Western Digital Green i raid0 (WD20EARX) - bra eller undvik?

Permalänk
Medlem

Western Digital Green i raid0 (WD20EARX) - bra eller undvik?

Hej,

Har skaffat ny dator och utrustat den med 2st Western Digital Green-diskar. Två WD20EARX (Sata3-diskar) som jag tänkte köra i raid0 för prestanda. Kommer att köra min Intel X25 som systemdisk men vill gärna ha lite bättre kräm i de mekaniska diskarna ändå eftersom ssdn är för liten för att installera alla program på.

Har läst en hel del om att WDs gröna diskar är ett dåligt val för raid då TLER är avstängt på dessa diskar. Det verkar dock finnas (eller har funnits) ett verktyg för att slå på/av TLER på WDs diskar, men all information om detta verktyg är daterat snart ett år tillbaka och då hänvisar alla till WD20EARS (sata2-modellen). Även en del snack om WDIDLE förekommer, men samtidigt står det en massa om att WD tagit bort parkeringen av diskens huvud då det tydligen slet för hårt på diskarna.

Är det någon som vet om WDTLER går att köra på dessa diskar, om det behövs, eller om det helt enkelt är en dålig idé att sätta dessa diskar i raid0. Går en disk ur raid-setet så är ju all information borta.
Har ett Asus P8P67 LE-moderkort med en Intel i7-2600K så en mjukvaruraid är kanske att föredra trots allt, har läst att det ska vara mindre känsligt om man saknar TLER på diskarna. Raid-kontrollern på moderkortet verkar vara Intel det också, om det har någon betydelse.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

försök undvika dem om du kan

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju redan diskarna så antingen kör jag hårdvaruraid, mjukvaruraid eller undviker raid helt och hållet. Jag tänker inte byta diskarna heller.

Frågan är:
kan man aktivera TLER på WD20EARX?
fungerar mjukvaruraid tillfredsställande/kan man köra det utan TLER på diskarna?

Har även läst att just dessa diskar skulle fungera bra i sk konsument-raid, men frågan är vad det innebär. Om det helt enkelt handlar om mjukvaruraid?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Nu har jag ju redan diskarna så antingen kör jag hårdvaruraid, mjukvaruraid eller undviker raid helt och hållet. Jag tänker inte byta diskarna heller.

Frågan är:
kan man aktivera TLER på WD20EARX?
fungerar mjukvaruraid tillfredsställande/kan man köra det utan TLER på diskarna?

Har även läst att just dessa diskar skulle fungera bra i sk konsument-raid, men frågan är vad det innebär. Om det helt enkelt handlar om mjukvaruraid?

Vad är det för hårdvaruraid du hade tänkt dig? Den som moderkorten erbjuder kan knappast titulera sig som "hårdvaruraid"..
Jag kör green-diskarna i en RAID-5:a på min serverburk och jag har inte uppmärksammat några konstigheter.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vad är det för hårdvaruraid du hade tänkt dig? Den som moderkorten erbjuder kan knappast titulera sig som "hårdvaruraid"..
Jag kör green-diskarna i en RAID-5:a på min serverburk och jag har inte uppmärksammat några konstigheter.

Det blir med den kontrollern som sitter på moderkortet, och jo, hårdvaruraid skulle jag nog vilja kalla det, även om det är värsta budget-lösningen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Googla som en skållad råtta - skulle inte lita på dom i RAID.

Jag har googlat som en gnu, men hittar mest information om andra WD-diskar, främst WD20EARS, dvs Sata-300-versionen. Finns mycket lite information om WD20EARX (Sata-600-modellen) i raid på nätet.

Hittade en sida på nätet som testade billig raid på moderkortet mot raid i win7, och win7 verkade bättre. snabbare läsning med mindre cpu-belastning, jämnt skägg på skrivning, men till mindre cpu-belastning där också. Tycker det är lite märkligt när det borde vara styrkretsar på moderkortet som hanterar det.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Hade nog valt att inte köra RAID på de diskarna. De är ju nyare än tex EARS som man inte kunde aktivera TLER på. Skulle tippa på att de inte går på nyare diskar heller, WD säljer ju hellre sina RE diskar...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Gäller detta alla RAID-varianter?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whisky:

Jag har googlat som en gnu, men hittar mest information om andra WD-diskar, främst WD20EARS, dvs Sata-300-versionen. Finns mycket lite information om WD20EARX (Sata-600-modellen) i raid på nätet.

Hittade en sida på nätet som testade billig raid på moderkortet mot raid i win7, och win7 verkade bättre. snabbare läsning med mindre cpu-belastning, jämnt skägg på skrivning, men till mindre cpu-belastning där också. Tycker det är lite märkligt när det borde vara styrkretsar på moderkortet som hanterar det.

Stämmer, det är 10/15/20EARS-serien som är opålitlig, lika illa som IBM Deathstar. Läste någonstans att det också rörde de tidigare diskarna, tillverkade 2009, möjligen början av 2010.

Billiga RAID-chip är nästan uteslutande rena bluffar, där drivrutinen skyfflar (nästan) allt jobb till processorn.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Alla hårddiskar idag med TLER-stöd kostar minst 2.5ggr mer per GB än de billigaste konsumentmodellerna. (Detta är siffror innan Thailands-spektaklet)
Min erfarenhet från icke-TLER i riktigt hårdvaruraid är att det är osäkert.

Jag hade 4st billiga Samsung utan TLER, och det fungerade i 2år ungefär.
Sen började diskar droppa pga timeouts vid läs/skriv.

Diskar utan TLER kan även vara så dåliga redan vid inköp att de börjar droppa direkt. Så fort man försöker läsa och det tar för lång tid så droppar disken ur arrayen.
All data är kvar, men de sparkas ut av raid controllern. Mitt raidkort saknar möjlighet att förlänga timeout tiden.

På mitt kort så droppar även single-diskar från kortet så jag kan lätt testa hur bra en disk klarar sig.
Jag har en Seagate som inte droppar, och en annan av samma modell som droppar, och det är nästan nya diskar.

Billiga diskar kan hålla sig inom tidsgränserna (7 sekunder timeout brukar gälla för raid) men man har aldrig någon garanti.
Det går inte att leva med en array där diskar droppar stup i kvarten, det är en sämre lagringslösning än single-disk eftersom två diskar kan droppa innan man hinner köra rebuild och då är man körd och tappar lite data i bästa fall eller kanske allt.

Permalänk
Medlem

Green-diskar vill du i princip inte köra i raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Green-diskar vill du i princip inte köra i raid.

Ja förutom RE4 green då, men det är väl det enda undantaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Ja förutom RE4 green då, men det är väl det enda undantaget.

Finns RE4 som green? Det får du gärna länka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Finns RE4 som green? Det får du gärna länka!

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=40#jump1010

De låg på 0,74kr/GB förut. Billigast raid-klass diskar var gamla Samsung F3R som var marginellt billigare.
I dagsläget är det väl ingen som är dum nog att köpa diskar.