det är ett 700W kvalitetsagg, dock är det cirka 5 år gammalt så tillsvida det inte är sönder har jag svårt att tro att det skulle vara agget.

Jag har kört på samma överklock på processorn i nästan 1 år och den har alltid varit stabil, dock valde jag att sänka den med 200MHz då jag även fick en bluescreen vid något tillfälle och den bluescreenen hängde sig så jag fick bryta strömmen. Kändes inte helt bra.

Dagen efter jag satte i mitt GTX570 fick jag också cool-whine vilket jag givetvis trodde berodde på kortet så jag satte tillbaka mitt 460 men problemet kvarstod. Enda stället tjutandet kan ha kommit från är därav nätagget då jag stannade fläktarna på processorkylaren, men ljudet var fortfarande kvar. Dagen efter hade jag inte cool-whine längre och har inte haft det sedan dess.

Vid det tillfället jag hade cool-whine blev datorn också fruktansvärt varm efter några timmar i BFBC2 och jag fick bluescreen, den var så varm att man nästan brände sig på chassit. Tidigare har den aldrig ens blivit ljummen, och den har heller aldrig blivit varm efter detta. Dock låter 570 kortet MARKANT mer, jag kan förstå att det gör det under belastning men det borde väl inte vara någon jätteskillnad i idle? Båda korten är utrustade med Windforce kylare från Gigabyte.

Så vad tror ni? Vart kan felet finnas? Nätagget, grafikkortet eller bör jag kanske göra en ominstallation? Har en SSD som systemdisk, dock inte med sandforce styrkretsen så vad jag vet finns inga kända problem, men det kanske kan vara den ändå? Hjälp uppskattas!

Fråga 2:

Vårt internet här hemma i skogen (ADSL 2mbit) dog helt plötsligt en dag och vägrade komma igång igen. Samma dag hade några telefontekniker varit i teleskåpet för att grannen haft problem med sin telefon, precis samtidigt som dom är här dör vårt internet. Ringer Telia och påpekar detta men dom säger att det ser ut precis som det ska på nätet och dom rekommenderar oss istället att köpa ett nytt modem.

Jag plockar med mig ett nytt modem hem från jobbet och pluggar in, väntar 30min för att få ny ip men det fungerar fortfarande inte. Ringer Telia igen och får svaret att dom inte kan hjälpa mig med någon felsökning eftersom jag inte köpt Telias egna modem. Dagen efter knattar jag in på Telia som nästan ligger väg i väg med oss och får med mig ett modem jag får testa på öppet köp tack vare en mycket trevlig säljare.

Kopplar in modemet och väntar på ip och vips så fungerar internet igen MEN... Vi har gått från 2,3mbit till 0,8mbit och jag lyckas inte få upp hastigheten, även den fasta telefonen krånglar efter detta. Telia ser givetvis fortfarande inga fel när dom kör en felsökning, dom erbjuder sig att skicka en tekniker med premissen att om det är fel på våran utrustning får vi betala flera hundra i utryckningsavgift och sen 500kr per påbörjad halvtimma.

Jag kan inte ens titta på youtube i 360p utan att jag måste pausa för att det ska få buffra.

Någon som har några tankar eller idéer som kanske löser problemet? Innan man plockar hem en tekniker för flera tusen kronor?

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7