Permalänk
Medlem

Men vi kan väl alla enas om att det är dumt att köpa en bil för 150 lök om man inte har särskilt mycket körerfarenhet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Men vi kan väl alla enas om att det är dumt att köpa en bil för 150 lök om man inte har särskilt mycket körerfarenhet.

Varför skulle det vara det? Jag smäller hellre med en ny modern bil än med nån gammal tveksamt lagad skrothög. Dessutom lär de flesta vara försiktigare med en nyare dyrare bil än en äldre som det inte gör något om den blir repad eller lite sne för att man leker för mycket. Skiter det sig totalt så är det värsta som händer att man får betala självrisken (förutsatt att man inte skadar sig väldigt allvarligt eller råkar dö). Bilar går alltid att ersätta, värre med människor.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

TS har fortfarande inte svarat på om ha bryr sig om skatten eller försäkringen på bilen? Är det inget som spelar roll i din ägande kostnad?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

dyr i ägande?

Ngt så förbannat. Klart häftig bil dock, kanske något gubbig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

dyr i ägande?

Inte så farligt, dyr 12k milaservice, utöver det som en a4:a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Inte så farligt, dyr 12k milaservice, utöver det som en a4:a.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast med en åtta på 3.7 l lär den ju dra en del. Dessutom blir det tråkigt om något går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

TS har fortfarande inte svarat på om ha bryr sig om skatten eller försäkringen på bilen? Är det inget som spelar roll i din ägande kostnad?

själklart spelar det roll. Har 150 000kr att lägga på en bil max. Det behöver inte innebära bara bilen utan allt därtill. Ju billigare bil jag köepr, desto mer kan jag använda den. Försäkringar och och skatten kommer mina föräldrar hjälpa mig med då de är snälla människor som tycker att jag borde ha med egna bil. De står självklart inte för kostnaden men hjälper gärna till.

Skrivet av P-NILZ:

Men vi kan väl alla enas om att det är dumt att köpa en bil för 150 lök om man inte har särskilt mycket körerfarenhet.

Vem sa att jag inte har körerfarenhet?
om man haft körkort i 5 år så har man hunnit kört en del. Lånar dessutom en bil av mina päron, men känner att det är dags för eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

Vem sa att jag inte har körerfarenhet?
om man haft körkort i 5 år så har man hunnit kört en del. Lånar dessutom en bil av mina päron, men känner att det är dags för eget.

Ska jag gissa mig fram till det eller?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Fast med en åtta på 3.7 l lär den ju dra en del. Dessutom blir det tråkigt om något går sönder.

Som en gammal V70.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag i billig diesel hade jag rekommenderat en Kia Ceed CRDI Automat årsmodell runt -08/-10.
Visst - det är en Kia, men det är en ruskigt bra Kia. Pigg, lättkörd och ligger som ett strykjärn på vägen. Tro mig, jag har kört ett antal mil i en sådan.
Enda nackdelen är väl egentligen att den är lite för törstig för att vara en diesel. Men om dina föräldrar hjälper dig med skatt och försäkring så är nog det av mindre betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Som en gammal V70.

Av det jag lyckats hitta verkar den dra typ 0.2 l/mil mer blandat än 2.5t och ungefär lika mycket som R-volvon

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

Hej Sweclockers!
ska köpa min första bil snart men behöver tips på bra bilmodeller.
det jag är ute efter är en bil som är ganska liten och smidig, automatväxlad och inte allt för gammal.
har inga krav på lastförmåga, så allt från en 2 dörrars till en liten 4 dörrars är precis lagom.
kollat lite på "mini" men de känns för mycket som en bil alla köper som vill vara annorlunda.
Volvo v70 är lite stora enligt mig, och för svenskt.
så tips på någon schyst liten sport/kupé eller dyl.?
AWD/4WD är ett plus i kanten då det största intresset i livet är skidåkning, plats för takbox är också possitivt.
ser fram emot tips.
budget 150 000kr

//RsQ

Så kriterierna är:
Max 150 000 kronor
Lätt begagnad
Automat
Liten
Inga krav på lastförmåga / ska ha hyfsat sportigt utseende /
Men plats för takbox
Gärna AWD/4WD

Uppenbarligen inga krav på bränslesnålhet, men heller inte på att det ska ha en stark motor.

Hmmm...

Den här kanske?
http://www.facit.com/se/SUZUKI-SX4-1.6-Exclusive-Automat
http://www.youtube.com/watch?v=uj2a31bwqOo&feature=related
Med tanke på det låga nybilspriset borde det gå att få tag på en begagnad under 150 000 kr.
http://www.bytbil.com/bilar/suzuki/sx4/3vjfvkag

Ingen erfarenhet av den, men små billiga bilar med automat + AWD begränsar urvalet rätt kraftigt.

Ps. Hittade en till: http://www.bytbil.com/bilar/subaru/impreza/tv78czag
Subaru Impreza - lite mer åt coupe hållet. (Halvkombi)

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Av det jag lyckats hitta verkar den dra typ 0.2 l/mil mer blandat än 2.5t och ungefär lika mycket som R-volvon

Utan att gå allt för mycket offtopic, av egen erfarenhet: .85 landsväg och 1.1 blandat. TS borde rimligtvis satsa på en bil i golfklassen om han inte vill ha nåt annorlunda.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen att Alfa Romeo gör fantastiskt snygga bilar så en 159 kanske kan vara nåt?
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Romeo_159_jtd_36062206.h...

Lite sportigare finns ju Nissan 350z?
http://www.blocket.se/goteborg/Nissan_350z_36615079.htm?ca=15...

Honda Civic?
http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_Civic_1_8_sport_v_te...

Mazda RX-8? Dricker lite mycket men den är älskad.
http://www.blocket.se/ystad/Mazda_Rx8_fullutrustad__paddlar_3...

Jag har alltid sagt att man ska följa sitt hjärta när man ska köpa sin egen första bil. Ekonomisk och smart kan du vara när du blir gammal. Ung med en egen bil är man bara en kort period. Jag köpte en Porsche 944 S som förstabil, har den fortfarande och jag ska nog aldrig sälja den. Har alldeles för fina minnen för att bli av med den Skit i alla tråkiga bilar för fan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Varför inte en honda civic type-r ?
Liten sportig, ganska tuff, vet faktiskt inte hurvida den är godkänd för takbox men antar att den är det.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Åjo, återkom med det påståendet när kollektivtrafiken är utbyggd och fungerar så man kan åka dit man ska lika lätt och billigt som med våra egna bilar.

Eller när man får friheten att välja jobb utifrån vart man bor och inte tvärtom.

Men för många så fungerar kollektivtrafiken bra.

Välja jobb utifrån var man bor, det är ju inte särskilt svårt, passar det inte så får man väl flytta närmre jobbet? I mitt fall rätt svårt med 2 minuters lugn promenad till jobbet (nackdelen är att all vardagsmotion man fick med 20 minuters cykeltur till jobbet försvunnit).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Åjo, återkom med det påståendet när kollektivtrafiken är utbyggd och fungerar så man kan åka dit man ska lika lätt och billigt som med våra egna bilar.

Eller när man får friheten att välja jobb utifrån vart man bor och inte tvärtom.

Bor 150 meter ifrån skolan och 400 meter från mataffären, livet leker.

Nä men så länge man bor i en någorlunda hyffsat stor stad är inte kollektivtrafik ett sånt stort problem. Iaf är inte det oftast inte värt med bil, om man nu inte tjänar väldigt bra 25-30k+

Sen är det inte helt ovanlgit att det finns möjlighet att jobba från distans. Och då får du välja var du vill bo utan att vara särskilt beroende av jobbet!

Permalänk
Medlem

Den lite sportigare Ford Focusen (ST eller RS) ska va en väldigt trevlig bil. Vet att Clarksson på Top Gear var helt lyrisk över den, och tyckte att den var väldigt kul att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Den lite sportigare Ford Focusen (ST eller RS) ska va en väldigt trevlig bil. Vet att Clarksson på Top Gear var helt lyrisk över den, och tyckte att den var väldigt kul att köra

Båda är ju schyssta bilar, risken är dock överhängande att man inte får tag i en RS då den gjordes i begränsat antal.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Båda är ju schyssta bilar, risken är dock överhängande att man inte får tag i en RS då den gjordes i begränsat antal.

Jo, jag såg det. Förra generationens RS verkar vara svår att få tag på. Det fanns dock några nyare, men de kostar ju därefter. STn däremot kan man ju hitta

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Kul bilval grabbar, fan är ni min morsa allihop eller?

Eller hur! En Nissan 350Z i fint skick får man ju för typ 150 lök. Sååå värt jämfört med en grådaskig Kia!

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Utseende? Om man vill ha en riktigt grå bil köper man tyskt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Mitt tipps är att Importera från Tyskland, en kollega köpte precis en beg BMW 3xx fullutrustad för ca 100k mindre än vad den går för i Sverige. Han köpte den från en auktoriserad handlare och åkte själv ner och körde den till Sverige.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Båda är ju schyssta bilar, risken är dock överhängande att man inte får tag i en RS då den gjordes i begränsat antal.

Få tag i dem inga problem men inte för 150k dom är för nya ligger ofta runt 250k och uppåt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Jubileumsmästare

Skoda Octavia RS?

Permalänk
Medlem

Min röst, golf gti dsg runt 06, ägt några själv, sjukt rolig bil plus att dom faller inte så mycket i pris som alla andra ni rekommenderar. Kan vara lite smådyr i försökring under 25 dock drar den 0,7-0,8 blandad vilket är helt okej!

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Honda S2000.

Hehe, inte så praktiskt men jag är en utav dem som drömmer om en Honda S2000.

Skulle annars rekommendera trådskaparen:
Audi A4, Subaru Legacy, Saab, (9-3, 9-5) Väldigt mycket bil för pengarna i dagsläget.
Bmw E46. (3 serie)

Skrivet av Cloudstone:

Jag tycker verkligen att Alfa Romeo gör fantastiskt snygga bilar så en 159 kanske kan vara nåt?
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Romeo_159_jtd_36062206.h...

Jag har alltid sagt att man ska följa sitt hjärta när man ska köpa sin egen första bil. Ekonomisk och smart kan du vara när du blir gammal. Ung med en egen bil är man bara en kort period. Jag köpte en Porsche 944 S som förstabil, har den fortfarande och jag ska nog aldrig sälja den. Har alldeles för fina minnen för att bli av med den Skit i alla tråkiga bilar för fan.

Jag tycker 159:an är riktigt vacker jag med! Synd bara att alfa historiskt sätt inte har så bra kvalité.

Skrivet av Cloudstone:

Mazda RX-8? Dricker lite mycket men den är älskad.
http://www.blocket.se/ystad/Mazda_Rx8_fullutrustad__paddlar_3...
.

Just den RX-8an skulle jag passa mig för. Den har inte full effekt. Full effekt för en Svensksåld är 231 hk. Denna har 193. Kollade upp det och den är importerad förra året.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Haha vad tycker du då är utseende på bil? Speciellt i den prisklassen. Har du ens en fundering på att posta japsar etc så behöver du inte göra dig till besvär.

Fransmännen och italienarna gör snygga bilar. Vi kan ju som ett väldigt enkelt exempel jämföra Audi R8 och Lamborghini Gallardo som är bygda på samma plattform, jag vet ju vilken jag tycker ser bäst ut iaf.

På tal om franska bilar, OP borde seriöst ta en titt på Clio V6 eller en ReanultSport Mégane

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.